آیا قرص کلسیم چاق کننده است؟

آيا قرص کلسیم چاق کننده است؟

بسیاری از شما از قرص‌های ویتامین استفاده می‌کنید و یکی از دغدغه‌هایتان این است که آیا قرص‌های ویتامین چاق کننده هستند؟ بطور کلی می‌توان گفت بعضی ویتامین‌ها اگر به اشتباه از مصرف آن‌ها سر باز زنید باعث افزایش وزن شما می‌شوند. این درحالیست که اگر بطور کاملا صحیح استفاده شوند این مشکل برای شما پیش نخواهد آمد. در ادامه این مقاله بطور خاص در مورد این سوال که آیا قرص کلسیم باعث چاقی می‌شود یا خیر صحبت خواهیم کرد. همچنین عوامل ایجاد چاقی در اثر مصرف این ویتامین را بررسی خواهیم کرد.

آیا قرص کلسیم چاق کننده است؟

حتما شما هم می‌دانید که کلسیم جز مواردی است که برای سلامت استخوان‌ها بسیار ضروری است. اگر کمبود کلسیم در آن‌ها وجود داشته باشد سبب می‌شود که پوکی استخوان‌ها به وجود بیاید. پیش از هر چیزی باید این موضوع را بدانید که کلسیم در موارد زیر نقش موثری داشته است:

  • کمک به لاغری
  • پیشگیری از سرطان کولون
  • کم نمودن دردهای قبل از قاعدگی

کلسیم به عنوان فراوان‌ترین مینرالی است که در بدن موجود می‌باشد. بدن ما حدود یک کیلوگرم کلسیم داشته است که این میزان به استخوان‌بندی‌ها در بدن افراد بستگی داشته است و متفاوت می‌باشد. بیشترین میزان کلسیم در دندان‌ها و استخوان‌ها وجود دارد و فقط در دیگر قسمت‌های بدن حدود یک درصد وجود داشته است و همین مقدار کم اعمال فراوانی را انجام میدهد.

کلسیم چه تاثیری در کاهش وزن دارد؟

شیر یکی از بهترین منابع است که کلسیم داشته است. کلسیم به شما کمک می‌کند تا علاوه بر خوش اندام بودن، لاغر نیز شوید. در نتایج تحقیقاتی که محققان بدست آورده‌اند نشان میدهد که افرادی که روزانه در مدت زمان ۱۸ ماه، بین ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ میلی گرم کلسیم از محصول‌های لبنی کلسیم دریافت نموده‌اند، چربی بدنشان پایین‌تر است. هر چقد میزان کلسیم در سلول‌های چربی زیادتر باشد مقدار سوخت و ساز نیز زیادتر خواهد شد.
افرادی که در برنامه‌های غذاییشان، مواد غذایی سرشار از کلسیم وجود دارد نسبت به دیگر افراد کمتر در معرض بیماری‌های لثه قرار می‌گیرند. محققان معتقدند که کلسیم سبب می‌شود آرواره‌ها قوی‌تر شوند و همچنین مقابله با نفوذ باکتری‌ها را نیز انجام میدهند.
دقت داشته باشید که یک علت خوب برای تشویق نوشیدن شیر می‌تواند کلسیم باشد که به خوش اندامی و لاغری کمک می‌کند.

نتیجه نهایی

به علت تأثیر حیاتی تمامی ویتامین‌ها و مواد معدنی برای بدن نمی‌توان مصرف انها را قطع کرد. بدن در اثر کمبود برخی از این ریز مغذی‌های دچار افزایش وزن و در اثر برخی دیگر باعث افزایش وزن می‌شود. مکمل‌هایی که توسط شرکتهای معتبر ساخته و توزیع می‌شوند، بسیار به مقدار نیاز روزانه بدن به آن دسته از ویتامین و مواد معدنی نزدیک هستند و در صورتی که شما طبق مصرف توصیه شده روی بروشور محصول و یا نظز پزشک از آن‌ها استفاده کنید دچار کمبود ویتامین و مواد معدنی و یا تأمین بیش از حد آن که در نتیجه مسمومیت به همراه دارد نخواهید شد.
در صورتی که می‌خواهید قرص مولتی ویتامین باعث افزایش وزن شما شوند و یا تغییر وزنی برای شما اهمیتی ندارد می‌توانید به راحتی بعد از مصرف مکمل‌ها و احساس گرسنگی شروع به خوردن وعده اصلی کنید. اما اگر نمی‌خواهید با مصرف مکمل دچار چاقی شوید حتما با معده پر مکمل را مصرف کرده و آن را در دو وعده ناهار یا صبحانه بگنجانید زیرا این ویتامین و مواد معدنی باعث افزایش متابولیسم و انرژی شما می‌شوند.

بعنوان مثال فکر کنید که شما این مولتی ویتامین را شب مصرف کنید. در این صورت علاوه بر اینکه دچار دریافت انرژی شده و خوابتان نمی‌برد؛ شما دچار گرسنگی و افزایش اشت‌ها شده و احتمالا یک وعده غذایی دیگر بجز سه وعده اصلی خواهید داشت.
بهر حال با دقت به رژیم غذایی مناسب می‌توانید مصرف غذای خد را به میزان همیشگی خود کنترل کرده و بیش از حد غذا نخورید همچنین از غذاهای حاوی فیبر استفاده کنید تا دچار سیری شده و غذای زیادی نخورید.

 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.