چرا ناخن‌ها در گوشت فرو می‌روند؟

شاید شما هم این تجربه را داشته باشید که گوشه‌های ناخن انگشت پا از جلو یا از دو طرف به داخل پوست مجاور ناخن فرورفته باشد و به سبب آن شست پا دردناک، قرمز، متورم و گاهی عفونی شود. این عارضه معمولاً در ناخن انگشت شست پا به وجود می‌آید. در مراحل اولیه می‌توان با انجام روش‌های ساده‌ای در خانه از عوارض آن در امان بود اما اگر درد زیادی را تجربه می‌کنید یا به دیابت مبتلا هستید حتماً به پزشک مراجعه کنید و از درمان خودسرانه در منزل بپرهیزید.

عموماً فرورفتگی ناخن در گوشت به‌سادگی قابل‌تشخیص است و نیازی به انجام آزمایش یا عکس‌برداری ندارد. در این حالت معمولاً ناخن کج می‌شود و مانند سوزن در گوشت فرو می‌رود و به‌تدریج ممکن است عفونت کرده و درد، قرمزی، تورم، ترشحات و چرک بد بو نیز داشته باشد.

علت فرو رفتن ناخن در گوشت چیست؟

فرورفتن ناخن به داخل گوشت پا می‌تواند علل زیادی داشته باشد مانند:

1- روش غلط کوتاه کردن ناخن: کوتاه کردن بیش‌ازاندازه ناخن یا کوتاه کردن آن به شکل هلالی یکی از علل فرورفتن گوشه ناخن در گوشت است.

2- آسیب‌های خارجی: فشار مکرر به پنجه پا (مانند دویدن، شوت کردن، رقص باله) یا آسیب و ضربه ناگهانی که به انگشت شست پار وارد می‌شود، می‌توانند علت اصلی شروع این عارضه باشند.

3- فشارهای داخلی: وجود توده در زیر ناخن یا تغییر شکل انگشتان  یا انحراف انگشت شست پا می‌تواند در بروز این عارضه مؤثر باشد.

4- عامل سن: در دوران نوجوانی، به خاطر شرایط فیزیولوژی و فعالیت زیاد، پا بیشتر عرق می‌کند به همین دلیل، پوست و ناخن‌های پا نرم‌تر می‌شوند و احتمال ایجاد این عارضه افزایش می‌یابد. در افراد مسن نیز ناخن‌ها به‌طور طبیعی ضخیم‌تر می‌شوند و کوتاه کردن آنها برای سالخوردگان سخت‌تر می‌شود. مراقبت کمتر از ناخن‌ها و کاهش تحرک، احتمال ایجاد فشار بر پوست اطراف ناخن را افزایش می‌دهد و باعث فرورفتگی ناخن، درد و عفونت می‌گردد.

 5- اندازه ناخن: گاهی اوقات اندازه ناخن با اندازه لبه پوست ناخن متناسب نیست این مسئله مانع رشد صحیح ناخن در بستر انگشت می‌شود.

6- ناهنجاری‌های مادرزادی ناخن پا: شکل ناخن، در برخی از افراد به سمت داخل انحنا دارد که به آن ناخن‌های گازانبری گفته می‌شود این ناخن‌ها خصوصاً اگر نازک نیز باشند به‌راحتی در پوست نرم فرو می‌روند.

7- کفش: پوشیدن کفش‌هایی که پنجه بسیار تنگ دارند باعث فشار آمدن به انگشتان و ناخن‌های پا می‌شود. بسیاری از بانوان به دلیل زیبایی تمایل بسیاری به استفاده از کفش‌های باریک دارند اما استفاده از کفش طبی زنانه پنجه پهن یا کفش هالوکس والگوس به دلیل انعطاف‌پذیری بالا مانع از ایجاد مشکلاتی همچون هالوکس والگوس و فرورفتن ناخن در انگشت می‌شود.

8- عدم رعایت بهداشت: کسانی که پاهایشان ساعت‌های طولانی در کفش است و به بهداشت پاهای خود نیز زیاد توجه نمی‌کنند زمینه را برای رشد باکتری و قارچ در پاها فراهم می‌کنند. زمانی که پوست به دلیل فرورفتن ناخن در آن شکافته می‌شود این باکتری‌ها و قارچ‌ها به آن ناحیه حمله کرده و عامل ایجاد عفونت می‌شوند. اگر این عفونت‌ها درمان نشوند باعث ایجاد درد مزمن، بدشکلی پا، سلولیت و عفونت استخوانی می‌شوند.

9- عرق کردن زیاد پا: عرق کردن زیاد پا باعث نرم شدن ناخن‌ها شده و زمینه را برای فرورفتگی ناخن به وجود می‌آورد.

10- وجود بدشکلی و ناهنجاری در شکل پا یا انگشت پا مانند پینه، انگشت چکشی و صافی کف پا.

