تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

کیفیت زندگی در کدام کشورها بهتر است؟

چه کسی هست که به دنبال زندگی راحت نباشد، اگر شما هم می خواهید بدانید که کدام کشور برای زندگی کردن مناسب است بهتر است که این مقاله را بخوانید.

زندگی چه مفهومی برای شما دارد؟ ارتباط با خانواده و دوستان؟ داشتن یک شغل رضایت‌بخش؟ سلامتی؟ آزادی بیان؟ بسیاری از جوامع دنیا در تلاش هستند تا زندگی خوب و مرفه‌ای برای مردم خود فراهم کنند. کسب ثروت و موفقیت یک جامعه، وابسته به سیاست‌هایی است که آن کشور اتخاذ کرده و توانسته فرصت‌هایی برای رفاه مردم و سربلندی جامعه‌ٔ خود به‌وجود آورد. مردم در چنین جامعه‌ای احساس آرامش می‌کنند و در مسیر شکوفایی بیشتری قرار می‌گیرند و می‌توانند آیندهٔ خوبی برای فرزندان و تاریخ کشور خود رقم بزنند. بیشتر این کشورها روش‌های سیاسی و اقتصادی مؤثری برگزیده‌اند و توانسته‌اند به کشورهایی برتر از نظر درآمد و شکوفایی اقتصاد و در پی آن بالا رفتن سلامت عمومی و فرهنگ مردم تبدیل شوند.

زندگی در کدام کشورها بهتر است

 

 

اما آیا می‌دانید کدام‌یک از کشورهای دنیا در حال حاضر توانسته‌اند کیفیت زندگی شهروندان خود را تاجایی بهبود ببخشند که در ردیف بهترین کشورها برای زندگی قرار بگیرند؟

گروه BAV وابسته به سازمان‌‌ (Y&R : Young & Rubican) و همچنین مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا با همکاری U.S. News & World Report، با بررسی و تحقیق‌هایی که در سراسر دنیا انجام داده‌اند، توانسته‌اند مدل‌هایی برای بررسی کشورهای دنیا از نظر رفاه و سلامتی و دیگر شاخص‌های یک زندگی خوب، ایجاد کنند و بر اساس این مدل‌ها بهترین کشورهای دنیا برای زندگی را رتبه‌بندی کرده‌اند. آنها در مدل خود برای انتخاب بهترین کشور بر مبنای دنیای مدرن، مجموعه‌ای از ۶۵ ویژگی را در نظر گرفته‌اند. از این ویژگی‌ها می‌توان به صلح و آرامش، شادی، حقوق بشر، توجه به محیط زیست، برابری جنسیتی، آزادی بیان و مذهب، وضعیت اقتصادی، شغل خوب و غیره اشاره کرد. این ویژگی‌ها در چند دستهٔ بزرگتر، ازجمله آزادی کسب‌وکار، قدرت کشور، کیفیت زندگی و … جای گرفته‌اند. در اینجا با شما در مورد بهترین کشورها برای زندگی در سال ۲۰۱۹، صحبت می‌کنیم. در واقع بازار کاری خوب، استطاعت مالی، ثبات اقتصادی، استحکام خانواده، برابری درآمد، ثبات سیاسی، امنیت، سیستم تحصیلی پیشرفتهٔ دولتی، و سیستم بهداشت عمومی توسعه‌یافته موجب شده است کیفیت زندگی در این کشورها بالاتر باشد. همچنین بیشتر این کشورها شرایط خوبی برای مهاجرت در اختیار مردم دنیا قرار می‌دهند که از جملهٔ آنها می‌توان به مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری، اشاره کرد.

۱. کانادا

کانادا، کشوری در قارهٔ آمریکای شمالی است و در زمینهٔ کیفیت زندگی، رتبهٔ اول را به خود اختصاص داده است. این کشور حدود دوپنجم جمعیت قارهٔ آمریکا را در خود جای داده و بعد از روسیه، دومین کشور پهناور جهان است. این کشور کم جمعیت است و با وجود پهناوری، فقط ۳۶,۵ میلیون نفر جمعیت دارد. کانادا از نظر ثبات اقتصادی و بازار مشاغل، امنیت، تحکیم خانواده، تحصیل و بهداشت عمومی از وضعیت بسیار خوبی برخوردار است. این کشور دارای جامعه‌ای با فناوری پیشرفته و استاندارد بالای زندگی است. کانادا در بین ۱۰ کشور اول تولید‌کننده در دنیا قرار دارد. از تولیدات آن می‌توان به مواد غذایی، چوب، کاغذ، تولیدات فلزی، صنایع شیمیایی و نفت، اشاره کرد. در ضمن کانادا یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای دنیاست. تولید ناخالص ملی این کشور در سال ۲۰۱۸ ، ۱,۵ تریلیون دلار بوده است.

