آیا رژیم تخم مرغ مناسب است؟

برای کاهش وزن و تناسب‌اندام روش‌های مختلفی پیشنهاد می‌شود. یکی ازاین‌روش‌هایی که حتماً به گوشتان رسیده رژیم تخم‌مرغ است. این روش را کارشناسان تناسب‌اندام بسیار توصیه می‌کنند. اما این روش چگونه است؟ اصلاً مگر می‌شود به وزن دلخواهمان برسیم؟ در ادامه به بررسی این نوع رژیم و فواید آن می‌پردازیم.

برنامه رژیم غذایی تخم‌مرغ شامل چه مواردی است؟

به زبان ساده رژیم غذایی تخم‌مرغ یک استراتژی جدید برای کاهش وزن است که رژیم گیرندگان را ملزم به مصرف حداقل یک وعده غذایی بزرگ حاوی تخم‌مرغ در روز می‌کند که بیشتر به‌عنوان صبحانه در نظر گرفته می‌شود. رژیم تخم‌مرغ برای کاهش وزن بسیار مفید است زیرا ازنظر ایده آل غذایی کم‌کالری و غنی از پروتئین است که می‌تواند باعث ریزش سریع‌تر کیلوگرم و از دست دادن توده عضلانی در فرد شود. علاوه بر تمرکز آشکار بر تخم‌مرغ برنامه غذایی شمارا ملزم به داشتن سه وعده در روز، بدون میان وعده، مصرف آب کافی (و سایر نوشیدنی‌های بدون کالری) می‌کند. دو رژیم غذایی تخم‌مرغ که بیشتر دنبال می‌شوند عبارت‌اند از: رژیم غذایی فقط تخم‌مرغ یا رژیم تخم‌مرغ آب پز.

چه چیزی می‌توانید بخورید؟

درحالی‌که تمرکز اصلی این رژیم غذایی مصرف تخم‌مرغ برای کاهش وزن است بسیاری از جنبه‌های دیگر آن به غذاهایی که می‌خورید بستگی دارد. این برنامه غذایی تغییراتی دارد که شامل غذاهایی مانند مرغ کبابی، غذاهای دریایی و سبزی‌های بخارپز است، اما غذاهای نشاسته‌ای و غنی از کربوهیدرات را باید حذف کنید. به‌طورکلی مصرف میان وعده‌ها و نوشیدنی‌هایی که کالری اضافه می‌کنند ممنوع است. درحالی‌که یک وعده در روز نیاز به تهیه تخم‌مرغ دارید دو وعده دیگر را می‌توان از نوعی پروتئین بدون چربی تهیه کرد، همچنین یک فرد می‌تواند سبزی‌های کم کربوهیدرات و میوه را به برنامه غذایی خود اضافه کند.

کربوهیدرات ها در رژیم تخم مرغ

غذاهای پر کربوهیدرات مانند غلات، برخی از سبزی‌ها و میوه‌ها مجاز نیستند و غذاهای فرآوری شده هم یک نه بزرگ در این رژیم محسوب می‌شوند. برنامه غذایی به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی‌شده است که بعضی از غذاها را برای چند هفته محدود کنید، سپس به‌آرامی به یک الگوی غذایی سالم برگردید. یک رژیم غذایی نیز وجود دارد که فقط به فرد اجازه می‌دهد تخم‌مرغ و آب داشته باشد، چندین مورد جالب از این برنامه غذایی نیز وجود دارد. در رژیم غذایی تخم‌مرغ و گریپ‌فروت، یک رژیم غذایی مجاز است که در هر وعده غذایی فرد باید یک‌تکه گریپ‌فروت همراه با تخم‌مرغ یا مقداری پروتئین بدون چربی داشته باشد و هیچ میوه دیگری نباید مصرف شود. این نوع رژیم غذایی به‌طورمعمول به مدت 14 تا 21 روز انجام می‌شود نه بیشتر از آن.

یک نسخه افراطی دیگر از رژیم تخم‌مرغ نیز وجود دارد، رژیم غذایی که فرد به مدت 2 هفته فقط تخم‌مرغ آب پز شده و آب مصرف می‌کند. ازآنجاکه فرد در این رژیم غذایی فقط به یک منبع تغذیه متکی است، بنابراین احتمال می‌رود چندان پایدار نباشد و شمارا از سایر ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم نیز بی‌بهره کند.

شکل دیگری از رژیم غذایی تخم‌مرغ، رژیم غذایی تخم‌مرغ پزشکی است که در آن فرد در هر وعده غذایی یک عدد تخم‌مرغ را به همراه یک‌تکه نان مصرف می‌کند. به‌غیراز تخم‌مرغ و نان هر تعداد میوه و سبزی کم‌کالری را می‌توان مصرف کرد و نوشیدنی‌هایی مانند آب و قهوه سیاه را نیز می‌توان نوشید.

دیگر رژیم های تخم‌مرغ

همچنین نسخه دیگری از رژیم تخم‌مرغ وجود دارد که بدن شمارا به سمت رژیم کتوز سوق می‌دهد تا چربی بسوزاند. ازاین‌رو، فرد باید تخم‌مرغ‌هایی با چربی مانند کره و پنیر داشته باشد (نسبت یک عدد تخم‌مرغ به یک قاشق غذاخوری چربی است) که باعث تولید کتون در بدن و کاهش وزن می‌شود که این به‌عنوان رژیم تخم‌مرغ کتو شناخته می‌شود.

مصرف الکل، غذاهای شیرین، فرآوری شده، شیر، آب‌میوه‌ها، منابع کربوهیدرات تصفیه‌شده نیز در این رژیم مجاز نیست. آنچه جالب است درباره رژیم تخم‌مرغ برای کاهش وزن بدانید این است که برخلاف رژیم‌های دیگر، در طول دوره رژیم به افراد انجام ورزش توصیه نمی‌شود زیرا یک برنامه رژیم غذایی محدود می‌تواند باعث خستگی شود و ممکن است به سوخت‌وساز بدن کمک نکند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.