تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

آیا سیارات دیگر نیز مانند زمین حرکت می کنند؟

فاصله ی متوسط زمین از خورشید، به هنگام چرخش به گرد خورشید، تقریبا چیزی در حدود ۱۴۹ میلیون و پانصد هزار کیلومتر است و مدت زمان لازم برای یک بار پیمودن این مدار، تقریبا کمی بیش از ۳۶۵ روز است.

 کره ی زمین دو نوع حرکت دارد. در یکی از این دو حرکت، بر مسیر ثابتی که مدار نامیده می شود، به گرد خورشید می چرخد یا همان حرکت انتقالی! مدت زمان لازم برای این حرکت را یک سال می نامند. زمین، در حرکت دوم خود به گرد محور خودش می چرخد یا همان حرکت وضعی! مدت زمان لازم برای این حرکت را یک روز می نامند. سیارات دیگر نیز در مدار خودشان به گرد خورشید، و به گرد خودشان می چرخند ولی سرعت چرخش آن ها با سرعت چرخش زمین متفاوت است.

 

فاصله ی متوسط زمین از خورشید، به هنگام چرخش به گرد خورشید، تقریبا چیزی در حدود ۱۴۹ میلیون و پانصد هزار کیلومتر است و مدت زمان لازم برای یک بار پیمودن این مدار، تقریبا کمی بیش از ۳۶۵ روز است. یک بار چرخیدن زمین بر محور خودش، تقریبا نزدیک به ۲۴ ساعت طول می کشد. حال نگاهی داشته باشیم به سیارات دیگر! فاصله ی متوسط عطارد از خورشدی کمی بیش از ۵۷ میلیون کیلومتر است و مدت زمان لازم برای یک بار حرکت آن به گرد خورشید نیز برابر است با ۸۸ روز زمینی! می گویند عطارد هر ۵۸ یا ۵۹ روز، یک بار به دور خورشید می چرخد.

فاصله ی زهره از خورشید چیزی در حدود ۱۰۸ میلیون کیلومتر است و مدت زمان لازم برای یک بار حرکت آن به گرد خورشید نیز ۲۲۵ روز است. می گویند زهره هر ۲۴۳ روز یک بار نیز به دور خودش می چرخد! تازه، این سیاره، رو به عقب می چرخد! به بیان دیگر، جالب است بدانید سیاره ی زهره از شرق به غرب می چرخد.

مریخ با فاصله ی متوسط ۲۲۸ میلیون کیلومتر از خورشید، در هر ۶۸۷ روز یک بار مدار به گرد خورشید را می پیماید، ولی سرعت چرخش آن به گرد محور خودش تقریبا با سرعت چرخش کره ی زمین مساوی است. برجیس با فاصله ی متوسط ۷۷۸ میلویم کیلومتر از خورشید، در هر یازده سال و ۳۱۵ روز یک بار مدار به خود به گرد خورشید را می پیماید! ولی حرکت وضعی آن کمتر از ۱۰ ساعت طول می کشد! زحل با فاصله ی ۱۴۲۷ میلیون کیلومتر از خورشید در هر ۲۹ سال و ۱۶۷ روز یک بار مدار خود به گرد خورشید را می پیماید ولی حرکت وضعی آن چیزی در حدود ۱۰ ساعت و ۳۴ دقیقه طول می کشد.

اورانوس ۲۸۷۲ کیلومتر با خورشید فاصله دارد و هر بار پیمودن مدارش به گرد خورشید، چیزی در حدود ۸۴ سال طول می کشد! و سیاره ی نپتون با فاصله ی ۴۵۰۰ کیلومتر از خورشید، تقریبا در هر ۱۶۵ سال یک بار، م دار خورشید را طی می کند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.