دلایل امامت امامان در قرآن و احادیث چیست؟
اگر خواهان اضافه کردن یا حذف اطلاعات خود در مطالب هستید، به آیدی @Tarikhemaadmin در تلگرام پیام بدید.
لطفا جهت پرسیدن آدرس و سوالات نامربوط پیام ندید. ما فقط آدرس و شماره تماسها را قرار میدیم که در پایین قرار گرفته.
هر یک از این شیوهها، دلایل بسیارى را شامل مىشود؛ به طورى که گستردگى هر یک از این استدلالات، مطالعه کتابهاى متعددى را مىطلبد و در این مختصر امکان بحث از آنها نیست؛ لیکن به طور فشرده چند برهان بیان مىگردد:
T}یک. دیدگاه قرآن{T
1. از نظر قرآن، رهبرى و امامت امت، اصالتاً باید به دست معصوم و دور از هر گونه کژى باشد. این نکته به تعابیر مختلفى در کتاب الهى بیان شده است؛ از جمله هنگامى که ابراهیمعلیه السلام به امامت رسید و خداوند به او فرمود: A}«إِنِّى جاعِلُکَ لِلنَّاسِ إِماماً»{A؛V} بقره (۲)، آیه ۱۲۴.{V ابراهیمعلیه السلام آن منصب الهى را براى فرزندانش درخواست کرد؛ ولى در A}«قالَ وَ مِنْ ذُرِّیَّتِى» {A؛ پاسخ آمد: A}«لایَنالُ عَهْدِى الظَّالِمِینَ»{A؛V} همان.{V؛ «عهد من به ستمکاران نمىرسد».
آیه بالا نشان مىدهد که امامت منصبى الهى است – نه به انتخاب افراد – و به کسانى اعطا مىشود که از هر ظلمى (اعتقادى، اخلاقى و رفتارى) پاک و مبرّا باشند و نفى مطلق ظلم، مساوى با عصمت است.
2. در آیه ابلاغ نیز مىفرماید: A}«یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ»{A؛V} مائده (۵)، آیه ۶۷.{V این مسئله به دنبال تحقق (معرفى و اعلام ولایت امیرمؤمنان علیه السلام در غدیر خم) آیه اکمال دین نازل شد. بنابراین خداوند با اعلام ولایت و جانشینى حضرت علىعلیه السلام، کامل شدن دین اسلام را اعلام کرد و فرمود: H}«الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتِى وَ رَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دِیناً»{H؛V} مائده (۵)، آیه ۳.{V.
جهت آشنایى بیشتر با امامت در قرآن نگا: مکارم شیرازى، ناصر، پیام قرآن (تفسیر نمونه موضوعى)، (تهران: دارالکتب الاسلامیه، چاپ چهارم، ۱۳۷۷)، ج ۹.
T}دو. دیدگاه عقلى{T
1. لزوم رهبرى در جامعه، امرى انکارناپذیر است.
2. رهبرى در جامعه اسلامى، باید براساساحکام و قوانین الهى باشد.
3. احکام الهى و اجراى آن، به دست کسى اجرا مىشود که به طور کامل به زوایاى آن احکام، آگاه و نسبت به آنها متعهّد باشد. به عبارت دیگر اگر پیامبر نیست، پیشواى امت – از نظر شرایط و اوصاف – باید نزدیکترین فرد به آن حضرت باشد.
4. به شهادت تاریخ و گواهى خلفا، هیچ کس در جهات یاد شده قابل مقایسه با امامان معصومعلیهم السلام نبوده است. حتى خلفا در موارد بسیارى، احساس نیاز به آنان مىکردند؛ چنان که خلیفه دوم خود بارها اعلام کرد: H}«لولا على لهلک عمر»{H؛V}الف. المناوى، محمد عبدالرؤف، فیض القدیر، شرح الجامع الصغیر، (بیروت: دارالکتب العلمیه، الطبعه الاولى)، ج ۴، ص ۴۷۰؛
ب. الزرندى الحنفى، جمال الدین محمد، نظم الدرر السمطین فى فضائل المصطفى والمرتضى والبتول والسبطین، (مکتبه امیرالمؤمنین العامه، الطبعه الاولى، ۱۳۷۷ه.ق – ۱۹۵۸م)، ص ۱۳۰.{V؛ یعنى، «اگر علىعلیه السلام نبود هر آینه عمر هلاک مىگشت».
روایات بىشمارى از پیامبر اکرمصلى الله علیه وآله در کتابهاى شیعه و سنى، به تواتر نقل شده که به صراحت امامت و ولایت اهل بیتعلیهم السلام را اثبات مىکند؛ مانند:
1. روایات مربوط به حادثه غدیر،
2. روایات لیله الانذار،
3. احادیث سفینه،
4. احادیث ثقلین،