راه های درمان افسردگی

دارو، علائم افسردگی را تسکین می‌­دهد اما درمانی صددرصد برای آن نیست. افسردگی عمده در اثر عوامل مختلف مانند روش واکنش به استرس و تجارب و افکار منفی رخ می‌­دهد. روان درمانی، ریشه‌­ افسردگی و نحوه­‌ پردازش افکار و احساسات در ذهن فرد را هدف قرار می‌­دهد و به افراد کمک می­‌کند باورها، عواطف و افکاری را که منجر به بروز افسردگی در آن‌­ها شده است بشناسند.

روان درمانی چیست؟

افراد به کمک روان درمانی مشکلاتی را که باعث برانگیخته شدن افسردگی می­‌شود یا به تداوم آن دامن می­‌زند، تشخیص می­‌دهند.

تراپی و روان درمانی افراد را به تجدید نظر در منابع لذت در زندگی وا می‌­دارد و به آ‌ن‌­ها کمک می‌­کند به زندگی خود تسلط داشته باشند. همچنین در پیدا کردن روش‌های موثر کنار آمدن با شرایط به افراد کمک می‌­کند.

این مورد نه­ تنها در تسکین شرایط فعلی افسردگی موثر است، بلکه مانع از بروز مجدد آن هم می­‌شود. تراپیست در درمان شناختی رفتاری به­ صورت فعال به بیمار کمک می‌­کند تا الگوی افکار منفی را که منجر به بروز افسردگی شده است را بشناسد و به چالش بکشد. در این روش بیمار به خوبی متوجه می شود که افسردگی چیست و راه درمان افسردگی موثر چگونه است.

فرد به کمک تراپیست وضعیت و احوال خود هنگام هجوم رخدادهای بیرونی یا افکار منفی را توضیح می‌­دهد و به کمک یکدیگر روش­‌های مناسب برای هر موقعیت، از مدیتیشن گرفته تا اصلاح افکار، را کشف می­‌کنند.

افراد به کمک روان درمانی مشکلاتی را که باعث برانگیخته شدن افسردگی می­‌شود یا به تداوم آن دامن می­‌زند، تشخیص می‌دهند.

داروهای ضد افسردگی چه تاثیری برای درمان افسردگی دارد؟

باید توجه داشت برای شناخت بهترین درمان افسردگی و اضطراب و استفاده از بهترین دارو برای استرس و افسردگی باید به روانپزشک و روانشناس مراجعه کرد تا او بگوید برای درمان افسردگی و اضطراب و برای رفع افسردگی چه باید کرد.

سیگنال­‌های الکتریکی در مغز پیام را از یک سلول عصبی به سلول عصبی دیگر می­‌فرستند اما توسط سیگنال­‌های شیمیایی در سراسر شکاف کوچک بین سلول­‌های عصبی بهم متصل شده‌­اند. داروهای ضد افسردگی روی انتقال‌­دهنده‌­های عصبی، مانند نوراپی­نفرین، سروتونین، دوپامین و غیره که به گروهی از مواد شیمیایی به نام مونوآمین تعلق دارند، تاثیر می­‌گذارند.

داروهای ضد افسردگی مانند SSRI (بازدارنده‌­ی بازجذب سروتونین، که شناخته­‌ترین آن‌­ها پروزاک است) میزان انتقال­‌دهنده‌­های عصبی را کاهش یا افزایش می‌­دهد، به­‌ جای انتقال‌­دهنده‌­ عصبی عمل می­‌کند یا گیرنده‌­هایی را که مواد شیمیایی عصبی به آن متصل می‌­شوند را تنظیم می­‌کند.

شاید این تغییرات ناشی از تاثیر مواد داروهای ضد افسردگی باشد اما اصلی‌­ترین منبع بهبود یافتن فرد نیست زیرا این تغییرات سریع اتفاق می‌­افتد اما شش هفته یا بیشتر طول می‌کشد تا داروهای ضد افسردگی باعث تسکین علائم شود. محققان بر این باورند که علت این تاخیر تشکیل پیوند جدید میان سلول‌­های عصبی (نوروپلاستی) است که راه را برای انعطاف­‌پذیری ذهنی و رفتاری هموار می­‌کند.

تحقیقات نشان می‌­دهد ۴۰ تا ۶۰ درصد از بیمارانی که تحت درمان با داروهای ضد افسردگی قرار می­‌گیرند ظرف ۶ تا ۸ هفته با بهبود علائم رو‌به رو می‌شوند. طبق استانداردهای مراقبتی به­ محض رسیدن به مرحله‌­ بهبودی مصرف داروهای ضد افسردگی باید ۴ تا ۹ ماه دیگر ادامه پیدا کند.

 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.