تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

با شهر «آخن» در آلمان آشنا شوید

آخن که غربی‌ترین شهر آلمان است در شمال رودخان راین – وستفالن واقع شده است، در نقطه ای که آلمان را هم مرز بابلژیک و هلند قرار می‌دهد، آخن هم مرز با کشورهای بلژیک و هلند است. به لحاظ تاریخی این شهر که دارای چشمه‌های آب معدنی فراوانی است، شهر برجسته‌ای بود. پادشاهان آلمانی در این شهر تاج گذاری کردند.

ترجمه: سمیرا فیض آبادی ، اختصاصی جدول یاب

آخن اقامتگاه پادشاه مشهور شارلمانی بود که هنوز در کلیسای  برجسته‌ای که خودش ساخته بود مدفون است. او اواخر قرن هشتم این شهر را پایتخت امپراطوری خود کرده بود. شهر مملو از مناظر تاریخی است که یادآور آن روزها است، از جمله ساختمان های قرون وسطی، دروازه های شهر و چشمه های زیبا.

امروز آخن ادغامی دلپذیر از ساختار باعظمت تاریخی (اغلب باروک) و نوآوری مدرن است. جمعیت این شهر حدود ۲۵۰ هزار نفر است. در این شهر دانشگاه‌های بزرگ و برجسته‌ای وجود دارند. یکی از موسسات برجسته آموزش عالی آلمان در زمینه فن آوری در این شهر واقع شده است. صنایع آخن شامل علوم، مهندسی و فناوری اطلاعات است. در سال ۲۰۰۹، آخن به خاطر نوآوری در میان شهرهای آلمان در رتبه هشتم قرار داشت. درکل می‌توان گفت آخن شهری است که ارزش بازدید را دارد. آخن به معنای “رودخانه” یا “جریان” است. انتخاب این نام برای این شهر به این دلیل است که این مکان از زمان دوران نوسنگی، حدود ۵۰۰۰ سال پیش، دارای چشمه های معدنی گرم بوده است. خدای سلتیک برای شفا  دادن در چشمه  مورد پرستش بوده است. بالاترین نقطه در آخن، واقع در جنوب شرقی شهر، در ارتفاع ۴۱۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. پایین ترین نقطه در شمال و در مرز با هلند ۱۲۵ متر است.

این شهر در قسمت مرزی آلمان با بلژیک و هلند قرار دارد و منطقه‌ای اقتصادی به نام “یوروگیا” را  تشکیل می دهد. در دوران رومی، آخن محل  اجتماع جامعۀ یهودی بود. بعدها، در طول امپراتوری کارولینگ، اجتماعی یهودی در نزدیکی کاخ سلطنتی زندگی می کردند. در سال ۸۰۲  فردی یهودی به نام اسحاق با سفیر شارلمانی در هارون الرشید همراه شد. در طول قرن ۱۳، بسیاری از یهودیان به مسیحیت گرایش پیدا کردند، همانطور که در سوابق آخن مینستر (کلیسای امروز) نشان داده شده است. در سال ۱۶۲۹، یهودیان آخن از شهر اخراج شدند. پس از جنگ جهانی دوم، تنها ۶۲ یهودی زندگی می کردند. در سال ۲۰۰۳، ۱۴۳۴ یهودی در آخن زندگی می کردند.

در قرن ۲۱، آخن با میزبانی یکی از برترین‌های دانشگاه‌های تکنولوژی در آلمان به قطب تکنولوژی تبدیل شد که به ویژه برای مهندسی مکانیک، تولید و ساخت خودرو شناخته می شود. آخن دارنده یکی از بزرگترین تجهیزات پزشکی در اروپا است.

آخن به عنوان غربی‌ترین شهر آلمان، دارای اقلیمی معتدل با آب و هوای مرطوب است که زمستان‌های معتدل و تابستان‌های گرم دارد. به دلیل موقعیت آن در شمال ایفل است بارش‌های باران در آنجا نسبتا زیاد است. یکی دیگر از عواملی که در موردآب و هوای محلی آخن رخ می دهد وقوع باد های گرم در جریانات جغرافیایی جنوبی است که از موقعیت جغرافیایی شهر در لبه شمالی ایفل به دست می آید. از آنجایی که این شهر توسط تپه ها احاطه شده است، از  هوای مه آلود واژگون رنج می برد. برخی از مناطق شهر به دلیل تبادل ضعیف حرارت تبدیل به جزایر گرم شهری شده‌اند که تمام آن  به دلیل جغرافیای طبیعی منطقه و  فعالیت های انسانی است.

زمین شناسی آخن بسیار ساختار ناهمگی دارد. قدیمی ترین سنگ های رخنه شده در ناحیه اطراف شهر از دوران دونانی تشکیل شده است و شامل ماسه سنگ های کربنیک، خاکستری، سنگ رس و سنگ آهک می باشند. طی دوره ۲۰۰ میلیون سال بعد، این منطقه به طور مداوم مسطح شده است. نرخ بیکاری در شهر، تا آوریل ۲۰۱۲، ۹٫۷ درصد است. در اواخر سال ۲۰۰۹ ساکنان خارجی شهر آخن ۱۳٫۶ درصد جمعیت کل را تشکیل  می دادند. بخش قابل توجهی از ساکنان خارجی آخن دانشجویان دانشگاه RWTH هستند.

اصلی ترین و بارز‌ترین جاهای دیدنی این شهر کلسیاری آهنین آخن، خزانه داری کلیسای جامع، راتاوس آخن و برخی نقاط دیدنی دیگر هستند. «گراشائوس» ، یک خانه قدیمی قرون وسطایی در فیشمارکت، یکی از قدیمی ترین ساختمان های غیر مذهبی در مرکز آخن است که میزبان بسیاری از اجتماعات و سالن شهر بود تا اینکه ساختمان دیگری جایگزین آن شد. Elisenbrunnen یکی از مشهور ترین نقاط دینی آخن است که یک سالن نئو کلاسیک است که دارای یکی از معروف چشمه‌های این شهر است. این سالن فقط یک دقیقه از کلیسای جامع فاصه دارد. فقط چند قدم دورتر  در جهت جنوب شرقی، تئاتری به جا مانده از قرن نوزدهم دیده می‌شود.

آخن مرکز اجرایی صنایع معدنی در نقاط همسایه شمال شرقی است. محصولات تولید شده در آخن شامل کالاهای الکتریکی، منسوجات، مواد غذایی (شکلات و آب نبات)، شیشه، ماشین آلات، محصولات لاستیکی، مبلمان، محصولات فلزی هستند. همچنین در اطراف شهر آخن تولید مواد شیمیایی، پلاستیک، لوازم آرایشی و سوزن و پین انجام می‌شود. صنعت نساجی و تولید ظروف، زمانی نقش بسیار بزرگی در اقتصاد این شهر داشت اما امروزه این صنایع تنها ۱۰ درصد اقتصاد آخن را تشکیل می‌دهند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.