 

۲. دانمارک

دومین کشوری که در ردهٔ بهترین کشورها برای زندگی قرار می‌گیرد، دانمارک است. این کشور، یکی از کشورهای اسکاندیناوی –منطقه‌ای با جزئیات خاص تاریخی و فرهنگی در شمال اروپا- است. سیاست‌های دولت دانمارک بسیار شفاف است و توانسته کشور را از نظر سیاسی و اقتصادی، با ثبات نگهدارد. سیستم درمان و بهداشت عمومی این کشور با استفاده از مالیات‌هایی که از مردم می‌گیرد،‌ به بهترین شکل ممکن اداره می‌شود. دانمارک دارای صنایع مهمی همچون فرآوری غذا، گردشگری و تولید آهن، فولاد و ماشین‌آلات است. اقتصاد این کشور برمبنای مدل انعطاف‌پذیری است که موجب می‌شود کسب‌وکارهای متعددی بدون هزینهٔ بالا و به سرعت، شکل بگیرند. نرخ مالیات در دانمارک، ۲۴,۵ درصد است اما نرخ درآمد سرانه در این کشور، بالاترین نرخ در جهان است. بنابر ثبات و امنیت شغلی و درآمد کافی، مردم این کشور از رفاه خوبی برخوردارند. تولید ناخالص ملی در سال ۲۰۱۸، ۳۰۶,۱ میلیارد دلار بوده است.

زندگی در کدام کشورها بهتر است

 

۳. سوئد

قلمرو پادشاهی سوئد یکی از بزرگترین کشورهای اتحادیهٔ اروپاست. این کشور یکی از آرام‌ترین کشورهای دنیاست و از نظر کیفیت زندگی، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. سوئد با وجود قدرت نظامی خود، قرن‌هاست که در هیچ جنگی شرکت نکرده و همیشه بی‌طرف باقی مانده است. این کشور به دلیل اهمیت بسیاری که به حقوق بشر، خدمات عمومی می‌دهد، توانسته است در جامعهٔ بین‌الملل، اعتباری برای خود به‌دست آورد. مراقبت‌های سلامتی و درمانی، همچنین تحصیل تا مقاطع دانشگاهی، در این کشور رایگان است. دانمارک از سیستم حمل‌ونقل قوی با زیرساخت‌های پیشرفته برخوردار است. وضعیت اقتصادی و مشاغل در این کشور از ثبات قابل توجهی برخوردار است و مردم در رفاه زندگی می‌کنند. تولید ناخالص ملی سال ۲۰۱۸ سوئد، ۵۱۱ میلیارد دلار بوده است.

۴. نروژ

نروژ، یکی دیگر از کشورهای اسکاندیناوی است که بیشتر قلمرو آن از مناطق کوهستانی تشکیل شده است. جمعیت این کشور ۵,۲ میلیون نفر است. تقریبا تمام جمعیت این کشور در جنوب نروژ و اطراف پایتخت آن، اسلو، زندگی می‌کنند. نروژ کشوری است که درآمد مردم در آن بالاست. بخش خصوصی آن، بسیار فعال و از امنیت بالایی برخوردار است. کشف نفت و گاز در خط ساحلی این کشور در دهه ۱۹۶۰، موجب شکوفایی اقتصاد این کشور شد، تا جایی‌که امروز این کشور به یکی از بزرگترین صادرکننده‌های نفت دنیا تبدیل شده است. زندگی مردم نروژ با دریا گره خورده است و آنها بسیاری از نیازهای خود را از دریا تامین می‌کنند. یکی از بهترین سرگرمی‌های مردم نروژ، اسکی و اسکیت است. تولید ناخالص ملی این کشور در سال ۲۰۱۸، ۳۷۰ میلیارد دلار بوده است. بخش درمان در این کشور رایگان است و هزینه‌های آن از طریق دریافت مالیات تامین می‌شود.

