پیشگیری و درمان بیماری کبد چرب

بیماری کبد چرب (استئاتوز) تجمع چربی اضافی در سلولهای کبدی است و یکی از شکایات رایج کبدی در کشورهای غربی است. این از هر 10 نفر تقریباً یک نفر را درگیر می کند. وجود کبد در بدن مقداری چربی طبیعی است ، اما اگر بیش از 10 درصد وزن کبد چربی را تشکیل دهد ، کبد چرب دارید و ممکن است دچار عوارض جدی تری شوید.

کبد چرب ممکن است هیچ آسیبی نرساند ، اما گاهی اوقات چربی اضافی منجر به التهاب کبد می شود. این وضعیت که استئو هپاتیت نامیده می شود باعث آسیب کبدی می شود. گاهی اوقات ، التهاب ناشی از کبد چرب با سو alcohol مصرف الکل در ارتباط است. این به عنوان استئاتوهپاتیت الکلی شناخته می شود. در غیر این صورت ، این بیماری را استئو هپاتیت غیر الکلی یا NASH می نامند. کبد ملتهب ممکن است به مرور زمان زخم شده و سفت شود. این بیماری به نام سیروز جدی است و اغلب منجر به نارسایی کبدی می شود. NASH یکی از سه علت اصلی سیروز است.

دلایل بیماری کبد چرب

خوردن کالری اضافی باعث جمع شدن چربی در کبد می شود. هنگامی که کبد چربی ها را به طور معمول پردازش و تجزیه نمی کند ، چربی زیادی تجمع می یابد. افراد در صورت ابتلا به برخی بیماری های دیگر مانند چاقی ، دیابت یا تری گلیسیرید زیاد ، به کبد چرب مبتلا می شوند.

چگونه کبد چرب می شود

مشخص نیست که چگونه کبد چرب می شود. چربی ممکن است از قسمت های دیگر بدن شما باشد ، یا کبد شما مقدار بیشتری از چربی را از روده جذب کند. یکی دیگر از توضیحات احتمالی این است که کبد توانایی تغییر چربی به شکلی را که از بین می رود از دست می دهد. با این حال ، خوردن غذاهای چرب به خودی خود کبدی چرب تولید نمی کند.

علائم بیماری کبد چرب

کبد چرب به خودی خود علائمی ایجاد نمی کند ، بنابراین افراد معمولاً هنگام انجام آزمایش های پزشکی به دلایل دیگر با کبد چرب خود آشنا می شوند. NASH بدون ایجاد علائمی می تواند برای سالها یا حتی دهه ها به کبد شما آسیب برساند. اگر بیماری بدتر شود ، ممکن است دچار خستگی ، کاهش وزن ، ناراحتی شکمی ، ضعف و گیجی شوید.

تشخیص بیماری کبد چرب

پزشک شما ممکن است در یک آزمایش خون اتفاق غیرمعمولی را مشاهده کند یا متوجه شود که کبد شما در یک معاینه معمول کمی بزرگ شده است. اینها می تواند نشانه های کبد چرب باشد. برای اطمینان از اینکه بیماری کبدی دیگری ندارید ، ممکن است پزشک آزمایش خون بیشتری (از جمله آزمایش عملکرد کبد) ، سونوگرافی ، اسکن توموگرافی (CT) یا تصویربرداری رزونانس پزشکی (MRI) را درخواست کند.

در صورت رد سایر بیماری ها ، ممکن است NASH تشخیص داده شود. تنها راه دانستن یقین ، نمونه برداری از کبد است. پزشک شما نمونه ای از بافت کبد را با سوزن برداشته و آن را زیر میکروسکوپ بررسی می کند.

پیشگیری و برگشت بیماری کبد چرب

هیچ درمان پزشکی یا جراحی برای کبد چرب وجود ندارد ، اما برخی از مراحل ممکن است به جلوگیری یا برگشت برخی از آسیب ها کمک کند.

به طور کلی ، اگر کبد چرب دارید و به ویژه اگر دارای NASH هستید ، باید:

کاهش وزن – با خیال راحت این معمولاً به معنای از دست دادن بیش از نیم تا یک کیلوگرم (یک تا دو پوند) در هفته نیست

تری گلیسیرید خود را از طریق رژیم غذایی ، دارو یا هر دو کاهش دهید

از الکل پرهیز کنید

اگر مبتلا به دیابت هستید، آن را کنترل کنید

یک رژیم غذایی متعادل و سالم بخورید

فعالیت بدنی خود را افزایش دهید

از پزشک متخصص در مراقبت از کبد معاینه منظم بگیرید.

درمان بیماری کبد چرب

کبد چرب در حال حاضر کانون تحقیقات شدید است. دانشمندان در حال مطالعه هستند که آیا داروهای مختلف می توانند به کاهش التهاب کبد کمک کنند ، از جمله داروهای جدید دیابت که حتی اگر دیابت ندارید به شما کمک می کنند. این موارد شامل متفورمین ، پیوگلیتازون ، روزیگلیتازون و بتائین است. داروی دیگری که مورد بررسی قرار می گیرد ، اورلیستات (Xenical) است ، دارویی که مانع جذب مقداری از چربی غذای شما می شود. نتایج اولیه نشان می دهد که اورلیستات ممکن است مقدار چربی در کبد را کاهش دهد.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.