آیا موخوره باعث کچلی می‌شود؟

موخوره همان دو شاخه شدن موها است که درواقع آسیب‌هایی که به مو می‌رسد منشأ می‌شود. همچنین این عارضه بیشتر در زنان شایع است. این موضوع بیشتر در رابطه با لایه محافظ موها است که از بین رفته است و به همین دلیل موها چند شاخه می‌شود. در این مقاله می‌خواهیم در مورد موخوره و درمان آن بیشتر صحبت کنیم.

موخوره چیست

موخوره یا دوشاخه شدن انتهای مو، ناشی از آسیب فیزیکی (تروما یا حرارت) یا آسیب شیمیایی به مو است و در بانوان شایع‌تر است. لایه محافظ مو در فیبرهای انتهایی مو از بین می‌رود، درنتیجه قسمت انتهایی مو چند شاخه و شکننده می‌شود. این آسیب می‌تواند از سشوار زدن زیاد، برس زدن مکرر با برس زبر، رنگ کردن مکرر مو و دکلره کردن، شامپوهای اسیدی یا قلیایی، فر دائمی و… ناشی شود. موهای خشک و خیلی چرب بیشتر دچار این مشکل می‌شوند.

علت ایجاد موخوره

برخی از عواملی که باعث تضعیف و آسیب رسیدن به ساقه مو می‌شوند عبارت‌اند از:

حرارت بیش‌ازاندازه به موها آسیب می‌رساند و باعث ایجاد مو خوره می‌شود. ازاین‌رو به دفعات استفاده از سشوار یا اتوی مو دقت کنید و درعین‌حال سشوار را با حرارت ملایم و از فاصله بیست سانتی متری به موهای خود بگیرید.

رنگ، اکسیدان و درمجموع تمامی مواد شیمیایی به‌شدت به مو آسیب می‌رسانند؛ بنابراین تا حد ممکن موهای خود را رنگ نکنید. بااین‌حال اگر موهایتان سفید می‌شود و باید از رنگ مو استفاده کنید، سعی داشته باشید که تعداد دفعات رنگ کردن را به حداقل برسانید تا موها کمتر آسیب ببینند.

قرار گرفتن طولانی مدت موها در معرض آفتاب یکی دیگر از علل ایجاد مو خوره است زیرا تابش بیش‌ازاندازه نور خورشید به ساختار مو آسیب می‌رساند؛ بنابراین برای حفظ سلامت موهای خود تلاش کنید تا موهایتان کمتر در معرض تابش نور خورشید قرار گیرد.

خشکی ساقه مو از دیگر عوامل ایجاد موخوره است. به همین دلیل هنگام شامپو زدن به موهای خود، شامپو را ابتدا به کف سر بزنید و را از بالا به سمت نوک ساقه ماساژ دهید تا شامپوی کمتری به انتهای مو برسد. همچنین از استفاده بیش‌ازاندازه شامپو برای انتهای ساقه مو خودداری کنید تا ساقه مو بیش‌ازحد خشک نشود.

شامپوهایی که حاوی مواد شیمیایی مضر همانند آمونیاک یا عطرمایه‌های مصنوعی هستند، باعث از بین رفتن چربی طبیعی موها می‌شوند. این شامپوها با خشک‌کردن بیش‌ازاندازه موها باعث ایجاد موخوره می‌شوند؛ بنابراین حتماً دقت داشته باشید تا شامپویی مناسب را برای موهای خود انتخاب کنید.

شانه زدن موهای خیس یکی دیگر از علل ایجاد موخوره است. دلیل این امر آن است که موی خیس نسبت به موی خشک شکننده‌تر است؛ بنابراین هنگامی‌که موی شسته شده و پر از گره خود را در حالتی که خیس است شانه می‌زنید موها دچار کشیدگی و مو خوره می‌شود.

کوتاه نکردن موها یکی دیگر از عواملی است که به این معضل دامن می‌زند؛ بنابراین درصورتی‌که موهای خود را هرچند وقت یک بار کوتاه کنید، موخوره‌های موهای شما از بین می‌رود. علاوه بر آن با کوتاه کردن موها، موخوره به قسمت‌های بالایی ساقه مو نمی‌رسد و بالای مو سالم می‌ماند.

درمان موخوره

متأسفانه موخوره درمان قطعی ندارد و تنها راه خلاص شدن از آن کوتاه کردن موها هست اما با استفاده از برخی روش‌های خانگی، گیاهی و رعایت نکات مراقبت از مو می‌توان از موخوره جلوگیری کرده و در برخی موارد آن را درمان کرد. باید موها را کوتاه کرد و از تحریک فیزیکی مو اجتناب کرد. پیشگیری با اجتناب از آسیب به مو است. بعد از استحمام اجازه دهید موها بدون وسایل گرمایی به‌مرورزمان یا با حوله خشک شوند و از شانه کردن موها درحالی‌که کاملاً خیس است، خودداری کنید، زیرا شانه کردن موهای خیس مانند نوشتن با خودکار بر کاغذ خیسی است که آن را پاره می‌کند، با شانه‌های دنده چوبی موها را شانه کنید، از شانه کردن مستمر و مداوم و با فشار و کشش موها خودداری کنید، آب داغ و شانه کردن موها در حمام موجب آسیب جدی به موهاست، بهتر است در هنگام شانه کردن موهایتان کمی نرم و مرطوب باشند.

مصرف مایعات فراوان و آبمیوه را که موجب تأمین رطوبت پوست سر است فراموش نکنید. موهای چند شاخه را از قاعده محل چند شاخه شدن بچینید. اگر موها بسیار خشک است (بخصوص انتهای موها) را با روغن مخصوص مو بادام، زیتون یا لعاب کتیرا مرطوب و نرم کنید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.