 

 

۵. استرالیا

کشور مشترک‌المنافع استرالیا در قاره استرالیا جای گرفته است و دربرگیرنده چند جزیره معروف مانند تاسمانیا هم هست. بومیان استرالیا از ۴۰ هزار سال قبل در این منطقه زندگی می‌کرده‌اند. استرالیا، کشوری ثروتمند بوده و اقتصاد آن بر مبنای بازار است و از تولید ناخاص ملی و درآمد سرانه بسیار بالایی برخوردار است. اقتصاد این کشور با بخش خدماتی و صادرات کالاها اداره می‌شود. این کشور از ثبات اقتصادی و حرفه‌ای بسیار خوبی برخوردار است و مردم در رفاه زندگی می‌کنند. تولید ناخالص ملی استرالیا در سال ۲۰۱۸، ۱,۲ تریلیون دلار بوده است. راه‌اندازی کسب‌وکار در استرالیا بسیار راحت است و هر کس که سرمایه‌ای دارد، می‌تواند کسب‌وکار خود را راه‌اندازی کند. در واقع یکی از روش‌های مهاجرت به استرالیا، مهاجرت از طریق سرمایه‌گذاری است که بیش از پیش به اقتصاد آن کمک کرده است. البته مهاجران از طریق انواع ویزای استرالیا از جمله ویزای کاری نیز، اقامت این شکرو زیبا را دریافت می‌کنند. از آنجایی‌که این کشور به فعالیت‌های ورزشی اهمیت بسیاری می‌دهد، بیشتر افراد جامعه به نوعی ورزش مشغول هستند و نرخ طول عمر در زنان و مردان استرالیایی نسبت به نقاط دیگر جهان، بالاست. در ضمن استرالیا یکی از کشورهای مهاجرپذیر دنیاست.

 

 

۶. سوئیس

سوئیس با نام رسمی کنفدراسیون سوئیس، کشوری کوچک در اروپای مرکزی است و مساحتی بالغ بر ۴۱ هزار کیلومتر مربع دارد. سوئیس هم مانند سوئد دارای سابقهٔ طولانی بی‌طرفی در مناسبات جهانی است. به طوری‌که از سال ۱۸۱۵ تاکنون وارد هیچ جنگی نشده است. این ویژگی سوئیس را به یکی از معتبرترین همسایه‌های اروپایی‌ها تبدیل کرده است. نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین است و سود ناخالص ملی آن در سال ۲۰۱۸، حدود ۶۶۰ میلیارد دلار بوده است. جمعیت سوئیس ۸,۴ میلیون نفر و درآمد سرانهٔ این کشور، ۶۰ هزار و ۳۷۴ دلار در سال است. ثبات اقتصادی، امنیت شغلی، سیستم آموزشی و درمانی عالی این کشور موجب شده است که مردمان آن در رفاه کامل زندگی کنند و از کیفیت زندگی خوبی بهره‌مند شوند.

 

زندگی در کدام کشورها بهتر است

 

۷. فنلاند

جمهوری فنلاند، کشوری در شمالی‌ترین نقطهٔ اروپاست و با کشورهای اسکاندیناوی، روسیه، دریای بالتیک و خلیج بوتنیا، هم‌مرز است. این کشور دوزبانه است و زبان‌های فنلاندی و سوئدی، زبان‌های رسمی آن هستند. فنلاند از نظر امکانات خوب آموزشی، حقوق بشر، آزادی مطبوعات و کیفیت زندگی، در سطح عالی است. این کشور، اولین کشور در دنیا بود که به زنان، همزمان حق رأی و حق ورود به مجلس را داد. اقتصاد فنلاند، عمدتا با سرمایه‌داری بازار آزاد اداره می‌شود و البته این کشور به سرعت در مسیر صنعتی شدن پیش می‌رود. ثبات و امنیت شغلی، موجب رفاه مالی مردم فنلاند شده است. این کشور به امنیت اجتماعی و خدمات عمومی، توجه بسیاری می‌کند. در واقع فنلاند، یکی از کشورهایی است که هر ساله در صدر جدول کیفیت بالای زندگی در جهان قرار می‌گیرد. فنلاند عضو سازمان‌های بین‌المللی مهمی همچون سازمان ملل، بانک جهانی و اتحادیهٔ اروپاست. درآمد ناخالص ملی فنلاند در سال ۲۰۱۸، ۲۳۶,۸ میلیون دلار است. درآمد سرانهٔ آن در سال هم ۴۲ هزار و ۲۶۱ دلار است.

