تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

زنان موفق/معرفی ده کارآفرین برتر جهان

تعداد زنان موفق در جهان بسیار می باشد و این تعداد هر روز بالا و بالاتر می رود درست است که عده ای از آنها شاید ثروت خود را به ارث برده باشند اما عده کثیری نیز هستند که خود با اراده بالایشان این مسیر را طی کردند.

همواره افراد زیادی وجود دارند که ایده‌های فوق‌العاده‌ای در ذهن دارند اما تعداد اندکی از این افراد هستند که با پشتکار، انگیزه و اعتماد به نفساین ایده‌ها را به موفقیتی بزرگ تبدیل می‌کنند. در این مقاله با ما همراه باشید تا از زنانی برایتان بگوییم که با گام‌هایی کوچک، اما مصمم و بااراده در مسیری عالی گام برداشتند. کارهای بزرگی که بعدها در دانشگاه‌های معتبری چون هاروارد از آن گفتند و روش کارشان را تدریس کردند و الگوی خیلی از زنان دیگر شدند، زنانی که تبدیل شدند به موفق‌ترین زنان کارآفرین جهان.

 

 

 

 

۱۰. آنیتا رودیک، بادی‌شاپ

«آنیتا» با دو دخترش و همسری که مدام در سفر بود، زندگی می‌کردند. در سال ۱۹۷۶، او اقدام به شروع کسب‌وکاری کرد که بعدها به حماسه‌ای اخلاقی بدل شد. شرکت و کسب‌وکاری که «آنیتا» راه‌اندازی کرده بود، فصل‌های جدیدی مانند: همراهی با محیط زیست، حمایت از حیوانات و عدم آزمایش محصولات روی آنها و تجارت منصفانه یعنی حمایت از کشورهای ضعیف‌تر را در دنیای تجارت گشود.

او کار خود را از مغازه‌ای کوچک در برایتون انگلستان آغاز کرد. اما امروز، بادی‌شاپ حدود ۲ هزار شعبه با ۸۰ میلیون مشتری از سراسر دنیا دارد که این مشتریان به ۲۵ زبان مختلف صحبت می‌کنند. در سال ۲۰۰۶، «آنیتا» که به او عنوان تشریفاتی «مادام» در بریتانیا داده شده بود به همراه همسرش، شرکت را به کمپانی تولیدکننده‌ی مواد آرایشی لورآل فروخت.

۹. سارا بِلکلی، اسپانکس

 

 

 

سارا زنی بود با بودجه‌ای اندک در حد چند هزار دلار، دارای مدرک دانشگاهی با تجربه‌ی فروشندگی که اقدام به راه‌اندازی یک شرکت لباس‌زیر کرد. شرکتی که بعدها ارزش آن به ۱۵۰ میلیون دلار رسید. برند اسپانکس در سال ۱۹۹۸ ایجاد شد. جرقه‌ی احداث این برند از آنجایی شکل گرفت که سارا از ظاهرشدن خطوط لباس‌زیر از روی لباس تنفر داشت. او از اینکه لباس‌های‌زیر روی لباسی که به تن می‌شود، نمود داشته باشند، نفرت داشت و همین جرقه ایجاد طراحی محصولاتی کرد که این مشکل را رفع می‌کردند. این روزها این شرکت همچنان موفق به فعالیت خود ادامه می‌دهد و بیش از ۱۰۰ مدل مختلف از انواع لباس زیر را تولید می‌کند. در سال ۲۰۰۰، محصولات این شرکت، گران‌ترین محصولات موجود در فروشگاه‌ها بودند.

۸. کوکو شنل، شَنل

حتما لازم نیست اهل مُد باشید تا نام «کوکو شنل» به گوش‌تان خورده باشد. مزون او که در آغاز سال‌های ۱۹۰۰ با تولید کلاه شروع به فعالیت کرد، همچنان روی صحنه‌های مُد فعالیت دارد. گابریل یا همان «کوکو» در فقر به دنیا آمد، یتیم بزرگ شد و با همه‌ی سختی‌ها از حس و سلیقه‌ی خوبی در دنیای مد برخوردار بود. شهرت کلاه‌هایی که برای زنان قشر مرفه طراحی می‌کرد، کم‌کم باعث شد که او نیز در میان آنها جایی برای خود پیدا کند.

