تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

شایع ترین کیست ها در بدن کدام اند؟

 

لمس توده‌های چربی در زیر پوست

۱- کیست چربی

کیست چربی یک برآمدگی کوچک و غیر سرطانی است که از مواد چربی به نام سبوم پر شده است. کیست های چربی به نام کیست های اپی درموئید نیز خوانده می شوند. کیست های چربی معمولا در فولیکول های مو (ته مو) رشد می کنند. همچنین در اثر پارگی غدد چربی نیز به وجود می آیند. غدد چربی، چربی لازم برای پوست و مو را تولید می کنند. در موارد کمی، کیست های چربی در اثر یک بیماری ارثی به نام سندرم گاردنر (gardner) ایجاد می شوند.

 

کیست مچ دست

۲- کیست گانگلیون

این کیست های خوش خیم (غیر سرطانی) معمولا روی مچ دست یا خود دست تشکیل می شوند، اما می توانند روی پاها هم رشد کنند. علت ایجاد این نوع کیست معلوم نیست. کیست گانگلیون معمولا در امتداد روکش تاندون رشد می کند. این نوع کیست در زنان شایع تر است.

 

کیست تخمدان

۳- کیست تخمدان

کیست تخمدان زمانی تشکیل می شود که یک فولیکول در تخمدان که به طور طبیعی تخمک را آزاد می کند، باز نشود. باز نشدن فولیکول داخل تخمدان، باعث تجمع مایعات در داخل آن و تشکیل کیست می شود. این کیست ها بیشتر بین شروع سن بلوغ و یائسگی ایجاد می شوند و معمولا هم در طی آزمایش لگن در زنان مشخص می شوند. تشکیل کیست تخمدان بعد از سن یائسگی باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان می شود.

 

کیست‌ پستان

۴- کیست پستان

وقتی مجاری شیر در پستان ها مسدود شوند، این کیست های غیر سرطانی در سینه ها رشد می کنند. کیست های پستان معمولا در سن ۳۰ و ۴۰ سالگی دیده می شوند و باعث بروز درد و ناراحتی در سینه ها می گردند.

 

شالازیون

۵- شالازیون

شالازیون یک کیست غیر سرطانی است که وقتی مجرای غده چربی پلک بسته شود، روی لبه پلک چشم رشد می کند. این کیست باعث بروز ناراحتی، حساسیت خفیف و ورم دردناک می شود. اگر شالازیون خیلی بزرگ شود، باعث مشکلات بینایی می شود.

 

کیست مویی

 

۶- کیست پیلونیدال

این کیست نزدیک بالای باسن رشد می کند. این کیست معمولا حاوی سلول های مرده پوستی، مو و سایر مواد است. کیست پیلونیدال در مردان شایع تر از زنان است. عفونت مزمن این کیست ها، خطر ابتلا به یک نوع سرطان پوست به نام سرطان سلول فلس‌ مانند را افزایش می دهد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.