11- به‌جز عوامل فوق به نظر می‌رسد وجود زمینه خانوادگی، وجود برخی بیماری‌ها نظیر دیابت، چاقی، اختلالات تیروئید، مشکلات قلبی و کلیوی ( که باعث تورم در پا می‌شوند)، تومورها و عفونت‌های قارچی ممکن است در فرورفتن ناخن در انگشت‌ها نقش داشته باشند.

علائم و نشانه‌های ناخن فرو رفته در گوشت چیست؟

فرو رفتن ناخن در پا می‌تواند همه یا قسمتی از موارد زیر را در بر بگیرد:

– درد و حساسیت در امتداد یک یا هر دو طرف ناخن: در این حالت با لمس انگشت درد زیادی را تجربه خواهید کرد.

– قرمزی اطراف ناخن پا: ممکن است به دلیل عفونت ایجاد شده در پا التهاب و قرمزی در این ناحیه ایجاد گردد.

– تورم انگشت پا در اطراف ناخن

– عفونت بافت اطراف ناخن پا

چگونه ناخن فرو رفته در گوشت را درمان کنیم؟

  1. جراحی: از قدیم برای درمان ناخن فرورفته در گوشت از روش جراحی استفاده می‌کردند. در این روش ناخن را به‌طور کامل از گوشت جدا می‌کنند که معمولاً با درد و عوارض زیاد جراحی همراه است. علاوه بر این احتمال دارد ناخن مجدداً در گوشت فرورود یا ناخن جدید حالت طبیعی خود را از دست بدهد و با بدشکلی‌هایی رشد کند.
  2. فنُلیزاسیون: در این روش تنها قسمتی از ناخن را که در گوشت فرورفته می‌برند و سپس به شیوه‌های شیمیایی یا الکتریکی، آن قسمت از ریشه ناخن را می‌سوزانند. این روش معمولاً برای وضعیت‌های مزمن یا عودکننده استفاده می‌شود.
  3. درمان توسط اسپلینت مخصوص: درمان با اسپلینت مخصوص عبارت است از قرار دادن یک قطعه فلزی باضخامت‌های مختلف روی ناخن که موجب رشد صحیح ناخن می‌شود. این روش یکی از جدیدترین متدهای درمان فرورفتن ناخن در گوشت می‌باشد.

 

 چگونه می‌توان از فرو رفتن دوباره ناخن در گوشت جلوگیری کرد؟ 

  1. از پوشیدن کفش‌هایی که برای شما بسیار کوچک هستند و به ناخن‌های شما فشار وارد می‌کنند یا کفش‌های خیلی بزرگ که پا در آنها به سمت عقب و جلو حرکت می‌کند خودداری کنید. استفاده از کفش نامناسب باعث صدمه دیدن ناخن‌های شما می‌شود. زمانی که ناخن شما در گوشت فرورفته است بهتر است از صندل‌های طبی جلوباز استفاده کنید تا انگشتان پا در فشار نباشند.
  2. ناخن‌ها را به روش صحیح کوتاه کنید. ابتدا برای اینکه ناخن ترک نخورد پاها را در آب گرم قرار دهید یا بعد از حمام اقدام به گرفتن ناخن‌ها کنید.؛ سپس با ناخن‌گیر تیز و نه با قیچی! ناخن‌ها را به‌صورت صاف بگیرید. هرگز ناخن را به شکل بیضی نگیرید چراکه لبه‌های آن به داخل پوست انحنا پیدا می‌کند. لبه‌های ناخن را موازی پوست نگه‌دارید. به‌علاوه هرگز ناخن‌ها را بیش‌ازحد کوتاه نکنید. ناخن‌ها باید به‌اندازه کافی بلند باشند تا از انگشتان در برابر فشار و اصطکاک حفاظت کنند.
  3. اگر در پای خود مشکلی مانند صافی کف پا یا گودی بیش‌ازاندازه دارید حتماً از کفی طبی مناسب استفاده کنید تا از وارد آمدن فشار زیاد به ناخن‌های شما جلوگیری کند
  4. برای انجام کارهای خانه، از دمپایی طبی و راحتی استفاده کنید. زیرا افتادن جسم سنگین روی ناخن یا برخورد محکم ناخن به وسایل منزل حین انجام کارهای روزانه خطر آسیب دیدن ناخن را افزایش می‌دهد. درصورتی‌که به دیابت مبتلا هستید باید از پای خود مراقبت بیشتری داشته باشید استفاده از صندل دیابتی جلوبسته مشکلات ناشی از بخور انگشتان به اشیاء و آسیب رسیدن به پا را برطرف می‌سازد.

سخن پایانی

فرورفتن ناخن در گوشت اطراف آن عارضه‌ای است که به علل مختلفی ازجمله روش‌های غلط کوتاه کردن ناخن، فشار زیاد بر انگشتان پا، پوشیدن کفش‌های تنگ و نوک‌تیز به وجود می‌آید که عدم رعایت بهداشت و عرق کردن زیاد پا ممکن است عفونت را در پا تشدید کند. استفاده از کفش‌های طبی و مناسب پا و کوتاه کردن صحیح ناخن می‌تواند در بهبود این عارضه مؤثر باشد.

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در دست و پا

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.