روند بهبودی پس از سکته مغزی چگونه رخ می‌دهد؟

سکته مغزی یک اختلال حاد و ناگهانی است که به دلیل نابسامانی در خون رسانی قسمتی از مغز رخ می دهد. این اتفاق باعث یک خلل در فعالیت های جسمی وحرکتی فرد می شود. سکته مغزی انواع مختلفی دارد که گذرا، ایسکمیک یا انسدادی، هموراژیک از آن هستند. در این مطلب به روند بهبودی پس از سکته مغزی پرداخته ایم.

سکته مغزی می‌­تواند باعث بروز اختلال چشمگیری در مهارت­‌های زبانی، شناختی، حرکتی و حسی شود. به همین دلیل است که سکته مغزی به عنوان عامل اصلی ناتوانی­‌های جدی طولانی­ مدت در نظر گرفته می‌­شود.

روند بهبودی پس از سکته مغزی می­‌تواند طولانی­ مدت باشد. از این رو به صبر، سخت­ کوشی و تعهد نیاز دارد. زیرا روند بهبودی پس از سکته مغزی ممکن است سال­ها به طول انجامد.

روند بهبودی پس از سکته مغزی اغلب پس از تثبیت شرایط بیمار توسط پزشک آغاز می‌­شود. این روند شامل بازیابی جریان خون به مغز و کاهش هر گونه فشار در اطراف مغز می‌­باشد.

به این ترتیب هرگونه عامل خطرساز برای یک سکته مغزی نیز کاهش داده می­‌شود. از این رو ممکن است توانبخشی در خلال اقامت اولیه شما در بیمارستان آغاز شود. شروع روند بهبودی در اسرع وقت می­‌تواند شانس بیمار را برای بازیابی عملکرد مغز و بدن افزایش دهد.

توانبخشی مهم‌ترین قسمت روند بهبودی پس از سکته مغزی

توانبخشی یکی از مهم‌ترین قسمت‌های روند بهبودی پس از سکته مغزی است. جایی که شما تحت توانبخشی قرار می‌­گیرید به نوع مشکل و بیمه شما بستگی دارد. پزشک و مددکار اجتماعی بالینی می‌­تواند به شما کمک کند تا تصمیم بگیرید که کدام یک برای شما مناسب است.

۱) واحدهای توانبخشی

پزشک متخصص طب فیزیکی و توانبخشی در برخی از بیمارستان­‌ها و درمانگاه‌­ها دارای واحدهای توانبخشی هستند. واحدهای دیگر در تاسیسات جداگانه‌­ای قرار دارند که بخشی از یک بیمارستان یا درمانگاه محسوب نمی­‌شوند. اگر در یک واحد بستری درمان می­‌شوید، به مدت چندین هفته در آنجا خواهید ماند.

اگر هم مراقبت سرپایی دریافت می­‌کنید، بایستی هر روز برای مدت زمان مشخصی مراجعه نمایید تا به کمک متخصصان در زمینه توانبخشی کار کنید.

۲) خانه­‌های پرستاری تخصصی

برخی از خانه­‌های پرستاری برنامه­‌های ویژه توانبخشی در زمینه سکته مغزی ارائه می‌­دهند. برخی دیگر نیز روش‌های درمانی فیزیکی، شغلی و … را ارائه می‌­دهند که می­‌تواند به روند بهبودی شما کمک کند. این برنامه­‌های درمانی معمولا به شدت برنامه‌­های ارائه­ شده در واحدهای توانبخشی بیمارستان نیستند.

۳) خانه شما

ممکن است افراد متخصص به خانه شما بیایند تا به بهبودی شما کمک کنند. اگر چه ممکن است مراقبت در خانه راحت‌­تر و مناسب‌­تر از انجام توانبخشی در خارج از خانه باشد، ولی این گزینه نیز محدودیت­‌هایی دارد. زیرا احتمالا شما نمی‌­توانید تمریناتی را که به تجهیزات ویژه‌­ای نیاز دارند انجام دهید و ممکن است شرکت بیمه شما این نوع مراقبت­‌ها را پوشش ندهد.

