به گفته ی یک متخصص بیماری های حنجره، زنانی که بیشتر به استعمال سیگار و قلیان روی می آورند، در معرض ابتلا به سرطان سینه و رحم قرار می گیرند. می دانید ویروس پاپیلوم چیست؟ چه ارتباطی بین این ویروس و سرطان وجود دارد؟

 فرزاد ایزدی فوق‌تخصص بیماری‌های حنجره در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: گسترش بیماری‌های حنجره در ایران تفاوتی با دیگر کشور‌های دنیا ندارد و این عارضه به صورت بدخیم مادرزادی و خوش خیم در حنجره است که استعمال دخانیات به عنوان یکی از ریز فاکتورهای اصلی در بروز تومورهای سر و گردن و سرطان حنجر‌ه محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: شیوع درگیری حنجره در بین ایران و سایر کشورهای دنیا تفاوت دارد و در ایران قسمت میانی حنجره در عارضه سرطان درگیر می‌شود.

ایزدی در خصوص بیماری پاپیلوم که در اثر آلودگی کانال زایمان از طریق مادر به فرزند منتقل می‌شود، تصریح کرد: متأسفانه در ایران به درستی به این بیماری توجه نمی‌شود.

ایزدی عنوان کرد: میزان شیوع بیماری پاپیلوم در کشور‌های غربی به دلیل واکسیناسیون به موقع در حال کاهش است، اما متأسفانه در ایران واکسن این ویروس در مراکز خصوصی عرضه می‌شود و وزارت بهداشت توجه لازم را در این زمینه نداشته است.

وی تأکید کرد: بیماری پاپیلوم در بزرگسالان به دلیل رفتارهای پر خطر جنسی و آلودگی‌های مادری ایجاد می‌شود و این ویروس زمینه بیماری‌های مختلفی همچون سرطان دهانه رحم و پستان است که متأسفانه به دلیل افزایش استعمال سیگار و قلیان در بین زنان شیوع پیدا کرده است.

ایزدی یادآور شد: گرفتگی صدا و مشکلات تنفسی در اثر استعمال دخانیات و عوامل محیطی ایجاد می‌شود و آلودگی هوا در دراز مدت می‌تواند باعث بروز مشکلات حنجره در بین افراد شود.