درمان سریع سیاهی دور چشم

سیاهی زیر پلک پایین چشم‌ها، عارضه‌ای شایع در میان زنان و مردان است که به نوعی تهدیدکننده زیبایی است و موضوعی آزاردهنده به حساب می‌آید. سیاهی زیر چشم در مواقعی با پف زیر چشم نیز توأم می‌شود و زیبایی را تهدید می‌کند. عواملی متعددی در این رابطه دخیل هستند که شاید مهم‌ترین دلایل آن افزایش سن، ژنتیک و خستگی است. در بعضی از این موارد این مشکل برطرف می‌شود و به‌خودی‌خود جای نگرانی نیست؛ اما در مواقعی هم مداخله پزشکی لازم است. در این نوشتار می‌خواهیم در مورد پف زیر چشم و درمان سریع سیاهی دور چشم مطالبی را عنوان کنیم.

چه عواملی باعث سیاهی حلقه چشم می‌شود؟

تعدادی از عوامل مؤثر در ایجاد سیاهی دور چشم وجود دارد. برخی از دلایل عمده این موارد عبارت‌اند از:

خستگی

خواب بیش‌ازحد، خستگی مفرط یا فقط چند ساعت بیدار ماندن می‌تواند باعث ایجاد سیاهی زیر چشم شود. کمبود خواب می‌تواند باعث کدر شدن و رنگ پریدگی پوست شما شود، این امر باعث می‌شود تا بافت‌های تیره و رگ‌های خونی زیر پوست شما نمایان شوند.

کمبود خواب همچنین می‌تواند باعث ایجاد مایعات در زیر چشم شما شود و باعث پف کردگی آن‌ها شود. درنتیجه، تیرگی‌هایی که می‌بینید ممکن است درواقع سایه‌هایی باشد که توسط پلک‌های پف کرده شما ایجاد شده است.

سن

پیری طبیعی یکی دیگر از دلایل عمده سیاهی تیرگی زیر چشم شما است. هر چه پیرتر می‌شوید، پوست نازک می‌شود. همچنین چربی و کلاژن مورد نیاز برای حفظ قابلیت ارتجاعی پوست را از دست می‌دهید. با وقوع این امر، رگ‌های خونی تیره در زیر پوست شما بیشتر نمایان می‌شوند و باعث تیرگی ناحیه زیر چشم می‌شوند.

خستگی چشم

خیره شدن به صفحه تلویزیون یا رایانه می‌تواند چشم شما را تحت فشار قرار دهد. این فشار می‌تواند باعث بزرگ شدن رگ های خونی اطراف چشم شما شود. درنتیجه، پوست اطراف چشم شما می‌تواند تیره شود.

آلرژی

واکنش‌های آلرژیک و خشکی چشم می‌تواند باعث ایجاد تیرگی شود. هنگامی‌که شما یک واکنش آلرژیک دارید، بدن شما هیستامین‌ها را به عنوان پاسخی به باکتری‌های مضر ترشح می‌کند. به‌غیراز ایجاد علائم ناخوشایند – ازجمله خارش، قرمزی و پف‌کردگی چشم – هیستامین همچنین باعث گشاد شدن رگ‌های خونی و دیده شدن آن در زیر پوست می‌شود.

آلرژی همچنین می‌تواند اشتیاق شما به مالیدن و خاراندن پوست خارش دور چشم را افزایش دهد. این اقدامات می‌توانند علائم شمارا بدتر کنند، باعث التهاب، تورم و شکسته شدن رگ‌های خونی شوند. این می‌تواند سایه‌های تیره زیر چشم شما ایجاد کند.

کمبود آب بدن

کمبود آب بدن یکی از دلایل عمده سیاهی تیرگی زیر چشم شما است. هنگامی‌که بدن شما به میزان مناسب آب دریافت نمی‌کند، پوست زیر چشم شما کدر به نظر می‌رسد و چشمان شما فرورفته به نظر می‌رسد. این به دلیل نزدیکی آن‌ها با استخوان زیرین است.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید

قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض آفتاب می‌تواند باعث تولید بیش‌ازحد ملانین در بدن شود، رنگ‌دانه‌ای که رنگ پوست شما را تأمین می‌کند. آفتاب زیاد – به‌ویژه برای چشم شما – می‌تواند باعث تیره شدن رنگ‌دانه‌ها در پوست اطراف شود.

