تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

کفش‌ پاشنه‌ بلند از کی مد شد؟

باور کردنش سخت است اما اولین کفش‌های پاشنه‌بلند در واقع نوعی پای‌افزار نظامی بودند.
اوایل ۱۶۰۰ میلادی پارسیان و عثمانی‌های غرب آسیا اسب‌سواران قهاری بودند که در تمام نبر‌د‌هاشان بر زین اسب‌هاشان سوار بودند. برای ایستادن و کشیدن کمان و تیر‌انداختن نیاز به کفش‌هایی با پاشنه‌های محکم داشتند که به خوبی پاهای آنها را بر رکاب اسب‌ها نگه دارد.
وقتی شاه‌عباس اول، پادشاه ‌ایران دریافت که نبرد با نیرو‌های عثمانی نیاز به قدرت بیشتری دارد، در پی جلب حمایت نیرو‌های غربی فرستادگان پاشنه‌بلندش را به اروپا روانه کرد.
و از همان‌جا بود که مد کفش پاشنه بلند شروع شد.
در ابتدا، پاشنه‌های بلند جلوه پاهای مردان بوده است نه زنان.
اما ملکه الیزابت اول، برای آنکه از همه نیرو‌های مردانه اطرافش عقب نماند، در اولین فرصت یک جفت کفش پاشنه‌بلند برای خودش فراهم کرد.
شاید این نقل‌قول معروف را شنیده باشید “من ممکن است که بدن ضعیف و ناتوان زنانه داشته باشم اما قلب و دل شاهانه‌ای دارم” خوب اینطور که معلوم است الیزابت اول علاوه بر این، کفش‌های مردانه شاهانه را هم به پا داشته است.
این کفش‌های پاشنه‌دار نمادی از جاه‌وجلال او بود و به معنای واقعی به او “بلند‌مرتبگی” می‌بخشیدند.
با اختراع عکاسی، انقلابی در پورنوگرافی اتفاق افتاد و از شکل توصیفی و نوشتاری یا تصاویر و نقاشی‌های ابتدایی و سر‌دستی به عکس‌های واقعی از آدم‌های واقعی رسید.
در اولین عکس‌های پورنوگرافی، سوژه عکس‌ها اغلب چکمه و کفش‌های پاشنه بلند دارند (اگر اصلاً چیز دیگری تن‌شان باشد). چیزی نگذشت که پاشنه بلند به نوعی نشانه‌ای شهوت‌انگیز و اروتیک شد.
تا حدود سال ۱۹۵۰، پاشنه‌ها بیشتر از چوب ساخته می‌شدند، با بافتی بر حول محور اصلی که تا جایی که امکان داشت آن را محکم می‌کرد.
این چوب باید بسیار محکم و در عین‌حال سبک بود، در نتیجه در انگلستان بهترین انتخاب استفاده از چوب درخت راش و در آمریکا چوب درخت افرا محبوب بود.
در سال ۱۹۵۷، صنعت کفش‌سازی به دنبال یافتن جانشین پلاستیکی ممکن به جای استفاده از چوب برای ساخت پاشنه، به پلی‌استرن به عنوان بهترین انتخاب دست یافت. (البته نوع فشرده پلی‌استرن، نه آن توپ‌های کوچولویی که در بسته‌بندی‌ها می‌بینید).
امروزه درساخت پاشنه‌ها از میله فولادی با نوک فلزی برای استحکام استفاده می‌شود.
داستان از آنجا شروع شد که در سال ۱۹۵۳، طراح ایتالیایی، کفشی طراحی کرد که پاشنه‌‌ خیلی نازکی داشت و این پاشنه‌ به نظر او شبیه تیغه چاقو یا خنجر بود.
هر چند استیلتو برای مد معرکه ساخته شده بود نه برای قتل و کشتن، اما در مواقعی هم به عنوان سلاح در هوا به پرواز درآمده است.
در سال ۲۰۱۴، زنی در آمریکا متهم به قتل شوهرش با پاشنه استیلتو پانزده سانتی‌متری کفشش شد و به حبس ابد محکوم شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.