با ورود به سنین میانسالی کابوس ابتلا به آلزایمر افراد بسیاری را درگیر می کند. اما شما می توانید با انجام راهکارهایی ساده تا حدود زیادی از بروز این مشکل مغزی جلوگیری کنید. ما در این مطلب شما را با این راهکارها آشنا خواهیم کرد تا به نگرانی خود پایان دهید.

براساس جدیدترین پژوهش‌ها سالمندانی که شیوه‌های مختلف ورزشی از جمله راه رفتن به صورت زیگراگ و ضربدری یا حرکات هماهنگ را یاد می‌گیرند و انجام می‌دهند کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر قرار می‌گیرند.

کارشناسان دریافتند از سن ۷۰ سالگی به بعد هر سال حدود یک درصد از حجم بخشی از مغز که وظیفه کنترل قدرت حافظه را بر عهده دارد به تدریج از بین می‌رود که سبب افت توان حافظه و فراموشی در سالمندان و ابتلا به آلزایمر دربرخی از آنها می‌شود.

راه رفتن زیگزاگ و ضربدری جدیدترین شیوه مبارزه با آلزایمر

شناسایی زودهنگام بیماری آلزایمر می‌تواند راهکار‌های درمانی و کنترلی را در اختیار پزشکان قراردهد و بیمار و خانواده او درجریان چگونگی پیشرفت بیماری و راهکار‌های مراقبتی از بیمار قراربگیرند.

کارشناسان با بررسی برروی افراد سالمند دریافتند آن دسته از افراد که ورزش‌های پیچیده انجام می‌دهند و راه رفتن تمرینی به صورت زیگزاگ و ضربدری انجام می‌دهند کمتر دچار آلزایمر به نسبت آن دست از سالمندانی می‌شوند که تنها پیاده روی در سطح صاف انجام می‌دهند.

راه رفتن زیگزاگ و ضربدری جدیدترین شیوه مبارزه با آلزایمر

در این پژوهش که بر روی ۶۲ فرد سالمند آلمانی با میانگین سنی ۶۸ سال و اسکن مغزی آنها در طول ۱۸ ماه آزمایش انجام شده این نتایج به دست آمده است که ورزش و حرکت‌های پیچیده می‌تواند سبب تقویت منطقه هیپوکامپ و جلوگیری از مرگ سلول‌های مغزی شود.

داوطلبان دراین دوره آزمایشی هر روز به مدت ۹۰ دقیقه به انجام ورزش هایی، چون حرکت‌های هماهنگ و راه رفتن ضربدری و زیگزاگی پرداخته اند که باعث خونرسانی بیشتر به سلول‌های مغزی و جلوگیری از افت توان مغزی شده است.

با وجود اینکه بیماری آلزایمر راه حل درمانی ندارد، اما پژوهش‌های جدید نشان داده است که منطقه هیپوکامپ مغز که دراثر بیماری آلزایمر آسیب می‌بیند قابلیت ترمیم را دارد و می‌توان حافظه آسیب دیده فرد را به او بازگرداند.

انجام کار‌های ذهنی و محاسباتی که ذهن را درگیر کند، یادگرفتن مهارت‌های جدید، آموختن نوازندگی یک وسیله موسیقی یا زبان خارجی می‌تواند ذهن سالمند را تقویت کند.

کارشناسان به افراد سالمند توصیه می‌کنند رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزی‌های تازه، مواد پروتئینی و لبنی کم چرب، ماهی، حبوبات و انواع غلات داشته باشند، از استرس و خشم دوری کنند، مواد دخانی مصرف نکنند، معاینه‌های پزشکی را به طور منظم انجام دهند، بر وضعیت شنیداری، بویایی و بینایی خود دقیق باشند و درصورت کاهش ناگهانی یکی از این حس‌ها به پزشک مراجعه کنند، فشار و قند خون خود را کنترل کنند تا از ابتلا به این بیماری مرگبار ایمن بمانند.

بیماری آلزایمر در سال‌های اخیر بین سالمندان بسیار شایع شده است و کارشناسان پیش بینی می‌کنند در چند دهه آینده آلزایمر به یک به یک چالش جدی در جهان تبدیل می‌شود.