تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

دانستنی های خواندنی درباره ماهی ها

ماهی ها و آبزیان دنیای وسیع و شگفت انگیزی دارند که هرگز نمی توان تمام رازهای موجودات زیر دریا را دانست اما خواندن این دانستنی ها به آشنایی بیشتر آنها کمک خواهد کرد.

گوپی کوتوله و لوزون از ماهی های آب شیرین فیلیپین و گوپی جزایر مارشال و ماهی برنج ریز تایلند از ماهی های آب شوری هستند که نهایتا تا ۱ سانتیمتر یعنی به اندازه یک دانه برنج رشد می کنند، این ماهی ها به عنوان کوچکترین ماهی های دنیا شناخته می شوند.

 

آیا می دانستید

هر سال ۱۰۰ میلیون کوسه کشته می شود.

شرط عقل این است که انسان ها از کوسه ها بترسند اما تحقیقات جدید نشان می دهد عکس آن دقیق تر است. چرا که هر سال حدود ۱۰۰ میلیون کوسه کشته می شوند و میزان صید آنها به قدری زیاد است که جمعیت کوسه ها قادر به جایگزینی تعداد از دست رفته نیستند.

 

تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد تقریباً از هر ۱۵ کوسه یکی صید می شود. با توجه به افزایش تقاضا برای باله کوسه، آنها بیش از هر زمان دیگری هم در معرض خطر قرار گرفته اند. به تازگی استفاده از باله کوسه برای تهیه سوپ به ویژه در قاره آسیا افزایش یافته است.

 

جمعیت کوسه ها به خصوص به خاطر صید بی رویه گونه های در معرض خطر انقراض کم شده. کوسه ها سیر رشد بسیار آهسته ای دارند و همچنین قادر به تکثیر سریع نیستند.

 

آیا می دانستید

مارماهی دهن گرد یکی از لجن ساز ترین موجودات روی کره زمین است، این ماهی می تواند ظرف یک دقیقه لجن مورد نیاز برای پر کردن یک سطل را تولید کند.

 

آیا می دانستید

ماهی چهار چشم آنابلپس می تواند همزمان بالا و پایین سطح آب را ببیند.

 

آیا می دانستید

ماهی ها جز خونسردان هستند

دمای داخلی بدن ماهی مطابق با دمای محیط اطراف اوست.

 

آیا می دانستید

خفاش ماهی هنگام نزدیک شدن خطر خود را به مردن می زند، هنگام وحشت این ماهی به بغل شناور می شود و به شکل یک برگ شناور روی سطح آب دیده می شود.

 

آیا می دانستید

امروزه تنها دو گونه از ماهی‌های بی آرواره وجود دارند.

ماهی های بی آرواره گروهی از ماهیان هستند که در حدود ۵۰۰ میلیون سال قبل ظاهر شدند. امروزه تنها گونه های دهان گردوارن و مخاطی وران در زمین هستند.

 

آیا می دانستید

بزرگ ترین ماهی در جهان کوسه نهنگ است. این ماهی در واقع کوسه است و نهنگ نیست. کوسه نهنگ بیش از ۴۶ پا (۱۴ متر) طول دارد و وزنش بیش از ۱۵ تن است.

 

آیا می دانستید

کوسه های سرچکشی می توانند در گروه های بیش از ۵۰۰ عددی زندگی کنند، معمولا قویترین ماده در وسط گروه شنا می کند.

 

آیا می دانستید

کلمه پیرانا از یک ترکیب برزیلی به معنای قیچی گرفته شده است.

 

آیا می دانستید

مارماهی الکتریکی انرژی الکتریکی کافی برای کشتن یک اسب را دارد.

 

دانستنی هایی درباره ماهی ها,دانستنی های جالب درباره ماهی ها

بزرگ ترین ماهی در جهان کوسه نهنگ است

 

آیا می دانستید

زائده شاخ مانندی که بین چشم های تانک تک شاخ رشد می کند می تواند در یک ماهی جوان تا ۱۳ سانتیمتر رشد کند و در نرها معمولا بزرگتر است.

 

آیا می دانستید

ماهی ها نخستین جانوران مهره دار جهان بوده اند.

قبل از این که مهره داران به وجود آیند، طنابداران بوده اند -طنابداران جانوران دریایی کوچکی هستند که تقارن دوطرفه دارند، ناحیه سر از ناحیه دم متمایز بوده و طناب های عصبی در تمام طول بدن شان وجود دارد. کمی بیش از ۵۰۰ میلیون سال پیش، در طول دوره کامبرین، جمعیت طنابداران به اولین مهره داران واقعی تکامل پیدا کردند که و سپس تمام خزندگان، پرندگان، دوزیستان و پستاندارانی  که ما می شناسیم را ایجاد کردند. گروه ششم جانوران، یعنی بی مهرگان، ستون فقرات پیدا نکردند و در عین حال امروزه ۹۷ درصد تمام گونه های جانوری را تشکیل می دهند.

 

آیا می دانستید

کوسه ها تنها ماهی هایی هستند که پلک دارند.

 

آیا می دانستید

پیرترین ماهی زنده شناخته شده در آکواریوم یک لانگ فیش استرالیایی است که در سال ۲۰۰۳ به ثبت رسیده است، این ماهی همچنان در سلامت و در سن ۶۵ سالگی زندگی می کند.

 

آیا می دانستید

ماهی های غضروفی بزرگ ترین گروه ماهی ها هستند. حدود ۲۴۰۰۰ گونه از ماهی غضروفی وجود دارد که به ۴۳۱ خانواده تقسیم می شوند.

 

آیا می دانستید

ترومپت فیش دائما داخل صخره ها رنگ خود را تغییر می دهد، او با این روش طعمه های بی خبر را غافل گیر کرده و با پوزه دراز خود آنها را شکار می کند.

 

آیا می دانستید

تغییرات آب و هوایی بزرگترین تهدید در برابر سدهای عظیم و زیبای مرجانی است، این تغییرات می تواند باعث سفید شدن و مردن این توده های عظیم شود.

 

تفاوت کوسه ها با ماهی های دیگر,پیرترین ماهی زنده

سفره ماهی ها از بو در گیرنده های الکتریکى خود استفاده می کنند

 

آیا می دانستید

بعضی از مردم فکر می کنند مارماهی مثل یک مار به نظر می رسد، اما اگر شما نگاه از نزدیک به آن دقت کنید باله های کوچک این ماهی راخواهید دید.

 

آیا می دانستید

خرچنگ نعل اسبى می تواند اندام هاى از دست رفته خود را در طول زمان بازسازی کند.

 

آیا می دانستید

هشت پا در حقیقت یک نوع نرم تن بى صدف به نام سفلاپود است.

 

آیا می دانستید

بیشتر از ۲۰ گونه از پیرانا در واقع همه چیز خوارند، خوردن میوه، دانه ها و ماهی ها از عادات غذایى آنهاست.

 

آیا می دانستید

سفره ماهی ها از بو در گیرنده های الکتریکى خود استفاده می کنند دقیقا شبیه به تکنیکى که کوسه ها برای پیدا کردن طعمه از آن استفاده می کنند.

 

منبع: بیتوته

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.