چگونه مغز پس از سکته بهبود می­‌یابد؟

به طور کامل مشخص نیست که مغز چگونه پس از سکته بهبود می‌­یابد. چندین توضیح احتمالی برای چگونگی بازتوانایی مغز وجود دارد:

  • ممکن است مغز با تغییر در نحوه انجام وظایف بتواند عملکرد خود را بازیابی نماید.
  • ممکن است برخی از سلول­‌های مغز به جای تخریب، فقط آسیب دیده باشند. اگر جریان خون در منطقه آسیب ­دیده مغز بازیابی شده باشد، این سلول­‌ها قادر خواهند بود با گذشت زمان عملکرد خود را از سر بگیرند.
  • یک منطقه از مغز شما ممکن است کنترل عملکردهایی که پیش‌تر توسط ناحیه آسیب­ دیده انجام می­‌شده است را به دست بگیرد.

امکان بازیابی چه مهارت­هایی وجود دارد؟

هدف از توانبخشی بهبود یا بازیابی مهارت‌­های گفتاری، شناختی، حرکتی یا حسی است تا بتوانید تا جایی که ممکن است در انجام کارهای خود مستقل باشید.

۱) مهارت‌­های گفتاری

سکته مغزی می‌­تواند باعث ایجاد اختلال در تکلم، موسوم به آفازی، شود. اگر این بیماری برای شما تشخیص داده شده باشد، ممکن است در صحبت کردن به طور کلی مشکل داشته باشید. همچنین یافتن کلمات مناسب برای شما دشوار خواهد بود. در برخی از موارد ممکن است بیان یک جمله کامل نیز برای شما مشکل باشد.

اگر عضلات کنترل­ کننده گفتار شما آسیب دیده باشند ممکن است در گفتار مشکل داشته باشید. آسیب­ شناسان گفتار و زبان می‌­توانند به شما کمک کنند که چگونه منسجم و واضح صحبت کنید. اگر آسیب بیش­ از حد شدید باشد، آن­ها می‌­توانند روش‌­های دیگری برای برقراری ارتباط به شما آموزش دهند.

۲) مهارت‌­های شناختی

سکته مغزی می‌­تواند قابلیت­‌های تفکر و استدلال شما را مختل نماید. همچنین ممکن است به قضاوت ضعیف منجر شده و باعث مشکلات حافظه شود. این عارضه همچنین می‌­تواند باعث تغییرات رفتاری شود. ممکن است شما پیش‌تر خوش ­معاشرت بوده‌­اید ولی اکنون انزواطلب شده باشید، یا بالعکس.

همچنین ممکن است پس از سکته خویشتن‌­داری کمتری داشته باشید و در نتیجه بی‌­پرواتر عمل کنید. زیرا شما دیگر متوجه عواقب احتمالی اعمال خود نیستید.

این امر به نگرانی­‌هایی در مورد ایمنی منجر می­‌شود بنابراین مهم است که در جهت بازیابی این مهارت­‌های شناختی تلاش کنید. متخصصان کار درمانی و آسیب­ شناسان گفتار و زبان می­‌توانند در بازیابی این توانایی­‌ها به شما کمک کنند. همچنین آن­ها می­‌توانند اطمینان حاصل کنند که خانه شما یک محیط امن است.

۳) مهارت­‌های حرکتی

سکته مغزی می‌­تواند ماهیچه­‌های یک طرف بدن شما را تضعیف نموده و حرکت مفصل­‌ها را مختل کند. این امر به نوبه خود بر هماهنگی شما تاثیر می‌گذارد و راه رفتن و انجام سایر فعالیت­‌های فیزیکی را برای شما دشوار می­‌کند. همچنین ممکن است به واسطه آن اسپاسم‌­های عضلانی دردناکی را تجربه کنید.

فیزیوتراپیست­‌ها می‌­توانند به شما کمک کنند یاد بگیرید که چگونه عضلات خود را متعادل نموده و تقویت کنید. همچنین آن­ها می­‌توانند با آموزش تمرین‌های کششی در کنترل اسپاسم عضلات به شما کمک کنند. هنگام یادگیری مهارت­‌های حرکتی ممکن است لازم باشد از تجهیزات کمکی برای راه رفتن استفاده کنید.

