قرص دایجستیو چیست و چه کاربردی دارد؟

درون قرص دایجستو آنزیم های وجود دارد که بدن در مواقع لازم آن ها را تولید و با استفاده از آن غذای خورده شده را تجزیه و سپس مورد هضم قرار میدهد. این قرص برای افرادی که دچار سو هاضمه هستند یا اختلالاتی در ترشح آنزیم های پانکراس یا صفرا دارند مورد استفاده قرار میگیرد.

موارد مصرف، عوارض و تداخل دارویی:

 موارد مصرف اختلالات ترشحی پانکراس
سیستیک فیبروزیس
سرطان پانکراس
نارسایی لوزالمعده
 عوارض اسهال، تهوع و استفراغ، سردرد، ناراحتی گوارشی، کرامپ عضلانی
 تداخل دارویی آکاربوز

مقدار و نحوه مصرف

طول مدت درمان و دوز تجویز شده قرص دایجستیو برای هر فرد و همچنین بر اساس بیماری وی متفاوت است و اینکه شما چگونه قرص دایجستیو خود را مورد استفاده قرار می‌دهید کاملا به صلاحدید پزشکتان دارد ولی معمولا دایجستیو به صورت هر 8 ساعت یکبار و به صورت جویدنی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

توجه: این دارو در آسیب شدید كلیوی، انسداد مجاری صفراوی و عفونت كیسه صفرا نباید مصرف شود.

مصرف قرص دایجستیو

نکاتی که در ارتباط با مصرف این دارو باید بدانید

اين دارو باید همراه با غذا يا بلافاصله قبل يا بعد از غذا ميل شود.

این دارو دارویی است که به دو نوع کلیوی و کبدی از بدن پاکسازی و در حقیقت متابولیزه می‌گردد. بنابراین مصرف آن به افرادی که از بیماری‌های کبدی و کلیوی رنج می‌برند به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

در صورت بوجود آمدن علایمی نظیر ناراحتی شنوایی، کاهش شنوایی، تهوع و استفراغ شدید، ناراحتی بینایی، تغییر رنگ پوست یا علایم پوستی نشانگر حساسیت دارویی حتما با پزشک خود تماس گرفته و راهنمایی وی را جویا گردید.

مصرف این دارو در بارداری و حاملگی تنها زمانی مجاز است که پزشک شما این دارو را برای شما تجویز نموده است.

دایجستیو می‌تواند از طریق شیر مادر به شیرخوار منتقل گردد لذا به مادرانی که قصد مصرف دایجستیو را در دوران شیردهی دارند توصیه می‌گردد تا در این زمینه با پزشک خود مشورت نمایند.

جذب فرآورده‌های خوراكی حاوی آهن، در مصرف همزمان با این دارو كاهش می‌یابد.

مکانیسم اثر دایجستیو

به علت وجود فعالیت های آنزیماتیک ( پروتئاز، آمیلاز و لیپاز) دراین دارو هضم چربی ها و پروتئین ها و نشاسته در مجرای گوارش با سهولت بیشتری انجام می شود. فعالیت این دارودر زمینه هضم چربی ها از پانکراتین بیشتر است.

منع مصرف دایجستیو

این دارو در آسیب شدید کلیوی، انسداد مجاری صفراوی و عفونت کیسه صفرا نباید مصرف شود.

عوارض جانبی دایجستیو

اگر نسبت به این دارو یا پروتئین خوک حساسیت دارید، پیش از مصرف این آنزیم های هضم کننده پزشک خود را از این موضوع آگاه سازید.ممکن است این دارو حاوی مواد غیرفعال باشد که میتوانند موجب واکنش های آلرژیک یا دیگرمشکلات شوند.برای کسب جزئیات بیشتر راجع به این مساله با پزشک خود صحبت کنید.

پیش از مصرف این دارو درباره سابقه پزشکی خود خصوصا:تورم شدید و ناگهانی پانکراس ،تشدید ناگهانی بیماری بلند مدت پانکراس صحبت کنید

پیش از جراحی،درباره تمام محصولاتی که مصرف میکنید (از جمله تمام داروهای با نسخه و بدون نسخه و همچنین داروهای گیاهی) با پزشک یا دندان پزشک خود صحبت کنید

بیشتر عوارض ناشی از مصرف بیش از حد دارو می باشد که می تواند منجر به تحریک دهان و مری شود

تداخلات دارویی دایجستیو

جذب فرآورده های خوراکی حاوی آهن، در مصرف همزمان با این دارو کاهش می یابد.

تداخل دارویی ممکن است موجب تغییر عملکرد دارو یا افزایش عوارض جانبی شود.اما این مساله به این معنی نیست که تمام داروها با یکدیگر تداخل دارند

فهرستی از محصولاتی که مصرف میکنید(از جمله داروهای با نسخه و بدون نسخه و همچنین داروهای گیاهی) تهیه کرده و به پزشک خود نشان دهید.بدون مشورت با پزشک مصرف آن را متوقف نکنید یا میزان مصرف آن را تغییر ندهید

داروهایی که با قرص دایجستیو تداخل دارند:

acarbose

miglitol

نحوه مصرف قرص دایجستیو

این دارو را طبق دستور پزشک و با غذا و خوراکی میل کنید

دوز مصرفی شما به عارضه تان،رژیم و چگونگی واکنش شما نسبت به درمان بستگی دارد.

اگر از قرص این دارو استفاده میکنید،مطمئن شوید که آن را درون دهان نگه نمیدارید چرا که مممکن است موجب التهاب لثه ها و گونه شود.دارو را با آب فراوان مصرف کنید.برای قرص های جویدنی،آنها را به دقت و پیش از بلعیدن بجوید.

اگر شکل کپسولی این دارو را مصرف میکنید و بلعیدن آن برایتان دشوار است میتوانید کپسول را باز کزده و پودر درون آن را با غذا یا نوشیدنی مخلوط کنید.

مراقب باشید که پودر را استنشاق نکنید چرا که ممکن است موجب التهاب درون بینی یا حمله آسم شود

این دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

اگر پزشکتان رژیم غذایی خاصی را تجویز کرده بسیار مهم است که آن را دنبال کنید تا بهترین نتیجه را از مصرف این دارو حاصل نمایید.

مارک محصول و میزان مصرف آن را بدون مشورت با پزشک خود تغییر ندهید.محصولات مختلف ممکن است حاوی آنزیم های هضم کننده ی متفاوتی باشند.

عوارض قرص دایجستیو

هشدار ها در مورد دایجستیو

بیمارانی که نسبت به پروتئین حیوانی عدم تحمل نشان می دهند ممکن است این دارو را نیز تحمل نکنند.

در صورت جویده شدن قرص احتمال بروز تحریک لبها و زبان وجود دارد.

این دارو همراه با غذا یا بلافاصله قبل یا بعد از غذا میل شود.

از جویدن قرصها خودداری شود.

در صورت بروز اسهال، درد شکمی و ناراحتی های دیگر گوارشی با پزشک مشورت گردد.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.