در طول جنگ جهانی دوم، شنل خانه مُد خود را تعطیل کرد و دوباره در سال ۱۹۵۴ آن را گشود و ناگهان خود را در دنیای مُدی پیدا کرد که از سوی مردان تسخیر شده بود. اما در پایان دهه ۵۰ میلادی دوباره توانست به صدر بازگردد و تا پایان قرن توانست به عنوان تنها فرد در زمینه‌ی مُد در فهرست ۱۰۰ شخصیت مهم قرن حضور داشته باشد.

۷. استه لودر، محصولات آرایشی، بهداشتی استه لودر

«ژوزفین استر منتزر» (Esther Mentzer) دختر مهاجری مجارستانی بود. او سال‌های ابتدایی زندگی خود را در آپارتمانی بالای فروشگاه ابزارفروشی والدینش گذراند. «استه لودر» فردی موفق در دنیای کسب‌وکار، خلاق در فروش و میلیاردری موفق بود. در ابتدا «استه»، فرمولاسیونی را که عموی شیمی‌دانش برای مراقبت از پوست درست کرده بود، در سالن‌های ماساژ و زیبایی و … به فروش می‌رساند. در سال ۱۹۸۴ به همراهی همسرش «ژوزف» تصمیم گرفتند که در کسب‌وکار خود تغییراتی وارد کنند. او با دلربایی معروف خود توانست در شرکت معروف «سَکز» (Saks) پیشخوانی برای فروش دست‌وپا کند و کم‌کم، مواد آرایشی و بهداشتی خانوادگی آنها بدل به برند معروف «استه لودر» شد.

برند «استه لودر» به همت تلاش‌های این زن در زمینه‌ی به کارگیری تکنیک های فروش و بازاریابی، ارائه‌ی اشانتیون و نمونه به دوستان زیبا و ثروتمند خود، توانست چندین برند دیگر در زیرمجموعه‌ی خود مانند: آرامیس، پریسکریپتیوز و کلینیک تولید کند. «لودر» تنها زنی است که در فهرست افراد تأثیرگذار قرن بیستم مجله‌ی تایم از او اسم برده شده است.

۶. دِبی فیلدز، میسیسز فیلدز کوکیز

در سال‌های ۱۹۷۰ میلادی، تنها زنی خانه‌داربودن کار دشواری بود. در اوج فعالیت‌های فمنیستی زنان، دبی جوان هم دیگر از مهمانی‌های شام و به‌ کارگرفتن مهارت‌های پخت‌وپز در این مهمانی‌ها خسته شده بود. پس اقدام به راه‌اندازی فروشگاه شیرینی‌فروشی کرد. در سال ۱۹۷۷، فروشگاه دبی در پالو التوی کالیفرنیا که موسوم به چاکلت‌چیپری (Chocolate Chippery) بود، هیچ فروشی در روز اول کار صورت نگرفت و دبی مجبور شد، محصولات آن روز را به رایگان در خیابان پخش کند.

اما اوضاع همین‌طور نماند. رفته‌رفته، فروشگاه رشد کرد و به سرمایه و ثروت رسید. ضمن اینکه سیستمفرانشیز برای شرکت میسیز فیلدز کوکیز ایجاد شد. یعنی شعبه‌ای مرکزی با تعدادی نمایندگی وجود داشت که امتیاز فعالیت را از شعبه مرکزی دریافت می‌کردند. «دبی فیلدز» تنها در زمینه‌ی شیرینی‌پزی مهارت نداشت، او فردی خلاق بود. شیوه‌ی عملکرد او در کسب‌وکار به عنوان یک مطالعه‌ی موردی در دانشگاه کسب‌وکار تدریس می‌شود. «دبی فیلدز» این کسب‌وکار را تا سال ۱۹۹۳ ادامه داد.

