تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

بررسی روش درس خواندن صحیح دانش آموزان در ماه رمضان

خرداد ماه، زمان نتیجه گرفتن دانش آموزان از فعالیت یک ساله تحصیلی با آغاز امتحانات پایان سال فرا می رسد که امسال ضرورت دارد با توجه به تقارن آن با ماه مبارک رمضان، شیوه هایی برای مطالعه مورد توجه قرار گیرد.

حسین حمودی در خصوص روش درس خواندن دانش آموزان و داوطلبان در ماه مبارک رمضان، بیان کرد: ابتدا دو حالت مورد نظر را توضیح و سپس به بیان این که کدام روش بهتر است خواهیم پرداخت. وی افزود: در حالت اول دانش آموز از سحر درس خواندن را آغاز و تا ساعتی که احساس خستگی و گرسنگی برای او پیش می‌آید که معمولاً این زمان در ساعت‌های نماز ظهر به وجود آمده، ادامه دهند.

بررسی روش درس خواندن صحیح دانش آموزان در ماه رمضان

حمودی ادامه داد: داوطلب پس از نماز ظهر تا زمان افطار استراحت کرده و سپس از بعد از افطار به مدت ۲ الی ۳ ساعت مجدداً درس می‌خواند. پس از مدت زمان ۲ یا ۳ ساعته استراحت می‌کند و این چرخه از زمان سحر مجدداً آغاز می‌شود.

این مشاوره تحصیلی تصریح کرد: حالت دوم به این شکل است که دانش آموز یا داوطلب پس از افطار تا زمان نماز صبح یا سحر؛ درس خواندن را شروع و با رسیدن زمان سحر و گاهاً یک الی دو ساعت پس از سحر به درس خواندن ادامه می‌دهد و پس از آن زمان استراحت شروع و تا زمان افطار ادامه می‌یابد.

حمودی عنوان کرد: در حالت اول زمان استراحت در طول ۲۴ ساعت به دو نیمه تقسیم می‌شود؛ یعنی اگر زمان ایده آل در طول ۲۴ ساعت ۸ ساعت زمان برای خوابیدن و استراحت باشد، در دو نیمه ۴ ساعته خواب مورد نیاز فرد تأمین می‌شود.

وی افزود: در حالت دوم نیز زمان ۸ ساعته مورد نیاز تکمیل می‌شود با این تفاوت که بر خلاف روزهای عادی ساعات خواب و بیداری عوض شده و دانش آموز طول روز در خواب بوده و شب به درس خواندن می‌پردازد.

این مشاوره تحصیلی با بیان این که ابتدا به توضیح ساعت زیستی پرداخته و سپس مناسب‌ ترین روش مطالعه را برای دانش آموزان بیان خواهم کرد، تصریح کرد: ساعت زیستی یعنی ساعتی که مغز پیک توانایی خودش را دارد.

وی بیان کرد: یعنی مغز در بهترین شرایط خود آماده پاسخگویی به مسائل است. حال با توجه به این که امتحانات مدارس و زمان آزمون کنکور ساعت ۸ صبح است، برنامه ریزی شده است، تغییر در ساعت زیستی دانش آموز و ساعتی که مغز او باید شروع به کار کند به گونه‌ای باشد که در زمان امتحانات و آزمون کنکور پاسخگوی سوالات امتحانی باشد.

حمودی تاکید کرد: به نظر می‌رسد حالت اول روش بهتری برای درس خواندن در ماه رمضان است و باید زمان درس خواندن فرد هر روز دو ساعت پیش از ساعت امتحان او باشد. وی افزود: دانش آموز باید بتواند ساعت زیستی بدن خود را به گونه‌ای برنامه ریزی و تنظیم کند که در نهایت در روز آزمون مغز او دو ساعت پیش از شروع آزمون، فعالیت خود را آغاز کند. در حالت اول زمان و برنامه خواب دانش آموز هم آنچنان تغیری نمی‌کند و قطعاً در نهایت در روز آزمون به نتیجه بهتری دست می‌یابد.

حمودی در پایان گفت: امیدوارم دانش آموزان و تمامی داوطلبان با استفاده از این برنامه کلی بتوانند هم به روزه داری خود پرداخته و هم به درستی و به طور منظم برنامه درسی خود را پیش ببرند تا نتیجه زحمات چند ماهه و گاهاً چند ساله خود را مشاهده کنند.

منبع : جدولیاب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.