بیماری پلاگر چیست

پلاگر یک بیماری است که ناشی از سطح پایین نیاسین، معروف به ویتامین B – 3 می باشد. علامت بیماری با زوال عقل، اسهال و درماتیت، همچنین معروف به “سه Ds” شناخته می شود.

اگر درمان نشود، می تواند خطرناک باشد با اینکه این بیماری بسیار نادر است، اما هنوز هم در بسیاری از کشورهای در حال توسعه این مشکل وجود دارد و حتی رایج است.هم چنین بر افرادی که بدنشان به درستی نیاسین جذب نمی کنند، تاثیر می گذارد.

نیاسین چیست؟

نیاسین یک اسید کربوکسیلیک است که در بدن به آمید تبدیل می شود. نیکوتامین آمید مشتق طبیعی نیاسین است. نیاسین برای عملکرد کافی سلولی و متابولیسم به عنوان یک عنصر ضروری در کوآنزیم I )شکل اکسید شده نیکوتین آمید آدنین دینکلوتید   (NADو کوآنزیم 2 (فرم کاهش یافته ای از نیکوتینآمید آدنین دینکلوتید فسفات –  (NADP مورد نیاز است، که یا یونهای هیدروژن را در واکنش های اکسیداسیون حیاتی اهدا می کند و یا کاهش می دهد.

این ترکیبات برای متابولیسم کوآنزیم ها، پروتئین و آمینو اسیدها، متابولیسم پیروات، بیوسنتز پنتوز، تولید پیوندهای فسفات با انرژی بالا، متابولیسم گلیسرول و متابولیسم اسیدهای چرب ضروری مهم هستند.

از آنجا که عملکردهای سلولی در اندام ها و بافت ها تحت تاثیر کمبود نیاسین قرار دارند، بیان بالینی پلاگر گوناگون است.

علائم بیماری پلاگر چیست؟

علائم اصلی پلاگر، درماتیت، جنون، و اسهال است ، به این دلیل است که کمبود نیاسین در بخش های بدن با میزان های بالای جابجایی سلول، مانند پوست و دستگاه گوارش دیده می شود.درماتیت مربوط به پلاگر معمولاً باعث خارش در صورت، لب ها، پاها و یا دست ها می شود. در سلامت نمناک اشاره شده است که در برخی افراد، درماتیت در اطراف گردن، یک نشانه ای خواهد بود که به عنوان گردن بند کاسال شناخته می شود.

علائم بیشتر درماتیت عبارتند از:

  • پوستی سرخ
  • پوسته پوسته شده
  • فلس دار
  • خارش دار

    و در برخی موارد، علائم عصبی آن در ابتدا واضح به نظر می رسند، اما اغلب شناسایی آن ها دشوار است.

زمانی که این بیماری پیشرفت می کند، علائم جنون ممکن، عبارتند از:

  • سردرگمی
  • افسردگی
  • پریشانی، یا حالت افسردگی
  • بی قراری، یا اضطراب
  • توهم
  • زخم روی لب ها، زبان و یا لثه ها
  • کاهش اشتها
  • حالت تهوع و استفراغ
  • مشکل در نوشیدن و خوردن

علت بیماری پلاگر چیست؟ 

دو نوع پلاگر وجود دارد:پلاگر اولیه و پلاگر ثانویه.

پلاگر اولیه توسط رژیم غذایی کم نیاسین یا تریپتوفان ایجاد می شود.تریپتوفان می توانند به نیاسین در بدن تبدیل شوند، بنابراین عدم جذب کافی آن می تواند باعث کمبود نیاسین شود.

پلاگر اولیه در کشورهای در حال توسعه که ذرت را به عنوان غذای اصلی می دانند ،وجود دارد. ذرت حاوی نیاسیتین، یک شکل از نیاسین است که بدن انسان نمی تواند هضم و جذبش کند.

پلاگر ثانویه زمانی رخ می دهد که بدن شما نتواند نیاسین را جذب کند.

