تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

فرد روانی را از روی کدام رفتارهایش تشخیص دهیم؟

شاید فکر کنید که اگر کسی ثبات روانی نداشته باشد و پسیکوپات باشداز روی چهره و حرکات دیوانه وارش بتوانید به سادگی تشخیص دهید اما …

به طور قطع تشخیص این که فردی ثبات روانی ندارد یا به عبارتی پسیکوپات (psychopath) است، کار ساده ای نیست اما رفتارهای خاصی وجود دارند که می توانند دال بر این باشند که فرد پسیکوپات است.

بنابه تعریف کسی که پسیکوپات است در فهم این که چرا مردم احساساتی دارند مشکل دارد.

 

فرد روانی را از روی کدام رفتارهایش تشخیص دهیم؟

 

نداشتن همدلی از چند طریق آشکار می شود از جمله آنها نوع نوشیدنی ای است که هرکسی سفارش می دهد. نکته جالب این است که مردان بیشتر احتمال دارد پسیکوپات باشند. با این مقدمه سه روش را پیشنهاد می کنیم که اگر به کسی شک دارید در رابطه با او دقت و امتحان کنید.

 

فرد روانی را از روی کدام رفتارهایش تشخیص دهیم؟

 

 

۱-افراد پسیکوپات نسبت به محرک خمیازه کشیدن دیگران ایمنی دارند

براساس مطالعه ای که در مجله «تفاوت های شخصیتی و فردی» منتشر شده، محققان به ۱۳۵ دانشجوی مقطع کارشناسی پرسشنامه ای دادند تا آنها را از نظر ویژگی های پسیکوپات بررسی کنند. سپس برای شرکت کنندگان در تحقیق سه فیلم را به نمایش گذاشتند. یک فیلم مربوط به فردی با چهره خنثی بود، یکی از فیلم ها فردی در حال خندیدن را نشان می داد و فیلم سوم مربوط به خمیازه کشیدن یک نفر بود. در حالی که شرکت کنندگان در حال تماشای فیلم ها بودند، محققان از نزدیک صورت آنها را زیر نظر داشتند و برای دقیقه ای فعالیت ماهیچه های صورت آنها را دنبال می کردند.

نتایج حاصل از این بررسی جالب بود به این ترتیب که شرکت کنندگانی که در پرسش نامه شان در بی عاطفگی مربوط به پسیکوپاتی نمره بالاتری دریافت کرده بودند کمتر احتمال داشت به وسیله محرک خمیازه کشیدن که مسری است تحت تأثیر قرار بگیرند. خیلی از ما وقتی می بینیم شخص دیگری خمیازه می کشد به دام می افتیم.

روانشناسی امروز می نویسد افرادی که صفات پسیکوپاتی در آنها شدید است به ریاکاری، خودخواهی، غرور و فقدان همدلی تمایل دارند. وقتی کسی خمیازه فردی دیگر را تماشا می کند و خمیازه نمی کشد یعنی فاقد همدلی است و می توانیم این را به عنوان یک قطعه در کل تصویری که از او به دست می آوریم قرار دهیم. اگر علاقه مندید فردی را بیازمایید و بفهمید که آیا بی عاطفه است یا نه و یا به شخصیتش مشکوکید می توانید در مقابل اش خمیازه بکشید. همچنین می توانید به اینستاگرامش نگاهی بیندازید و شمار سلفی هایی که از خودش گرفته و پست کرده را بشمارید. همین واقعیت بعدی است که درباره افراد پسیکوپات ذکر می کنیم.

فرد روانی را از روی کدام رفتارهایش تشخیص دهیم؟

 

 

۲- تمایل دارند از خودشان سلفی بگیرند.

تحقیقات نشان می دهد مردانی که سلفی های زیادی از خودشان می گیرند و ارسال می کنند می توانند یک ویژگی شخصیتی نگران کننده داشته باشند.

