تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

اگر حشرات نابود شوند چه می‌شود؟

“ما نابود می‌شویم”
حشرات ساختار‌های زیستی موجودات را متلاشی می‌کنند که باعث تجزیهٔ سریعتر آنها می‌شود. این کار باعث غنی شدن دوبارهٔ خاک می‌شود.
دکتر مک‌آلیستر می‌گوید: ” تصور کنید که حشرات نبودند تا ما را از شر فضولات خلاص کنند… خیلی وضعیت ناجوری پیش می‌آمد. بدون وجود حشرات، در میان مدفوع و بقایای جسد جانوران شناور می‌شدیم”.
حشرات هم‌چنین غذای پرندگان و خفاش‌ها و پستانداران کوچک هستند.
دکتر فرانسیسکو سانچزـ بایو از دانشگاه سیدنی می‌گوید:” حدود ۶۰ درصد مهره‌داران برای بقای خود نیازمند حشرات هستند، بسیاری از گونه‌های پرندگان، خفاش‌ها، قورباغه‌ها و ماهی‌‌های آب شیرین بدون وجود حشرات نابود می‌شوند”.
او به بی‌بی‌سی گفت:” چرخهٔ مواد‌غذایی به‌شدت به فعالیت میلیون‌ها حشره‌ای که زیر زمین و در پهنه‌های آبی و اقیانوس‌های کرهٔ زمین زندگی می‌کنند، بستگی دارد”.
خدمت رایگان
حشرات علاوه بر اینکه منبع ارزشمند مواد‌غذایی برای گونه‌های دیگر هستند و با فعالیت بازیافتی خود زیست‌بوم‌های کرهٔ زمین را نجات می‌دهند، خدمت مهم دیگری هم می‌کنند: گرده‌افشانی که نقش مهمی در تولید غذا دارد.
پژوهشی برآورد کرده است که ما انسان‌ها حدود ۳۵۰ میلیارد دلار از خدمات رایگان حشرات سود می‌بریم.
دکتر سانچز-‌ بایو می‌گوید:”حشرات در گرده‌افشانی بیشتر گیاهان گلدار، از جمله در ٪۷۵ از محصولات کشاورزی، نقش دارند”.
دکتر مک‌آلیستر می‌گوید:” برای تولید شکلات به ۱۷ گرده‌افشان نیاز دارید که ۱۵ تا از آنها موجودات ریزه‌میزه‌ای هستند که گاز می‌گیرند و همه از آنها متنفرند. یکی از آنها نوعی مورچهٔ خیلی کوچولوست و یکی دیگر هم نوعی بید خیلی ریز است اما ما چیز زیادی از آنها نمی‌دانیم”.
فقط می‌دانیم که در خیلی از کشورها، تعداد گونه‌‌های گرده‌افشان مثل زنبور‌های عسل وحشی در حال سقوط است.
بعضی از انواع معروف پروانه‌ها از جمله ‌شاه‌پروانه‌ها یا پروانه‌های مونارک که در گرده‌افشانی بسیاری از گل‌های وحشی نقش دارند هم در حال کاهش هستند.
آیا ما در خطر بی‌توجهی به این مشکل نیستیم، در حالی که مدام در حال نابود کردن حشرات هستیم و ناگهان خواهیم دید که کار از کار گذشته است؟
رقم‌های بزرگ
جهان حشرات برای خیلی از ما بزرگتر از آن است که بتوانیم آن را دریابیم. بنا بر آمار مؤسسهٔ اسمیتسونین در ایالات متحده، وزن کل حشرات روی زمین ۱۷ برابر وزن کل انسان‌های روی زمین است.
این مؤسسه برآورد کرده است که درهر مقطع زمانی حدود ۱۰ کنتیلیون حشره بر روی زمین وجود دارد (کنتیلیون یعنی میلیارد میلیارد پس یعنی ۱۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ حشره)
حافظان محیط زیست هنوز در مورد تعداد گونه‌های حشرات بر روی زمین اتفاق نظر ندارند و چیزی بین ۲ تا ۳ میلیون گونه تخمین می‌زنند.
برخلاف پستانداران، تحقیقات طولانی‌مدت بر روی حشرات به طور محدودی انجام شده است.
بنا بر آمار مؤسسهٔ اسمیتسونین، ما فقط ۹۰۰،۰۰۰ گونهٔ مختلف حشرات را می‌شناسیم اما همین رقم هم به معنای حدود ٪۸۰ گونه‌های موجودات زمین است.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.