چیزهایی که می توانند از بدن شما برای جذب نیاسین جلوگیری کنند ، شامل:اعتیاد به الکل و داروهای خاص، از جمله ضد انعقاد کننده ها و سرکوبگران ایمنی است، و بیماری های گوارشی مانند کرون و کولیت اولسراتیو، سیروز کبدی و تومور.

 

بیماری پلاگر چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص بیماری پلاگر می تواند مشکل باشد، زیرا باعث بروز تعدادی از علائم می شود.همچنین آزمایش و تست ویژه ای برای تشخیص کمبود نیاسین وجود ندارد. در عوض، پزشک شما با چک کردن هر گونه مشکل معده و روده، جوش ها و یا تغییرات در حالت ذهنی شما کارش را شروع خواهد کرد.

 

همچنین ممکن است ادرار شما را آزمایش کنند

در بسیاری از موارد، تشخیص پلاگرشامل مشاهده این است که آیا علائم شما به مکمل های نیاسین پاسخ می دهند یا خیر.

بررسی سابقه پزشکی توسط پزشک

پزشک یک سری سوال درباره شدت و طول مدت علائم، از جمله شروع، برای تعیین اینکه آیا عامل خطر پلاگر وجود دارد یا خیر از شما می پرسد.

تست فیزیکی

پزشک معاینه فیزیکی را انجام خواهد داد تا تعیین کند آیا علائم فیزیکی واضح پلاگرها وجود دارد یا خیر.

چگونگی درمان پلاگر

پلاگر اولیه با تغییرات غذایی و یک مکمل نیاسین یا نیکوتین آمید درمان می شود. هم چنین ممکن است به صورت داخل وریدی تزریق شود.

نیکوتین آمید شکل دیگری از ویتامین B – 3 است. با درمان اولیه، بسیاری از مردم بهبود کامل پیدا می کنند و در عرض چند روز از شروع درمان احساس بهتری پیدا می کنند.  بهبود پوست ممکن است چند ماه طول بکشد. با این حال، اگر درمان نشود، پلاگر اولیه معمولاً بعد از چهار یا پنج سال باعث مرگ می شوند.

درمان پلاگر ثانویه معمولاً بر درمان علت اصلی تمرکز دارد. با این حال آنطور که در بخش سلامت نمناک گفته ایم برخی از موارد پلاگر ثانویه به نیاسین یا نیکوتین آمید که به صورت خوراکی یا داخل وریدی مصرف می شوند، واکنش می دهند.

در زمان بهبودی پلاگر اولیه یا ثانویه مهم است که از مرطوب کننده و کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

کنترل و پیشگیری از پلاگرا:

خوردن غذاهای غنی از تریپتوفان که در ساخت نیاسین نقش دارد، مانند غذاهای دریایی، گوشت، مخمر، تخم مرغ، سبوس، بادام زمینی، سبزیجات سبز، کل دانه، حبوبات و دانه ها.

مراقبت های روزانه توصیه شده، عبارتند از:نوزادان – 5 تا 6 میلی گرم . کودکان – 9 تا 13 میلی گرم. بزرگسالان- 13 تا 20میلی گرم. باردارها- 17 میلی گرم . شیرده ها – 20 میلی گرم.

مصرف مکمل مطلوب 20 تا 30 میلی گرم در روز

اطمینان حاصل کردن از اینکه رژیم غذایی شما غنی از غذاهای حاوی نیاسین است، مانند غلات ، تخم مرغ، سبزیجات سبز، ماهی، شیر

به دنبال یک برنامه غذایی سالم که شامل غذاهای مختلفی از تمام گروه غذایی است، باشید.

برای پیشگیری ثانویه، باید در طول مرحله فعال بیماری از نور آفتاب دوری کنید.

استراحت در کنترل پلاگر بسیار مفید است، چون استرس باعث بدتر شدن علائم می شود و شرایط پلاگر را پیچیده می کند.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.