تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

علل برآمدگی های روی سر و زیر مو ها چیست؟

۱۰ علل برآمدگی بر روی سر

دلایل زیادی وجود دارد که شما می توانید یک برآمدگی بر پشت سر خود ایجاد کنید. اکثر آنها بی ضرر هستند با این حال، در موارد نادر، یک توده در سر می تواند یک مشکل جدی را نشان دهد. اگر متوجه تغییرات با ضربه روی سرتان شوید اگر خونریزی یا دردناک باشد با پزشک خود مشورت کنید.

۱. آسیب سر

اگر شما سر خود را روی یک جسم سخت قرار دهید ممکن است تجربه آسیب به سر داشته باشید. اگر یک ضربه بر روی سر شما بعد از یک آسیب سر ظاهر شود این نشان می دهد که سر شما صدمه دیده است و بدن در حال تلاش برای بهبود یافتن است.
برخی از سناریوهایی که می توانند آسیب های سر را ایجاد کنند عبارتند از:
سقوط اتومبیل
برخورد های ورزشی
سقوط
اختلافات خشونت آمیز
نیروی ترومای بلانت
آسیب های سر می تواند به هماتوم سر و یا لخته خون منجر شود. اگر یک آسیب کوچک را تجربه کرده باشید یک توده در سر شما ایجاد شود هماتوم توسعه یافته نشانه ای از وجود خونریزی جزئی در زیر پوست است. این توده ها معمولاً بعد از چند روز از بین می روند.
آسیب های سر جراحتی می تواند بیشتر منجر به ضربه های بزرگتر و یا حتی خونریزی در مغز (هماتومای داخل جمجمه، اپیدورال و زیر جلدی) شود.
اگر یک آسیب سر را تجربه کنید – به ویژه آنکه باعث کاهش آگاهی شما می شود – به پزشک خود مراجعه کنید تا اطمینان حاصل شود که خونریزی داخلی وجود نداشته باشد.

۲. مو رشد کرده در درون

اگر سر خود را بتراشید ممکن است موهای در حال رشد به داخل داشته باشید. این اتفاق زمانی می افتد که موهای رشد کرده به پوست تراشیده شود و باعث می شود که یک توده کوچک، قرمز و جامد ایجاد شود. گاهی اوقات موی در حال رشد می تواند آلوده شود و به برآمدگی پر از چرک تبدیل شود.
موهای در حال رشد معمولاً بی ضرر هستند و اغلب با رشد به خارج اصلاح می شوند.

۳. فولیکولیت

فولیکولیت التهاب یا عفونت فولیکول مو است. عفونت های باکتریایی و قارچی می تواند فولیکولیت را ایجاد کند. این آسیب ها می توانند قرمز باشند یا مانند جوش های سر سفید به نظر برسند.
این وضعیت نیز نامیده می شود:
برآمدگی روزار
بثورات وان داغ
خارش باربر
علاوه بر ریزش موی سر، افراد مبتلا به فولیکولیت در پوست سر نیز ممکن است خارش و درد را تجربه کنند. اگر درمان نشود عفونت ها می توانند به زخم های باز تبدیل شوند.
درمان فولیکولیت شامل موارد زیر است:
نپوشیدن کلاه
شیو نکردن سر
اجتناب از استخر و حمام گرم
استفاده از کرم های آنتی بیوتیکی تجویزی، قرص ها یا شامپوها
در موارد نادری و شدید، لیزر حذف مو یا جراحی ضروری است.

۴. کراتوز سبورئیک

کراتوزهای سبورئیک رشد پوستی غیرقطعی هستند که به نظر می رسد مانند زگیل ها هستند. آنها معمولاً بر روی سر و گردن افراد مسن ظاهر می شوند. این توده ها معمولاً بی ضرر هستند حتی اگر آنها ممکن است شبیه به سرطان پوست باشند. به همین دلیل، آنها به ندرت درمان می شوند. اگر پزشک شما نگران باشد کراتوز سبورئیک به سرطان پوست تبدیل می شود ممکن است آن را با استفاده از کریوتراپی یا الکترو جراحی حذف کند.

۵. کیست اپیدرمال

کیست های اپیدرموئید کوچک هستند توده های سخت که زیر پوست رشد می کنند. این کیست ها آهسته رشد اغلب روی پوست سر و صورت رخ می دهد. آنها درد را ایجاد نمی کنند و پوست رنگین یا زرد دارند.
ایجاد کراتین زیر پوست اغلب علت کیست های اپیدرموئید است. آنها خیلی بندرت سرطانی هستند. گاهی اوقات این کیست ها به تنهایی از بین می روند. آنها معمولاً درمان و یا حذف نمی شوند مگر اینکه آلوده و دردناک باشند.