۵. مری. کِی. اَش، محصولات آرایشی مری.کی

 

 

 

«مری. کی. اش»، فروشنده‌ای بااستعداد و مربی ماهری در شرکت تگزاس دایرکت سیلز (Texas direct-sales ) بود. او در سن ۴۵ سالگی، محل کار خود را به‌خاطر تبعیض‌های جنسیتی علیه زنان ترک کرد و نقش مهمی در ایجاد انقلابی در زمینه‌ی نقش زنان در کسب‌وکار ایفا نمود. در سال ۱۹۶۳، «آش» تصمیم گرفت با مبلغ ۵ هزار دلار شروع به سرمایه گذاری در زمینه‌ی تولید محصولات آرایشی و بهداشتی کرد، اما این تنها بخشی از داستان است.

«مری. کی» با شروع فعالیت‌های خود باعث تغییر نقش زنان در عرصه‌ی فروش شد. او برنامه‌ای تشویقی و ساختاری برای عمده فروشی/خرده فروشیترتیب داده بود که به زنان اجازه درآمدزایی نامحدود می‌داد. موفقیت «مری.کی» در این زمینه ستودنی بود. او نه تنها موفق به راه‌اندازی شرکتی ۲٫۲ میلیارد دلاری شده بود؛ بلکه فضایی ایجاد کرده بود که زنان می‌توانستند فارغ از محدودیت‌های محیط کاری مردسالار در زمینه‌ی فروش فعالیت و رشد کنند. شرکت آرایشی این فرد، ۱٫۸ میلیون نفر مشاور فروش دارد و برنده‌ی جایزه مجله فورچون (Fortune ) برای بهترین محیط کاری و بهترین محیط کاری برای زنان شده است.

۴. روث هندلر، شرکت تولید باربی

به «روث هیتلر» و عروسک‌های باربی‌اش، ایرداهایی وارد شده است. برخی معتقدند که «روث» با تولید این عروسک باعث شده که الگویی ایده‌آل از زنی دست‌نیافتنی به دختران ارائه بشود. درهرحال نظر شما و دیگران در این زمینه هرچه که باشد، نمی‌توان موفقیت‌های «روث هندلر» در کارآفرینی را نادیده گرفت. عروسک باربی یکی از موفق‌ترین عروسک‌های تاریخ جهان است.

در اواسط سال‌های ۱۹۴۰ میلادی، «هندلر» به عنوان شریک اقدام به راه‌اندازی شرکت ماتل (Mattel) کرد و در سال ۱۹۵۹ نیز باربی تأسیس شد. نام باربی از روی نام دختر «روث هندلر» انتخاب شده بود. باربی اولین عروسکی بود که اندامی زنانه داشت و دقیقا شکل و شمایلی از زنی ارائه می‌داد که دخترکان دوست دارند به آن بدل بشوند. «روث هندلر» در خلق عروسک دیگری از شرکت ماتل موسوم به «چتی کتی» نیز نقش داشته است. در سال‌های ۱۹۷۰ شرکت ماتل از نظر حقوقی دچار مشکلاتی شد و به‌خاطر این مشکلات، «روث هندلر» از ریاست این شرکت استعفا کرد و شروع به فعالیت در زمینه‌ی جدیدی در کسب‌وکار کرد. کسب‌وکار تازه‌ی او در زمینه‌ی تولید سینه‌های مصنوعی برای بازماندگان از سرطان پستانبود.

۳. مری کاترین گُدار، ناشر

در دوران آمریکای استعماری، یعنی زمانی‌که بیشتر زنان در دوران سخت نیوانگلند به خانه‌داری و بچه بزرگ‌کردن مشغول بودند، «مری کاترین» اولین زنی بود که به عنوان رئیس اداره‌ی پست مشغول به فعالیت شده بود و کسب‌وکار خود را تا زمان انقلاب آمریکا ادامه داد. در سال ۱۷۷۷، وقتی هیچ ناشری حاضر به انتشار اعلامیه‌ی استقلال ایالات متحده آمریکا نبود، «مری کاترین گدار» اولین نسخه‌ی رونوشت این اعلامیه را منتشر کرد. در این اعلامیه نام نویسندگان آن نیز ذکر شده بود و با این کار نام «گدار» نیز در فهرست شورشیان قرار گرفت. امضاکنندگان این اعلامیه دیگر امکان عقب‌نشینی نداشتند. «مری کاترین» مانند سایر زنان کارآفرین فهرست این مقاله به ثروت دست پیدا نکرد، اما از مهارت‌های خود در کسب‌وکار برای تغییر تاریخ بهره برد.

