تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

علت عرق کردن کف دست ها

عرق کردن بیش از حد دست ها از نظر برخی افراد مساله ی مهمی نیست و شاید بی توجه از کنار آن عبور کنند. اما آیا واقعا این موضوع مهمی نیست؟ در این مطلب به بررسی دلایل تعریق بیش از حد دست ها و نگران کننده بودن یا نبودن آن می پردازیم.
در بیشتر موارد عرق کردن بیش از حد دست ها مساله ای موروثی است اما مسایل دیگری نیز بر این مساله تاثیرگذار هستند. این مساله بیش از هر سی برای خود فرد آزاردهنده است. این که همواره دست ها مرطوب و خیس باشند سبب کلافگی انسان می شود. در این مطلب قصد داریم به بررسی دلایل عرق کردن بیش از حد دست ها بپردازیم.

هیپرهیدروز چیست؟
هیپرهیدروز یا تعریق بیش از حد و غیرطبیعی، وضعیتی است که عرق کردن به طورغیر طبیعی افزایش یافته‌است که این موضوع بیش از مقدار مورد نیاز برای تنظیم دمای بدن است.

اینجا هزاران نفر تونستن به وزن ایده آل برسند
azshanbe img
شما به کمک این کلینیک به صورت تضمینی میتونید وزن کم کنید. نه نیازی به ورزش های سخت هست نه قرص و داروی خطرناک، خیلی ساده و بدون دردسر فقط با تکنیک های اختصاصی این کلینیک آنلاین.

هیپرهیدروز به دو گروه اصلی هیپرهیدروز اولیه (ایدیوپاتیک) و هایپرهیدروز ثانویه (پاتولوزیک) تقسیم می‌شود.

هیپرهیدروز شایع است و می‌تواند نواحی موضعی یا وسیعی از پوست را درگیر کند، معمولاً دست‌ها، پاها و زیر بغل را گرفتار می‌کند. اثرات مزمن رطوبت بیش از حد پوست، خشکی و پوسته پوسته شدن همراه با ایجاد شقاق و ترک خوردگی است. بیمارانی که پوست بسیار مرطوبی دارند مستعد رشد بیش از حد باکتریها و عفونت قارچی هستند.

دلیل تعریق بیش از حد دست ها چیست؟
در صورت ابتلا به هیپرهیدروزی، غدد عرق با فعالیت بیش‌ازحد خود برای شما دردسر ایجاد می‌کند. این بیماری می‌تواند ارثی باشد و در مواردی برخی بیماریها مانند تب، عفونت، پرکاری تیروئید و مصرف بعضی داروها هم ممکن است باعث فعالیت بیش از حد غدد عرق شوند. این شرایط هیچ ارتباطی با حضور شما در فضای بیرونی یا میزان فعالیت فیزیکی شما ندارد. مهم نیست که دمای محیط برای شما مناسب باشد یا هیچ فعالیت فیزیکی نداشته باشید، کف دست‌تان باز هم عرق خواهد کرد.

در بیشتر موارد عرق کردن کف دست بیشتر زمینه ارثی و ژنتیک دارد و ارتباطی با نارسایی تیروئید ندارد.

تحقیقات نشان می دهد درصد بسیار کمی از افرادی که درگیر تعریق شدید کف دست می‌شوند، دچار اختلالات غده تیروئید هستند .

کسانی که زمینه ارثی تعریق کف دست دارند، از کودکی دچار این مشکل بوده‌اند که این عارضه در دوران بلوغشان شدت می‌یابد و در جوانی با استرس به اوج خود می‌رسد.

این بیماری گاه به‌قدری شدت می‌یابد که هنگام استرس، قطرات عرق از دست می‌چکد یا کاغذ زیر دست بیمار خیس می‌شود.

موارد خفیف بیماری تعریق کف دست با داروهای موضعی و خوراکی قابل کنترل است، اما در موارد شدید به درمان دارویی پاسخ نمی‌دهد و باید جراحی شود

همچنین تعریق بیش از حد دست می‌تواند نشان‌دهنده بیماری مزمنی مانند موارد زیر باشد:

• دیابت
• یائسگی، گرگرفتگی
• قند خون پایین
• تیروئید پرکار
• حمله‌ قلبی
• مشکلات سیستم عصبی
• عفونت

اگر عرق کردن کف دست از علایم بیماری مزمنی باشد، ممکن است علایم دیگری را هم داشته باشید. اگر در کنار عرق کردن کف دست با علایمی همچون احساس سرما، درد قفسه سینه، تهوع، سرگیجه یا تب روبه‌رو هستید، به پزشک مراجعه کنید. اگر عرق کردن کف دست شما به‌مرور شدت می‌یابد یا زندگی شما را مختل کرده است، به پزشک مراجعه کنید.

یک درمان موثر
بتازگی روش تزریق سمی به نام بوتولینوم یا بوتولینوم توکسین معرفی شده که در واقع دارویی گرفته شده از سم نوع خاصی میکروب است که به صورت موضعی تزریق می شود. کاربرد اصلی این دارو در درمان های چین و چروک صورت است اما برای کنترل تعریق کف دست و پا نیز استفاده می شود.

این دارو باید به وسیله متخصصان پوست و جراحان پلاستیک تجویز شود. در صورت انجام صحیح این روش توسط پزشک متخصص، فرد تا مدت ها از تعریق بیش از اندازه کف دست و پا رها می شود بوتاکس که در واقع دارویی گرفته شده از سم نوع خاصی میکروب است، به صورت موضعی تزریق می شود. کاربرد اصلی این دارو در درمان های چین و چروک صورت است، اما برای کنترل تعریق کف دست و پا نیز استفاده می شود.

منبع : الو دکتر

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.