تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

تاریخچه استفاده از روغن زیتون

در روزگار باستان، میوه ی زیتون را به وسیله ی غلطک های سنگی بزرگ خرد می کردند و روغن زیتون را از آن می گرفتند. برای گرفتن روغن خالص، زیتون های خرد شده را روی حصیر پارچه ای می ریختند و می فشردند.

روغن زیتون از دانه ی زیتون که بر درخت زیتون می روید، گرفته می شود. سرگذشت این درخت، از سرگذشت هر گیاه دیگری در جهان، جالب تر است!

 

در یکی از افسانه های یونان باستان آمده بود که درخت زیتون را الهه ای به نام آتنا به یونانیان هدیه کرده است و به همین علت بود که یونانیان هم بزرگ ترین شهر خود را به نام این الهه، نام گذاری کردند! مردم یونان، حدود املاک خود را با کاشتن درخت زیتون نشانه گذاری می کردند. این درخت در نظر یونانیان باستان نشان آزادی، امید، رحمت، دعا، خلوص و همچنین نظم بود! به برندگان مسابقات بازی های باستانی المپیک در یونان باستان، نیز تاجی از برگ زیتون به عنوان جایزه داده می شد.

روغن زیتون، از روزگاران کهن، از دانه ی زیتون گرفته می شد و به منظورهای مختلف به کار می رفت. پیش از کشف صابون، یونانیان و رومیان ثروتمند، بدن خود را با روغن زیتون، روغن مالی می کردند. در کشورهای ساحل دریای مدیترانه، از این روغن، مانند کره و دیگر چربی ها که امروزه مصرف می شود، برای پخت و پز استفاده می نمودند.

در روزگار باستان، میوه ی زیتون را به وسیله ی غلطک های سنگی بزرگ خرد می کردند و روغن زیتون را از آن می گرفتند. برای گرفتن روغن خالص، زیتون های خرد شده را روی حصیر پارچه ای می ریختند و می فشردند.

امروزه، روغن زیتون به وسیله ی ماشین های بسیار پیشرفته گرفته می شود. دانه یا میوه ی زیتون به وسیله ی آسیاهای پیشرفته خرد می شود و روغن آن به وسیله ی پرس های هیدرولیک، فشرده و گرفته می شود. پس از آن، روغن به دقت از صافی عبور داده می شود تا تصفیه شود! وزن روغنی که بدین طریق به دست می آید، ۱۵ تا ۳۰ درصد کل وزن زیتون تازه و رسیده است.

روزگاری، در بعضی از نقاط جهان، پادشاهان برای سنجیدن ثروت خود، تعداد خمره هایی را که پر از روغن زیتون کرده است و در انبارها انباشته بودند، می شمردند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.