۲. مارتا استوآرت، شرکت بزرگ زندگی با مارتا

«مارتا استوآرت مادر»، کارگزار سهام، مدیر کیترینگ، تجارت، مجری و برنامه‌ساز در زمینه‌ی سبک زندگی است. او فردی است به شدت موفق که کمتر کسی از میان شخصیت‌های بزرگ زن و مرد به او شباهت دارد. او مغز متفکر شرکت «زندگی با مارتا» است. او مجری و برنامه‌ساز در زمینه‌ی نکات مختلف خانه‌داری، باغ‌داری و … بود. در سال ۱۹۸۹ از همسرش جدا شد و پس از آن شروع به راه‌اندازی کسب و کار در زمینه‌ی آماده‌سازی غذا و کیترینگ کرد.

او مزرعه‌ی خود در ایالت کِنِتیکت را تبدیل به منزل خانوادگی کرد و از مهارت‌های خود برای تبدیل مزرعه به مکانی با طراحی روستیک و سنتی بهره برد. طراحی روستیک نوعی از طراحی با استفاده از عناصر طبیعی مثل چوب و … است. فعالیت‌های «مارتا» در زمینه‌های مختلفی ادامه پیدا کرد: انتشار کتاب و مجلات، برنامه‌های تلویزیونی و نهایتا شرکتی در حوزه‌ی خانه‌داری و سبک زندگی راه‌اندازی کرد. او نه تنها زبردست‌ترین فرد در ارائه‌ی سبک زندگی مناسب و زیبا است؛ بلکه یکی از ثروتمندترین و اثرگذارترین زنان آمریکا نیز به شمار می‌رود. بعد از اینکه «مارتا» به جرم خریدوفروش غیرقانونی سهام از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۵ محکوم به زندان شد، دو مرتبه فعالیت دقیق خود را در شرکتش از سر گرفت.

۱. اُپرا وینفری، شرکت محصولات هارپو

 

 

 

وقتی قدرت، ثروت و خیرخواهی «اپرا وینفری» را در امور انسان‌دوستانه می‌بینید، محال است که بتوانید از روی ظاهر چنین شخصیت مهم و بزرگی به سختی‌های کودکی‌اش پی ببرید. او مدت‌ها است که عنوان اثرگذارترین زن عرصه‌ی کارآفرینی را از آن خود کرده است. همه چیز برای «اُپرا» از ۱۷ سالگی شروع شد؛ یعنی زمانی‌که به عنوان دختر شایسته سیاه‌پوست ایالت تنسی (Tennessee) معرفی شد. این موفقیت باعث شد تا پای او به حوزه رسانه باز بشود و بورسیه‌ی کامل تحصیلی را در دانشگاه تنسی دریافت کرد. در کنار آن در یک شبکه‌ی محلی در پُست مجری مشغول به فعالیت شد.

اولین برنامه‌ی گفتگومحور او در سال ۱۹۷۶ بود. او پا در مسیری گذاشت که علاوه‌بر شهرت، محبوبیت را نیز برایش به همراه داشت. در سال ۱۹۸۶، «اُپرا» اقدام به تأسیس شرکت «ارتباطات هارپو» کرد، حق برنامه‌‌ی تلویزیونی خود، «اپرا شو»، را خریداری کرد و به عنوان ثروتمندترین زن خودساخته‌ی آمریکا شناخته شد. «اپرا وینفری» به خاطر موفقیت‌هایش در حوز‌ه‌ی بازیگری، فعالیت‌های اجتماعی، تهیه‌کنندگی، حضور اثرگذار در رسانه و …، در تولید برنامه‌هایی در زمینه‌ی کارآفرینی حضور داشته است.

منبع:howstuffworks

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.