۴) مهارت­‌های حسی

سکته مغزی می‌­تواند بخشی از توانایی بدن شما برای درک ورودی‌­های حسی مانند گرما، سرما یا فشار را تحت تاثیر قرار دهد. درمانگرها می­‌توانند به شما کمک کنند تا بدن شما با این تغییرات سازگار گردد.

چه عوارض دیگری از سکته مغزی را می‌­توان درمان نمود؟

اختلال گفتاری، شناختی یا حرکتی ممکن است عوارض دیگری را ایجاد کند. برخی از این عوارض را می‌­توان درمان نمود. بعضی از این عوارض عبارت­ند از:

۱) کنترل مثانه و روده

سکته مغزی می‌­تواند باعث ایجاد مشکلاتی در مثانه و روده شود. ممکن است متوجه دفع ادرار یا مدفوع خود نشوید یا نتوانید به موقع خود را به دستشویی برسانید. ممکن است دچار اسهال، یبوست، یا از دست دادن کنترل روده شوید. تکرر ادرار، مشکل در ادرار و از دست دادن کنترل مثانه نیز از جمله مشکلاتی است که می­‌تواند رخ دهد.

متخصص مثانه یا روده می­‌تواند به درمان این مشکلات کمک کند. ممکن است لازم باشد در طول روز یک صندلی لگن­‌دار در نزدیکی خود داشته باشید. گاهی داروها نیز می­‌توانند مفید واقع شوند. در موارد شدید، پزشک از یک کاتتر ادراری برای تخلیه ادرار از بدن شما استفاده خواهد کرد.

۲) مشکل در بلع

سکته مغزی می‌­تواند منجر به مشکلات بلع شود. ممکن است حین غذا خوردن فراموش کنید که غذا را ببلعید یا آسیب عصبی داشته باشید که بلعیدن را دشوار می­‌کند. این وضعیت می­‌تواند باعث خفگی، بالا آوردن غذا همراه با سرفه، یا سکسکه شود. آسیب­ شناسان گفتار می‌­توانند به شما کمک کنند تا بلعیدن و خوردن عادی را مجددا فرا بگیرید. متخصصان تغذیه نیز می‌­توانند در یافتن مواد غذایی که خوردن آن­ها برای شما راحت‌­تر است، کمک نمایند.

۳) افسردگی

برخی از افراد پس از سکته مغزی دچار افسردگی می­‌شوند. روانپزشک، روانشناس یا دیگر متخصصان بهداشت روان می‌­توانند با روش­‌های درمانی و داروهای ضدافسردگی به درمان این اختلال کمک کنند.

آیا توانبخشی همیشه موفقیت ­آمیز است؟

طبق انجمن ملی سکته مغزی، ۱۰ درصد از افرادی که دچار سکته می­‌شوند تقریبا به طور کامل بهبود می‌­یابند و ۲۵ درصد آن­ها با نقص‌های جزئی بهبود می­‌یابند.

۴۵ درصد دیگر نقص­‌های متوسط تا شدیدی را تجربه می­‌کنند که نیازمند مراقبت ویژه هستند. به عبارت دیگر، نوعی معلولیت وجود دارد که بر عملکرد روزانه، چه در محل کار و چه در زندگی شخصی شما تاثیر می­‌گذارد. ۱۰ درصد دیگر به مراقبت طولانی ­مدت در خانه سالمندان یا سایر مراکز نیاز دارند.

بهبودی موفقیت ­آمیز پس از سکته مغزی به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارت­ند از:

  • میزان آسیب سکته به مغز
  • زمان آغاز بهبودی
  • انگیزه و تلاش شما برای بهبودی
  • سن وقوع سکته مغزی
  • وجود مشکلات پزشکی دیگری که می‌­توانند بهبودی را تحت تاثیر قرار دهند.

متخصصان پزشکی که در توانبخشی به شما کمک می­‌کنند نیز می‌­توانند بر بهبودی شما تاثیر بگذارند. هرچه آنها مهارت بیشتری داشته باشند، بهبودی شما بهتر خواهد بود. اعضای خانواده و دوستان شما نیز می‌­توانند با تشویق و حمایت، به بهبود نگرش شما کمک نمایند. از طرفی نیز با اجرای منظم تمرینات توانبخشی می‌توانید شانس بهبودی موفقیت­ آمیز خود را افزایش دهید.

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.