اگر کرونا گرفتیم چه غذاهایی بخوریم؟

در یک سال اخیر با شیوع کرونا همه به دنبال راهی برای پیشگیری و یا درمان آن بودند. یکی از روش‌های مربوط به درمان‌های خانگی استفاده از رژیم غذای مناسبی که به رژیم غذایی کرونا مشهور است می‌باشد. تغذیه مناسب افراد کرونایی به دلیل کاهش توان سیستم ایمنی بدن بسیار مهم است. رژیم بخصوصی برای درمان این بیماری وجود ندارد اما مصرف ترکیبی از مواد غذایی مناسب در کنار استراحت می‌تواند روند بهبود بیماری را بهبود بخشد. در این مقاله در مورد هر آنچه باید در این مدت مصرف کنید و موادی که مصرف آن‌ها منع شده است، توضیح خواهیم داد.

رژیم غذایی کرونا چیست؟

برای بهبودی در زمان ابتلا به ویروس کرونا و بعدازآن، تغذیه مناسب اهمیت زیادی دارد. ممکن است در زمان ابتلا به کرونا علائمی مثل تنگی نفس، سرفه و ناراحتی در قفسه سینه غذا خوردن را برایتان سخت کند. همچنین ممکن است دچار بی‌اشتهایی و اختلال در حس چشایی و حس بویایی شوید که می‌تواند تغذیه مناسب را سخت‌تر کند؛ بنابراین اینکه در زمان ابتلا به کرونا چه غذایی می‌خورید و چه می‌نوشید، نقش چشمگیری در تقویت سیستم ایمنی شما دارد و سرعت بهبودی شمارا تعیین می‌کند. رژیم غذایی فرد مبتلابه کووید ‌۱۹، بسته به نوع علائم و شدت آن‌ها، غذای موردعلاقه و اینکه کسی در پختن غذا کمک می‌کند یا خیر، تغییر می‌کند.

در طول این چند ماه، سازمان بهداشت جهانی رژیم‌های غذایی مختلفی را توصیه‌ کرده است. براساس توصیه‌های منتشرشده، رژیم غذایی مناسب برای بیماران مبتلابه کرونا باید شامل انواع مختلفی از مواد مغذی باشد. در ادامه، این دسته‌بندی‌ها را توضیح می‌دهیم.


کالری‌ها

بدن شما انرژی‌ خود را دست داده و بنابراین باید انرژی ازدست‌رفته را جایگزین کنید. هرچند غذایی خاص برای مقابله با علائمی شبیه بیماری آنفولانزا وجود ندارد، در رژیم غذایی‌تان به غذاهایی با کالری زیاد مثل برنج، سیب‌زمینی، نان، پاستا و غلات کامل نیاز دارید تا انرژی ازدست‌رفته را جبران کنید.

مواد غذایی‌ای مثل پروتئین، ویتامین‌ A، ویتامین C، ویتامین D و ویتامین E و روی (زینک) به تقویت سیستم ایمنی شما کمک می‌کنند. شما می‌توانید این موارد را از رژیم غذایی معمول خود دریافت کنید. اینکه هر طور شده کالری دریافت کنید و غذاهایی مصرف کنید که حال شمارا بهتر می‌کنند مهم‌تر از این است که نگران دریافت روی و ویتامین A باشید.

اگر گرسنه نیستید، اسموتی میوه و ماست یا کرۀ آجیل به تأمین کالری شما کمک می‌کند. سوپ مرغ آرام‌بخش است و می‌تواند برای عفونت دستگاه تنفسی مفید باشد. زنجبیل برای هر نوع حالت تهوعی مفید است (آن را به‌صورت دم‌نوش استفاده کنید یا به سوپ هویج اضافه کنید).

پروتئین

بدون این مواد سودمند، بهبودی شروع نمی‌شود؛ بنابراین غذاهای سرشار از پروتئین بخورید. روزانه ۷۵ تا ۱۰۰ گرم پروتئین را در رژیم غذایی کرونایی خود بگنجانید. می‌توانید از غلات کامل، عدس، حبوبات، محصولات لبنی، محصولات سویا، آجیل و دانه‌های خوراکی استفاده کنید. اگر گیاه‌خوار نیستید، از مرغ، تخم‌مرغ و ماهی غافل نشوید.

محدودیت در رژیم کرونا

مصرف الکل موجب کم‌آبی می‌شود و ممکن است سیستم ایمنی شمارا ضعیف کند. نوشیدنی‌های الکلی را با نوشیدنی‌های آب‌رسان جایگزین کنید. اگر علائم بیماری‌های گوارشی را دارید، ممکن است هضم غذاهایی مثل سبزیجات و لوبیا و غلاتِ کامل برایتان سخت باشد. این مواد انرژی بیشتری برای هضم لازم دارند و ممکن است معده و مجرای گوارشی شمارا دچار ناراحتی کنند. از مواد جایگزینی استفاده کنید که هضم راحت‌تری دارند.

اگر گلودرد دارید، بیسکویت، کلوچه و غذاهای سفت، تند و اسیدی (لیمو، سرکه) ممکن است گلویتان را تحریک کند. البته بسته به علائمتان ممکن است با خوردن این غذاها کنار بیایید.

غذاهایی که می‌توان از قبل آماده کرد

شاید تمایل داشته باشید غذاها و داروهایی بدون نسخه تهیه کنید تا در صورت ابتلا به کرونا از آن‌ها استفاده کنید. مصرف غذاهای تازه را توصیه می‌کنیم، اما بد نیست چند غذای آماده برای روزهای سخت داشته باشید. سوپ یخ‌زده، غذاهای کنسروی و غذاهای بسته‌بندی (مثل بیسکویت، نان و میوه یخ‌زده) گزینه‌های خوبی‌اند؛ اما به‌طورکلی چون افراد مختلف به‌شکلی کاملاً متفاوت تحت تأثیر این ویروس قرار می‌گیرند، پیش‌بینی اینکه دقیقاً به چه چیزی نیاز دارید، سخت است.

صحبتی صمیمانه

در این روزهای همه‌گیری، برای پیشگیری و کاهش شمار مبتلایان به بیماری کرونا حتماً پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید. اگر مبتلا شدید یا فرد مبتلایی را می‌شناسید، خواندن این مطلب بسیار کمک‌کننده است و بد نیست این مطلب را برای دیگران نیز بفرستید.

اگر شما هم تجربه‌ای درزمینه ابتلا به بیماری کرونا و استفاده از مواد غذایی مفید دارید، با ما و دوستانتان در قسمت «ارسال دیدگاه» به اشتراک بگذارید. منتظر پیام‌های دلگرم‌کننده شما عزیزان هستیم.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.