بهترین درمان ریزش مو

بیوتین

برخی پزشکان برای درمان ریزش مو بیوتین (یا همان ویتامین B7) تجویز می‌کنند و نتایج مطلوبی نیز می‌گیرند (بیوتین برای پوست نیز مفید است). گرچه مصرف این ویتامین بی‌خطر است، ولی می‌توانید مقدار زیادی از آن را از مواد غذایی مصرفی خود دریافت کنید. تخم‌مرغ، جوانه گندم و قارچ‌ها همگی حاوی مقدار زیادی بیوتین هستند. البته برای استفاده موضعی از بیوتین روی پوست سر زیاد به خودتان زحمت ندهید. گرچه بسیاری از تولیدکنندگان محصولات مراقبت از مو در تبلیغات خود می‌گویند که محصولات آنها حاوی این ویتامین است، اما شواهد چندانی وجود ندارد که نشان دهد ریزش مو با مصرف این محصولات بهبود پیدا می‌کند.

 زینک

 زینک یا روی در بسیاری از فرایندهای حیاتی بدن مفید است. بنابراین، عجیب نیست که در تقویت فولیکول‌های زیر پوست سر، که موها را تغذیه می‌کنند، نیز مؤثر باشد. زینک در بدن ذخیره نمی‌شود، بنابراین باید هر روز در رژیم غذایی خود مقداری زینک دریافت کنیم. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف خوراکی زینک (در صورت پایین‌بودن میزان آن در بدن) می‌تواند در درمان ریزش مو مؤثر باشد. البته برای اثبات این مسئله باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود. معمولا پزشک، قبل از تجویز مکمل‌های زینک، ابتدا درمان‌های دیگر را امتحان می‌کند.

عصاره ی نخل اره ای

این داروی گیاهی از میوه‌های درخت نخلی کوچک به دست می‌آید و گاهی به‌عنوان دارویی شگفت‌انگیز برای رشد مو تبلیغ می‌شود. برخی مطالعات نشان داده است که نخل اره‌ای از تجزیه‌شدن هورمون تستوسترون جلوگیری می‌کند و، بنابراین، می‌تواند در جلوگیری از ریزش مو مفید باشد. گرچه میزان کارایی عصاره نخل اره‌ای هنوز مشخص نیست، ولی خوشبختانه گفته می‌شود که مصرف آن بی‌خطر است و می‌توان آن را با داروهای دیگر مصرف کرد و امتحان‌کردن آن نیز هزینۀ بسیار ندارد.

رایحه درمانی

بیش از ۱۰۰ سال است که از روغن چوب صندل، اسطوخودوس، رزماری و آویشن برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود. احتمالا ترکیبی در این روغن‌ها وجود دارد که رشد موها را افزایش می‌دهد. برای درمان ریزش مو می‌توانید هر شب یک یا چند قطره از این روغن‌ها را به‌مدت دست‌کم ۲ دقیقه روی پوست سر خود بمالید و سپس سرتان را در حوله گرمی بپیچید تا روغن بهتر جذب پوست شود. این ماساژ شبانه بوی خوبی ایجاد می‌کند و موجب می‌شود که احساس آرامش بیشتری داشته باشید.

سیلیکون

وجود سطح بالایی از این عنصر متعارف در بدن می‌تواند ریزش مو را کاهش دهد (و موها را روشن‌تر کند). انواع مختلفی از مکمل‌های سیلیکون در فروشگاه‌ها عرضه می‌شود، ولی نوعی مکمل مصنوعی به‌نام اورتوسیلیسیک اسید (orthosilicic acid؛ OSA) بیش از دیگر سیلیکون‌ها در بدن جذب می‌شود. البته پیش از مصرف، ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید. زیرا هنوز مشخص نیست که این مکمل‌ها چقدر بی‌خطر هستند.

سیلنیوم

بعضی از مکمل‌های رشد مو حاوی ماده‌ای مغذی به نام سلنیوم هستند. سلنیوم به بدن کمک می‌کند که در مواجهه با هر سمّی (مانند سموم موجود در دود سیگار یا هوای آلوده) با آن مبارزه کند و فولیکول‌های مو را سالم نگه دارد. البته موش‌هایی که سطح سلنیوم بدن آنها پایین بوده دچار کچلی شده‌اند، ولی ارتباط میان پایین‌بودن سطح سلنیوم در بدن و ریزش مو هنوز در انسان اثبات نشده است. توجه داشته باشید که مصرف سلنیوم بیش‌ازحد می‌تواند موجب ریزش مو و مشکلاتی در حافظه شود.

ملاتونین

 شاید ملاتونین را «هورمون خواب» بدانید. بسیاری از مردم از ملاتونین به‌عنوان مکملی برای خواب خوب شبانه یا کاهش خستگی پرواز (jet lag، بی‌خوابی و ناراحتی ناشی از مسافرت طولانی با هواپیما) استفاده می‌کنند. ولی مصرف کرم حاوی ملاتونین نیز می‌تواند رشد موها را افزایش دهد یا موجب کاهش ریزش مو شود. دلیل این مسئله هنوز روشن نیست، ولی در یک مطالعه، افرادی که مخلوط حاوی ملاتونین را روی پوست سر خود مالیدند، پس از ۳۰، روز شاهد کاهش ریزش موی خود بودند. اگر مشکل شوره سر دارید، باید بگوییم که ملاتونین برای درمان شوره سر نیز مفید است. البته مانند تمام مکمل‌های دیگر، قبل از مصرف مکمل‌های ملاتونین ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

روغن دانه ی کدوتنبل

مصرف روزانه روغن دانه کدوتنبل به‌صورت خوراکی می‌تواند، بدون ایجاد هیچ خطری، در بازگشت موهای شما مؤثر باشد. در مطالعه‌ای محدود که افراد کمی در آن شرکت داشتند، مردانی که به‌مدت ۶ ماه هر روز ۴ کپسول روغن دانه کدو حلوایی یا همان کدو تنبل مصرف کردند شاهد افزایش تعداد موهای خود تا ۴۰ درصد بودند. البته برای اثبات این مسئله باید پژوهش‌های بیشتری انجام شود. روغن دانه کدوتنبل نیز مانند نخل اره‌ای می‌تواند مانع از تغییر تستوسترون به DHT می‌شود. DHT ترکیبی است که با ریزش مو مرتبط است.

چای سبز

عصاره‌ای که از ترکیبات چای سبز ساخته می‌شود می‌تواند در درمان شماری از مشکلات سلامتی ازجمله ریزش مو مؤثر باشد. تأثیر این عصاره می‌تواند به‌دلیل وجود ترکیبی به نام EGCG باشد که در رشد موها مفید است. پژوهشگران به‌مدت ۶ ماه به موش‌هایی که موهای خود را از دست داده بودند عصاره چای سبز دادند و تغییراتی را در رشد موهای آنها مشاهده کردند. ولی این مسئله روی انسان آزمایش نشده است.

مکمل‌های چای سبز را با احتیاط مصرف کنید، چون برخی از این مکمل‌ها دارای ترکیباتی دیگر هستند که می‌توانند موجب بیماری شوند.

 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.