تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

سهم و سند قرضه چیست؟

سهم بر دو نوع است: سهم عادی، سهم ممتاز. صاحب سهم عادی حق دارد در جلسه ی سالانه ی سهامداران شرکت کند و برای انتخاب مدیران شرکت رای دهد.

سهم و سند قرضه، اوراقی هستند که شرکت های سهامی برای فراهم آوردن پول لازم به مردم می فروشند. برای به راه انداختن یک کارخانه ی جدید، یا خریدن تجهیزات نو برای کارخانه ی موجود، به طور معمول به مقدار زیادی پول احتیاج است! کارخانه یا شرکت برای به دست آوردن این پول، به طور معمول هزارها و گاه میلیون ها سهم می فروشد! دقت داشته باشید سرمایه هر شرکت سهامی، به قطعاتی تقسیم شده است که هر یک از آن ها را، سهم می گویند. بنابراین سهم، عبارت است از قطعاتی که مجموع آن سرمایه را تشکیل می دهد.

 

وقتی شخصی از شرکت یا کارخانه ای سهم می خرد، یکی از صاحبان آن می شود. سهامدار، یا صاحب سهم، به عنوان مالک، انتظار دارد مبلغی به عنوان سود سهام دریافت کند یا در سود کارخانه سهیم شود. مقدار سود سهام، ممکن است سال به سال تغییر کند، و این به نوع فعالیت شرکت در طی آن سال بستگی خواهد داشت.

سهم بر دو نوع است: سهم عادی، سهم ممتاز. صاحب سهم عادی حق دارد در جلسه ی سالانه ی سهامداران شرکت کند و برای انتخاب مدیران شرکت رای دهد.

سهم ممتاز را بدان سبب چنین نامیده اند که صاحبان آن حقوق خاصی دارند که صاحبان سهم عادی ندارند. در موقع پرداخت سود سهام، اولویت به دارندگان سهام ممتاز داده می شود. سودی که به سهام ممتاز داده می شود نرخ ثابتی دارد، ولی سود سهام عادی، به چگونگی فعالیت کارخانه بستگی دارد. اگر کارخانه تعطیل شود، پول صاحبان سهام ممتاز پیش از پول صاحبان سهام عادی به ایشان بازگردانده می شود.

شخصی که سهام و اوراق یا اسناد قرضه می خرد، آن را از یک سرمایه گذار دیگر می خرد! هر گاه بخواهد آن ها را بفروشد، بایستی به سرمایه گذار دیگری بفروشد. محل خرید و فروش سهام و اوراق قرضه را “بورس” یا “بازار سهام بازرگانی” می نامند.

خرید و فروش سهام از طریق دلال اوراق بهادار صورت می گیرد. کار این شخص خرید و فروش سهام برای سرمایه گذاران است. قیمت سهام، ممکن است به دلایل گوناگون که به نوع شرکت و شرایط فعالیت آن و برخی عوامل دیگر مربوط می شود، بالا و پایین برود.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.