 

 

۸. هلند

هلند کشوری ساحلی است. رودخانه‌های مهمی، چون راین، رودموز و اسخلده، در این کشور قرار دارند. حکومت هلند، پادشاهی مشروطه است که در آن شاه یا ملکه، نقش چندان تعیین‌کننده‌ای در سیاست ندارد و بیشتر نماد وحدت ملی است. هنر در این کشور جایگاه بالایی دارد و زادگاه دو نقاش برجسته رامبرانت و ون‌گوگ است. همچنین اختراع میکروسکوپ، تلسکوپ و دماسنج، در این کشور صورت گرفت. بیش از ۱۰۰۰ پل و ۳۲ هزار کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در این کشور ساخته شده است. هلند به کشور لاله‌ها معروف شده است و این کشور پردرآمد، یکی از بزرگترین صادرکنندگان محصولات کشاورزی است. صنعتی که بیشتر کارهای آن به‌صورت مکانیزه انجام می‌شود. تولید ناخالص ملی هلند ۷۷۰,۸ میلیارد دلار است و مردم این کشور از کیفیت زندگی بسیار خوبی برخوردارند.

۹. نیوزیلند

نیوزیلند یا زلاندنو، کشوری در جنوب غربی اقیانوس آرام است و از دو جزیرهٔ بزرگ و تعداد زیادی جزیرهٔ کوچک تشکیل شده است. این کشور مجموعهٔ منحصربه‌فردی از جانواران و گیاهان را در خود جای داده است. اقتصاد نیوزیلند، به صادرات محصولات کشاورزی و دامپروری متکی است. بازار صادرات این کشور سرشار از انواع لبنیات، گوسفند، گاو، مرغ، میوه، و سبزیجات است. همچنین صنایع تولیدی و گردشگری در این کشور توسعه‌یافته هستند تا جایی‌که درآمد سرانهٔ مردم این کشور حدود ۵ میلیون نفری را تا ۳۷ هزار و ۱۶۵ دلار افزایش داده است. تولید ناخالص ملی نیوزیلند، ۱۸۵ میلیارد دلار است. این کشور از نظر امنیت جهانی و صلح‌طلبی، یکی از بهترین کشورهای دنیا به حساب می‌آید. راه‌اندازی کسب‌وکار در این کشور نسبت به مکان‌های دیگر راحت است. نرخ بیکاری در این کشور بسیار پایین است و مردم آن از کیفیت زندگی و رفاه خوبی برخوردار هستند.

۱۰. آلمان

جمهوری فدرال آلمان، پرجمعیت‌ترین کشور اتحادیهٔ اروپا و یکی از بزرگترین اقتصادهای دنیاست و اقتصادی روبه‌رشد دارد. این کشور از نظر کیفیت زندگی رتبهٔ دهم را به خود اختصاص داده است. آلمان دارای یک بازار اقتصادی اجتماعی با نیروی کار مجرب، موجودی سرمایه بزرگ، سطح پایین فساد و نوآوری‌های بسیار است. همچنین این کشور بین چهار تولیدکنندهٔ بزرگ جهان قرار دارد. جمعیت ۸۲,۷ میلیونی آلمان در حال مسن شدن است. این کشور، یکی از محبوب‌ترین مقاصد مهاجرتی است و افراد بسیاری از دیگر نقاط جهان، به‌ویژه خاورمیانه به این کشور مهاجرت کرده‌اند. این کشور از نظر علوم اجتماعی و طبیعی، یکی از برجسته‌ترین کشورهای دنیا به حساب می‌آید. خدمات اجتماعی همچون سیستم درمانی عمومی این کشور در بهترین وضعیت قرار دارد. تولید ناخالص ملی ۳,۵ میلیون دلار در سال ۲۰۱۸ بوده و درآمد سرانهٔ آن ۴۸ هزار و ۴۴۹ دلار .

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.