ژنتیک

سابقه خانوادگی نیز در ایجاد تیرگی زیر چشم شما نقش دارد. این می‌تواند یک ویژگی ارثی باشد که در اوایل کودکی دیده می‌شود و ممکن است با افزایش سن یا به تدریج ناپدید شود. استعدادها به سایر شرایط پزشکی – مانند بیماری تیروئید – همچنین می‌تواند منجر به تیرگی زیر چشم شما شود.

درمان

درمان‌های خانگی

درمان سیاهی چشم به علت اصلی بستگی دارد. بااین‌حال، برخی از درمان‌های خانگی وجود دارد که می‌تواند به مدیریت این بیماری کمک کند. برخی از متداول‌ترین روش‌ها عبارت‌اند از:

کمپرس سرد بزنید. کمپرس سرد می‌تواند به کاهش تورم و کوچک شدن رگ‌های خونی متسع کمک کند. این می‌تواند ظاهر پف را کاهش دهد و به از بین بردن سیاهی حلقه کمک کند. چندتکه یخ را در یک پارچه تمیز بپیچید و به چشم خود بمالید. همچنین می‌توانید یکپارچه را با آب سرد مرطوب کرده و به مدت 20 دقیقه آن را به پوست زیر چشم خود بمالید. در صورت گرم شدن پارچه یا ذوب شدن یخ، این روند را تکرار کنید.

بیشتر بخوابید رسیدن به خواب نیز می‌تواند به کاهش ظاهر سیاهی چشم کمک کند. کمبود خواب می‌تواند باعث رنگ‌پریدگی پوست شما شود و این امر باعث ایجاد تیرگی در سیاهی حلقه‌ها می‌شود. هفت تا هشت ساعت استراحت به خود اجازه دهید تا از ظاهر شدن سیاهی حلقه جلوگیری کند.

سر خود را بلند کنید. درحالی‌که کمبود خواب می‌تواند در تولید آن کیسه‌های تیره زیر چشم شما نقش داشته باشد، اما گاهی اوقات این نحوه خوابیدن است که در این روند مؤثر است. سر خود را با چند بالش بلند کنید تا از جمع شدن مایعات در زیر چشمان شما جلوگیری کند که باعث پف و تورم آن‌ها می‌شود.

با کیسه‌های چای خیس کنید. استفاده از چای کیسه‌ای سرد روی چشم می‌تواند ظاهر آن‌ها را بهبود بخشد. چای حاوی کافئین و آنتی‌اکسیدان است که می‌تواند به تحریک گردش خون، کوچک شدن رگ‌های خونی و کاهش احتباس مایعات در زیر پوست کمک کند. دو کیسه چای سیاه یا سبز را به مدت پنج دقیقه در آب گرم خیس کنید. بگذارید به مدت 15 تا 20 دقیقه در یخچال خنک شوند. پس از سرد شدن، کیسه‌های چای را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی چشمان بسته خود قرار دهید. پس از برداشتن، چشمان خود را با آب‌خنک بشویید.

پنهان کردن با آرایش. گرچه آرایش و مواد آرایشی سیاهی دور چشم را درمان نمی‌کنند، اما می‌توانند به استتار آن‌ها کمک کنند. کانسیلرها می‌توانند نشانه‌های تیره را بپوشانند بنابراین بارنگ طبیعی پوست شما ترکیب می‌شوند. بااین‌حال، مانند هر نوع محصول موضعی یا آرایش، از مراقبت‌های مناسب استفاده کنید. برخی از محصولات می‌توانند علائم شما را بدتر کنند و ممکن است واکنش آلرژیک ایجاد کنند. اگر علائم نامنظم ناشی از درمان موضعی را شروع کردید، بلافاصله استفاده را متوقف کنید و برای ویزیت با پزشک خود برنامه‌ریزی کنید.

درمان‌های پزشکی

برای یک راه‌حل مؤثر و دائمی، برخی از درمان‌های پزشکی در دسترس است تا ظاهر سیاهی حلقه را کاهش دهد. برخی از متداول‌ترین روش‌ها عبارت‌اند از:

لایه‌برداری شیمیایی برای کاهش رنگ‌دانه‌ها

جراحی لیزر برای ظاهر دوباره سطح پوست و تقویت سفت شدن پوست

خال‌کوبی‌های پزشکی برای تزریق رنگ‌دانه به مناطق نازک پوست

پرکننده‌های بافتی برای پنهان کردن رگ‌های خونی و ملانین که باعث تغییر رنگ پوست در زیر چشم شما می‌شوند.

حذف چربی برای از بین بردن چربی و پوست اضافی، سطح صاف و یکدست‌تری را نشان می‌دهد

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.