معرفی7 روش موثر در درمان جوش های پوستی

معرفی7 روش موثر در درمان جوش های پوستی

بسیاری از شما از جوش های صورتتان رنج میبرید و این دلیلی شده است تا روش های مختلف درمان جوش ها را امتحان کنید. بسیاری افراد به سراغ راه حل های خانگی و گیاهی میروند اما جالب است بدانید طی تحقیقات پزشکان آمریکایی هیچ روشی خانگی در درمان جوش ها موثر نیستند. روش های جدیدتری برای درمان جوش های آزاردهنده وجود دارد که در طی زمان کمی جوش های شما را درمان میکند. در ادامه این مقاله ۷ روش درمان جوش های پوستی را برای شما شرح خواهیم داد.

چگونه جوش های صورت را درمان کنیم؟

در اینجا هفت روش را با ذکر مزایا و معایبشان شرح خواهیم داد.

روش اول: رتینوئیدها- روش پیشنهادی

رتینوئید موضعی (کرم یا سرم) از ویتامین A گرفته شده و تمرکزش باز کردن منافذ پوست است. آن‌ها درمان انتخابی برای جوش‌های سر سیاه و جوش های سر بسته و جوش های کوچک و مقاوم همرنگ پوست هستند که اغلب در پیشانی و دو طرف گونه و یا فک ظاهر می‌شوند.

مزایا: رتینوئیدها به سادگی و به سرعت، سلول های پوست را بازسازی می کنند. رتینوئیدها تولید کلاژن را تحریک می‌کنند و لایه‌های بالایی پوست را ترمیم می‌کنند.

معایب:  خشکی پوست، قرمزی، خارش و سوزش

روش دوم: ایزوترتینوئین

ایزوترتینوئین یک ویتامین A خوراکی مشتق شده است که معمولا برای آکنه های شدید و ماندگار و یا آکنه هایی که نشانه و علائم و یا زخم بر روی پوست ایجاد می کنند، به کار می رود.

مزایا: با توجه به نوع پوست، این ماده یکی از موثرترین روش های درمان آکنه است. این ماده فعالیت غدد چربی را کاهش می دهد (تولید روغن اضافی) و باعث از بین رفتن موثرتر سلول های مرده جهت جلوگیری از مسدود شدن منافذ پوست می شود

معایب: بله این یک درمان بسیار موثر است، اما نکاتی وجود دارند که شما باید ابتدا آن‌ها را در نظر بگیرید. خطر ابتلا به نقص های زایمان وجود دارد.

روش سوم: بنزوئیل پراکسید

اگر برای درمان آکنه به پزشک مراجعه کرده باشید، ممکن است یک داروی موضعی بنزوئیل پراکسید مانند Acnecide یا Duac تجویز کرده باشد. داروها باید به طور مستقیم بر روی لکه ها مالیده شوند و این داروها به سادگی با کشتن باکتری های روی پوست آکنه را از بین می برد.

مزایا: باعث خنثی کردن و نابودی باکتری هایی می شود که آکنه ایجاد می کنند. بعلاوه نسبتا سریع لکه های بزرگ را خشک می کند.

مضرات: اگر قبلا از بنزوئیل پراکسید استفاده کرده باشید، احتمالا می دانید که کمی بوی شیمیایی دارد، اما نکته اصلی این است که گاهی اوقات می تواند باعث تحریک پوست شود

معرفی7 روش موثر در درمان جوش های پوستی

روش چهارم: اسپیرونولاکتون

اسپیرونولاکتون یک داروی خوراکی است که در ابتدا برای فشار خون و نارسایی قلبی تولید شده اما به نظر می رسد بر روی آکنه زنان با تاثیر روی هورمون های پوستی موثر است.

مزایا: کسانی که مبتلا به PCOS هستند (سندرم تخمدان پلی کیستیک) احتمالا متوجه می شوند که اسپیرونولاکتون به کاهش آکنه کمک می کند، زیرا دارای اثر آنتی آندروژن برای متوقف ساختن هورمون مردانه تستوسترون می شود و از تولید بیش از حد چربی که باعث ایجاد لکه می شود، جلوگیری می کند.

معایب: داروهای خوراکی تنها باید با تجویز پزشک مصرف شوند چون ممکن است در خانم هایی که آن ها را همراه با قرص های پیشگیری از بارداری مصرف می کنند، باعث اختلال در چرخه ی قاعدگی شوند.

روش پنجم: تکنیک لایه برداری شیمیایی پوست

لایه برداری شیمیایی (نمونه اش را در اینجا ببینید)، آکنه خفیف تا متوسط را بهبود می بخشند. در این تکنیک از یک عامل لایه بردار شیمیایی که شامل AHAs (مانند اسید گلیکولیک – اسیدی است که باعث کاهش لکه ها و التهاب می شود) و BHAs (سالیسیلیک اسید – ضد التهابی است که به شکستن لایه ی بیرونی پوست و افزایش نفوذ کمک می کند) استفاده شده است.

مزایا: این تکنیک فقط برای درمان آکنه فعال استفاده نمی شود، بلکه موجب هیپرپیگمانتاسازی (اساسا رنگ آمیزی لکه های باقیمانده) و بهبود جای آکنه های سطحی را نیز می شوند.

مضرات: از آنجایی که لایه برداری لایه بالایی پوست را از بین می برند تا پوست های تازه و روشن زیری دیده شوند، بنابراین پوست احتمالا نسبت به UV حساس می شود.

روش ششم: تزریق استروئید

برای یکنواخت کردن زخم های شدید و آکنه های التهابی بزرگ مانند کیست ها، گاهی از یک تزریق استروئیدی کوچک به طور مستقیم در محل استفاده می شود.

مزایا: تزریق استروئید بسیار مفید است. آن ها قادرند یک مقطع نقطه مانند را قبل از بزرگ شدن، با کاهش تورم و خشک کردن، کوچک کنند.

مضرات: استروئیدها ایمن هستند، اما در بعضی موارد، آن ها می توانند به پشت پوست، جایی که یکبار کیست اتفاق افتاده است برود و ممکن است منجر به تغییر رنگ پوست شود.

روش هفتم: نور و لیزر

لیزر و منابع نور به عنوان مثال IPL و درمان فوتودینامیک با نور قرمز، با قیمت های بالا از 300 پوند به بالا در دسترس هستند. لیزر معمولا باید در چندین دوره و اغلب با فواصل معین تکرار شود.

مزایا: در گذشته، افراد پوست خود را با لیزر به رنگ روشن درآورد و آمار محدود نشان داده است که در برخی موارد آکنه را درمان کرده است با این حال…

مضرات: متاسفانه داده های مربوط به اثربخشی آن ها هنوز هم به عنوان یک آزمایش کنترل‌شده و تحت کنترل علمی مشخص نشده است.

 

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.