تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

آیا می‌توان از ضدآفتاب به جای مرطوب‌ کننده استفاده کرد؟

ضدآفتاب‌ها جزو محصولات آرایشی نیستند؛ بلکه برای محافظت از پوست ساخته شده‌اند، مثلاً پوست را هیدراته نگه نمی‌دارند و جلوی چین‌ و چروک‌های زودرس را نمی‌گیرند.
کرم ضدآفتاب

شاید این سؤال شما هم باشد که آیا می‌توانید از ضد آفتاب به جای مرطوب‌کننده استفاده کنید. چون ضد آفتاب‌هایی در بازار موجودند که مناسب پوست‌های خشک و یا مناسب انواع پوست‌ها ساخته شده‌اند. با این‌ همه تنوعی که در کرم‌های ضد آفتاب وجود دارد شاید اصلاً فراموش کنید از مرطوب کننده هم استفاده کنید!

بیشتر بخوانید

۶ تصور غلط درباره کرم های ضدآفتاب

ضد آفتاب‌ها بیشتر در ماه‌های تابستان مصرف می‌شوند و استفاده از چند نوع کرم به طور هم‌زمان روی پوست می‌تواند تعریق را زیاد کند. برای همین بیشتر افراد در ماه‌های تابستان نسبت به استفاده از مرطوب کننده تمایلی ندارند؛ اما آیا استفاده از ضد آفتاب به جای مرطوب کننده کار خوبی است؟

هدف ضد آفتاب

اول باید عملکرد ضد آفتاب را بدانید.
ضد آفتاب برای محافظت از پوست شما در برابر پرتو فرابنفش خورشید طراحی شده است تا جلوی نفوذ این اشعه‌های مضر را به پوست شما بگیرد. پرتو فرابنفش خورشید موجب سرطان پوست در سال‌های بعدی زندگی خواهد شد.

بیشتر بخوانید

۱۰ راه جلوگیری از سرطان پوست

شما می‌توانید ضد آفتاب‌هایی پیدا کنید که هیچ ردی از چربی روی پوستتان باقی نگذارند و نسبت به آب مقاوم باشند؛ اما ضدآفتاب‌ها جزو محصولات آرایشی نیستند؛ بلکه برای محافظت از پوست ساخته شده‌اند، مثلاً پوست را هیدراته نگه نمی‌دارند و جلوی چین‌ و چروک‌های زودرس را نمی‌گیرند؛ یعنی استفاده از ضد آفتاب برای کاستن از چربی پوست یا درمان جوش و آکنه هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.
ضد آفتاب هرگز نباید جای هیچ محصول مراقبت از پوست صورت را بگیرد زیرا تنها هدف آن، محافظت از پوست در برابر آفتاب است.

شما همیشه باید مرطوب کننده را قبل از ضد آفتاب استفاده کنید. اگر ضد آفتاب را اول به پوست بزنید، اجازه‌ی نفوذ مرطوب کننده را به پوستتان نخواهد داد؛ یعنی اگر مثلاً کرمتان ضد چروک باشد اثر نخواهد کرد

مرطوب کننده‌هایی با SPF

حالا شاید این سؤال به ذهنتان خطور کند که اگر فقط، هدف ضد آفتاب محافظت از پوست است پس چرا برخی از مرطوب کننده‌ها حاوی SPF هستند؟
یک کرم آرایشی مخصوص کاهش چین‌وچروک‌ها و یا ویژه‌ی آب‌رسانی پوست در واقع نباید حاوی ضد آفتاب یا SPF باشند زیرا چنین ترکیبی می‌تواند باعث بی‌اثر شدن ضد آفتاب شود. این نوع کرم‌ها دارای فاکتور SPF بسیار کمی هستند که به ندرت از درجه ۱۵ بیشتر است.
وقتی یک ضد آفتاب با هر نوع مرطوب کننده‌ی دیگری ترکیب می‌شود، تأثیر آن کاهش می‌یابد و محافظتی که مدنظرتان است وجود نخواهد داشت.
این نوع کرم‌ها نباید برای زمانی که تصمیم دارید مدت طولانی زیر نور خورشید بمانید، استفاده شوند؛ در واقع آن‌ها برای استفاده در ساعات انتهایی روز یا عصر مناسب‌اند، یعنی زمانی که اشعه‌ی خورشید قدرت کمتری دارد و خطر پرتو فرابنفش تهدیدتان نمی‌کند.

بیشتر بخوانید

نور خورشید با پوست ما چه می کند؟

شاید فکر کنید به کار بردن ضد آفتاب بعد از استفاده از مرطوب کننده‌ی همیشگی‌تان نیز باعث کاهش تأثیر آن خواهد شد، اما این‌طور نیست. این اتفاق تنها زمانی می‌افتد که این دو کرم با هم ترکیب شوند.

اول ضد آفتاب بزنیم یا مرطوب کننده؟

بر اساس آنچه گفته شد، نباید ضد آفتاب را به عنوان مرطوب کننده به کار ببرید. اما یک سؤال دیگر باقی می‌ماند: ضد آفتاب را پیش از مرطوب کننده به پوست بزنید یا بعد از آن؟
پاسخ این است که شما همیشه باید مرطوب کننده را قبل از ضد آفتاب استفاده کنید. اگر ضد آفتاب را اول به پوست بزنید، اجازه‌ی نفوذ مرطوب کننده را به پوستتان نخواهد داد؛ یعنی اگر مثلاً کرمتان ضد چروک باشد اثر نخواهد کرد.
اگر پوستتان خشک باشد و به جای مرطوب کننده از ضد آفتاب استفاده کنید، خیلی زود متوجه خواهید شد که خشکی پوستتان تشدید شده است. پس همیشه یادتان باشد استفاده از کرم مناسب با پوستتان اهمیت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید

۶ کرم ضدآفتابی که مفید نیستند

ضد آفتاب‌های سبُکی نیز وجود دارند که بعد از استفاده، پوستتان از چربی نخواهد درخشید و ضمناً احساس سنگینی روی پوست نخواهید داشت، بنابراین بهانه‌ای برای فرار کردن از ضد آفتاب ندارید.
از ضد آفتاب در تمام طول سال استفاده کنید، نه فقط در تابستان. پوست شما طی بهار و پاییز و زمستان نیز در معرض پرتوهای مضر خورشید قرار دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.