طی مطالعه ای که درباره تفاوت های شخصیتی و فردی انجام شد، محققان به ارتباط بین ویژگی های شخصیتی مردان و این که آنها چگونه در رسانه های اجتماعی حاضر می شوند نگاهی انداختند. محققان دانشگاه ایالتی اوهایو از ۸۰۰ مرد بین سنین ۱۸ و ۴۰ سال نظرسنجی کردند با این هدف که عادت سلفی گرفتن را در رابطه با خودشیفتگی، ماکیاولیسم و پسیکوپاتی در آنها بررسی کنند، یعنی همان سه صفتی که سه گانه تاریک نامیده می شود و به مرکز توجه روانشناسی شخصیت تبدیل شده است.

در این نظر سنجی که بر شخصیت تمرکز داشت، از افراد پرسش هایی از این قبیل پرسیده می شد: خودشان را چه قدر جذاب در نظر می گیرند، چه میزان آرزو دارند دیگران به آنها توجه کنند، چقدر در رابطه با با اخلاق بودن شان نگرانی دارند و آیا تمایل به جانب افراد دستکار دارند یا نه. سپس از شرکت کنندگان در نظرسنجی درباره تعداد دفعات استفاده از رسانه های اجتماعی سؤال کردند؛ به عنوان مثال، هر چند وقت یک بار عکس هایی را پست می کنند و قبل از ارسال آنها چه میزان عکس هایشان را ویرایش می کنند.

بررسی نشان داد مردانی که خیلی به ظاهرشان توجه می کنند (خودشان را بر اساس ظاهر ارزش گذاری می کنند) و یا سطوح بالایی از خودشیفتگی نشان می دهند، زمان بیشتری را در رسانه ها و شبکه های اجتماعی می گذرانند. علاوه بر این محققان دریافتند مردانی که خودشیفته تر و پسیکوپات تر بودند در دفعات بیشتری از خودشان سلفی ارسال می کردند. همچنین، محققان کشف کردند مردانی که بیشتر در معرض ابتلا به خودشیفتگی قرار داشتند و یا اهمیت زیادی به ظاهرشان می دادند بیشتر احتمال داشت که به میزان بیشتری عکس های ارسال شده خود را ویرایش کنند. توجه داشته باشید، این سطوح خودشیفتگی در زیر سطح بالینی است و نباید فکر کرد که فرد دچار یک اختلال روانی تمام عیار است.

همچنین مردانی که تعداد زیادی سلفی پست می کنند یک جنبه کلیدی پسیکوپاتی را دارند که عبارت است از این که همدلی کمتری دارند و خودشان را برتر می دانند.

در نهایت یک رفتار دیگر هم وجود دارد که ممکن است از خواندن آن حیرت زده شوید و آن این است که این افراد نوع خاصی از قهوه سفارش می دهند.

 

فرد روانی را از روی کدام رفتارهایش تشخیص دهیم؟

 

۳- افراد پسیکوپات قهوه سیاه سفارش می دهند

البته این گونه افراد را نباید با کسانی که به خاطر رژیم غذایی لبنیات و شکر را قطع کرده اند قاطی کرد.

مطالعه ای که در مجله آمریکایی «اشتها» منتشر شده حاکی از این است که اگر کسی قهوه سیاه را ترجیح می دهد ممکن است به پسیکوپاتی متمایل باشد. در این مطالعه که به وسیله دانشگاه اینسبروک بر روی تقریباً ۱۰۰۰ نفر انجام شد نشان داد کسانی که غذاها و نوشیدنی های تلخ را ترجیح می دهند مانند دو مطالعات گذشته، صفات ماکیاولیسم، پسیکوپاتی، خودشیفتگی و سادیسم روانه را به نمایش می گذارند. غذاهای تلخ دیگری که در مطالعه بررسی شدند عبارت بودند از: تربچه، کرفس و آب تونیک (نوعی نوشیدنی گازدار هندی).

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.