۶. کیست پیلار

کیستهای پیلار یکی دیگر از انواع کیست خوش خیم هستند که بر روی پوست سر رشد می کنند. کیستهای پیلار اغلب روی پوست سر هستند. آنها می توانند در اندازه متناسب باشند اما تقریباً همیشه صاف، گنبد شکل و پوست رنگین هستند.
این کیست ها برای لمس دردناک نیستند. آنها به طور معمول تحت درمان قرار نمی گیرند یا حذف نمی شوند مگر اینکه آلوده شوند یا به دلایل زیبایی باشد.

۷. لیپوما

یک لیپوما یک تومور غیر سرطانی است. آنها شایع ترین تومور بافت نرم در بزرگسالان هستند اما به ندرت در سر قرار دارند. بیشتر آنها بر روی گردن و شانه ها اتفاق می افتند.
لیپوماها زیر پوست قرار دارند. آنها اغلب احساس نرم و یا لاستیک مانند دارند و هنگام لمس اندکی حرکت می کنند. آنها دردناک نیستند و بی ضرر هستند. معمولاً نیازی به درمان لیپوم ها نیست. با این وجود، اگر تومور رشد کند پزشک ممکن است عمل جراحی را برای حذف آن توصیه کند.

۸. Pilomatrixoma

پیلوماتریکسوما یک تومور پوستی غیرانسانی است. آن با لمس سخت احساس می شود زیرا آن پس از اینکه سلول های زیر پوست کلسیفیه شدند رخ می دهد این تومورها معمولاً روی صورت، سر و گردن رخ می دهند. به طور معمول، تنها یک شکل واحد تشکیل شده و در طول زمان به آرامی رشد می کند. این توده ها به طور معمول آسیب نمی بینند.
Pilomatrixoma را می توان در کودکان و بزرگسالان پیدا کرد. شانس کمی وجود دارد که پیلوماتریسوموما به سرطان تبدیل شود. به همین دلیل، درمان به طور معمول اجتناب می شود. اگر پیلوماتریکسوما آلوده شود پزشک شما ممکن است آن را جراحی کند.

۹. کارسینوم سلول بازال

کارسینوم سلول بازال (BCCs) تومورهای سرطانی است که در عمیق ترین لایه پوست ایجاد می شود. آنها می توانند قرمز یا صورتی باشند و مثل توده، زخم یا اسکار به نظر می رسد. BCC ها اغلب پس از مواجه شدن با قرار گرفتن شدید در معرض خورشید ایجاد می شوند.
این نوع سرطان پوست به طور معمول گسترش نمی یابد. با این حال هنوز باید جدی گرفته شود. جراحی Mohs موثرترین روش درمان است.

۱۰. اگزوستوزیس

Exostosis رشد استخوان در بالای استخوان موجود است. این رشد استخوانی اغلب در دوران کودکی ظاهر می شود. آنها می توانند بر روی هر استخوانی اتفاق بیافتند اما به ندرت در سر رخ می دهند. یک اشعه ایکس می تواند نشان دهد که آیا توده بر روی سر شما اگزوستوزیس است.

مشابه

  • https://tarikhema org/info/7397/علل-برآمدگی-های-روی-سر-و-زیر-مو-ها-چیست؟/
  • کیست های چربی کف سر
ممکن است شما دوست داشته باشید
4 نظرات
  1. اصغر احمدی می گوید

    سلام من چندین ساله برامدگیهایی زیر پوست سرم هست که به مرور زمان بزرگ میشن یک بار جراحی کردم و نمونه رو دادم آزمایشگاه گفتن کیست چربیه.بعد از جراحی دوباره همون برامدگیها برگشتن و یکی دیگه هم جفتشون درومده.الان تعدادشون به هفت تا رسیده و واقعا خیلی اذیت چون موهایم کم پشته بالاخره دوستان و خانواده که میپرسن اینا چین اذیت میشم.اصغر احمدی ۳۰ ساله از پلدختر لرستان

  2. رضائی می گوید

    منم اینجوری میشه درست داخل سرم زیر موهای سرم همراه خارش دکترهم نرفتم یه وقت ها اینجوری میشه بعدش خودبه خود خوب میشه دوباره روی پوست سرم به وجود میاد نمیدونم چیه چربیه یا چیزه دیگه

  3. میترا می گوید

    نوری من ۳۰ساله حدود ۴ساله یک برآمدگی جلو سرم تقریبا جایی که تل میزنیم در آمده ولی درد نمیکنه اصلا اما خیلی کوچیک بود طی این دوسه سال الان بزرگتر شده اندازه فندق شده اما بازم درد نداره ودکتر هم نرفتم میشه راهنمایی کنید چیه تشکر

  4. پرهام می گوید

    سلام من ۱۴ سالمه پشت سرم کنار بالاتر از پشت گردن یک براومدگی ایجاد شده این چیه میشه لطفا جواب بدین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.