تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

خواص برگ تربچه

برگ های تربچه یکی از اقلام سبزیجات خوردن هستند که همراه تربچه به فروش می روند، اما این سبزیجات با برگهای پهن چه خواصی دارند؟

۱. ویتامین‌ها و مواد معدنی ضروری بیشتر

این بخش‌های سبز رنگ تربچه از خود تربچه حاوی مواد مغذی بیشتری هستند. آن‌ها به فراهم آوردن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی کمک می‌کنند و همچنین مواد معدنی مهمی مانند آهن، کلسیم، فولیک اسید، ویتامین C، و فسفر را فراهم می‌آورند که برای بسیاری از عملکردهای بدن مفید هستند.

۲. سرشار از فیبرهای رژیمی

برگ‌های تربچه از خود تربچه‌ها زبرینه‌ی (مواد خوراکی زبر مانند سبوس که دارای سلولز بوده و برای لینت مزاج و غیره خوب‌اند) بیشتری دارند. فیبر به عنوان یکی از موادی که به فرایند گوارش کمک می‌کنند شناخته می‌شود و سایر زبرینه‌های موجود نیز همین کمک را به بدن ما می‌کنند. برگ‌های تربچه ناراحتی‌های عذاب آوری مانند یبوست و نفخ شکم را کنترل می‌کنند.

۳. افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن و کاهش خستگی مفرط

محتوای بالای آهن موجود در برگ‌های تربچه آن را به یک ضد خستگی ایده‌آل تبدیل می‌کند. برگ‌های تربچه سرشار از مواد معدنی مانند آهن و فسفر هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند. آن‌ها همچنین حاوی سایر مواد معدنی مانند ویتامین C، ویتامین A، تیامین، هستند که به مبارزه با خستگی مفرط کمک می‌کنند. بیمارانی که کم خونی دارند و سطح هموگلوبین‌شان پایین است می‌توانند از خوردن برگ‌های تربچه نهایت استفاده را ببرند، چرا که آهن موجود در برگ‌ها ناراحتی و بیماری آن‌ها را بر طرف خواهد کرد.

خواص برگ تربچه ۴. ادرار آوری

آب برگ تربچه یک ادرار آور طبیعی است. این مایع به حل کردن سنگ‌ها و پاکسازی مثانه کمک می‌کند. این خاصیت همچنین در خود تربچه نیز وجود دارد، چون آن‌ها نیز حاوی خواص ادرار آوری هستند. برگ‌های تربچه همچمنین خواص ملین قدرتمندی از خود نشان می‌دهند که به بر طرف کردن یبوست و نفخ معده کمک می‌کنند.

۵. ضد اسکوربوت (کمبود ویتامین C) بودن

برگ‌های تربچه خاصیت ضد اسکوربوتی دارند. ساده ‌تر بگوییم؛ آن‌ها به پیشگیری از اسکوربوت (بیماری ناشی از کمبود ویتامین C) کمک می‌کنند. اصلا جای تعجب ندارد اگر بگوییم برگ‌های تربچه نسبت به ریشه‌های آن حاوی مقادیر بیشتری از ویتامین  C هستند و در نتیجه برگ‌های تربچه خواص ضد اسکوربوتی بیشتری در مقایسه با ریشه‌ها از خود بروز می‌دهند.

خواص برگ تربچه ۶. برطرف کردن بواسیر (هموروئید)

اثبات شده است برگ‌های تربچه به درمان ناراحتی‌های دردناکی مانند بواسیر کمک می‌کنند. به لطف خواص ضد باکتریایی که دارند، برگ‌های تربچه به کاهش ورم و التهاب کمک می‌کنند. برگ‌های تربچه‌ی خشک و پودر شده مخلوط با همان مقدار شکر و کمی آب می‌توانند یک خمیر تشکیل بدهند. این خمیر می‌تواند خورده یا بر روی التهاب به صورت موضعی استعمال شود.

۷. درمان زردی یا یرقان

برگ‌های تربچه به درمان بیماری‌هایی مانند یرقان کمک می‌کنند، که در این بیماری فرد از زردی پوست رنج می‌برد. دریافته‌اند که برگ‌های تربچه در درمان این ناراحتی بسیار موثر هستند. برگ‌ها را باید کوبید و عصاره‌ی آن‌ها را با استفاده از یک تکه پارچه‌ی توری صاف کرد. خوردن نیم لیتر از این آب به صورت روزانه به مدت ۱۰ روز به درمان یرقان یا زردی کمک می‌کند. بسیاری از داروفروشی‌های گیاهی (عطاری‌ها) برای کسانی که خودشان وقت ندارند عصاره‌ی برگ‌های تربچه را بگیرند این کار را انجام می‌دهند. پس اگر شما هم فرصت کافی برای انجام این کار ندارید بهتر است عصاره‌ی برگ‌های تربچه را از عطاری خریداری کنید.

خواص برگ تربچه ۸. روماتیسم

احتمالا روماتیسم یکی از دردناک‌ترین بیماری‌های جهان است. مفاصل زانو ورم می‌کنند و باعث ناراحتی‌های بسیار زیادی می‌شوند. عصاره‌ی برگ‌های تربچه‌ی مخلوط با مقدار یکسانی شکر و کمی آب را می‌توان برای درست کردن یک نوع خمیر استفاده کرد. این خمیر را می‌توان به صورت موضعی روی مفصل‌های زانو مالید. مصرف منظم این خمیر می‌تواند درد را برطرف کند و ورم را کاهش دهد.

۹. کمک به پیشگیری از دیابت

برگ‌های تربچه خاصیت‌های بسیاری دارند که به آن‌ها کمک می‌کند سطح قند خون را کاهش دهند. در نتیجه، قسمت‌های سبز تربچه یا همان برگ‌ها یکی از مهم‌ترین خوراکی‌ّهایی هستند که باید در رژیم غذایی یک فرد دیابتی گنجانده شوند. برگ‌های تربچه با کاهش سطح گلوکز بالای خون به پیشگیری از دیابت کمک می‌کنند.

۱۰. عاملی سم ‌زدا

برگ‌های تربچه حاوی مواد مغذی ضروری بسیاری هستند. این مواد مغذی و خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی برگ‌های تربچه به سم زدایی بدن و بیرون راندن سموم از بدن کمک می‌کنند.

بنابراین نادیده گرفتن برگ‌های تربچه یعنی یک زیان بسیار سنگین، درست است؟ پس همین امروز یک دستور پخت غذای حاوی برگ‌های تربچه را امتحان کنید و شروع کنید به بهره ‌برداری کردن از فایده‌های بی‌شمار این سبزی برای سلامتی!

منبع : بازده

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.