تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

صدر اعظم دوره مظفرالدین شاه که بود؟

شاهزاده عبدالمجید میرزا (۱۲۲۴–۱۳۰۶ ه‍.خ) معروف به عین‌الدوله، صدراعظم دورهٔ مظفرالدین‌شاه و از مخالفان سرسخت مشروطیت ایران بود.

او پسر سلطان احمد میرزا عضدالدوله و نوهٔ فتحعلی‌شاه بود.

در سال ۱۲۲۴ ش در شهر تهران زاده شد. ناصرالدین‌ شاه او را به تبریز نزد ولی‌عهدش مظفرالدین میرزا فرستاد و عبدالمجید میرزا در آن جا مورد توجه واقع شد تا این که ولی‌ عهد دخترش فخرالسلطنه را به عقد او درآورد و بعد پیشکار ولی‌عهد شد. در ۱۳۱۰ ق به او لقب عین‌الدوله دادند.

پس از کشته شدن ناصرالدین‌شاه و پادشاهی مظفرالدین‌شاه، عین‌ الدوله حاکم تهران و سپس وزیر داخله شد. در ۱۲۸۲جلالی صدراعظم شد.

با اعتراض علما و تجار که از روش استبدادی او به تنگ آمده بودند در سال ۱۲۸۴ معزول شد و میرزا نصرالله‌ خان مشیرالدوله به جای او صدراعظم شد. وی پس از آن مدتی در خراسان در املاک خود اقامت کرد.

وی که صدراعظم مقتدر زمان استبداد بود و در دوران مشروطه دشمن درجه یک آن محسوب می‌شد، عین‌الدوله که نابودی خود را در پیروزی مشروطه‌خواهان می‌دید، اگرچه بعد از بازگشت علما به دیدار سیدین سندین طباطبایی و بهبهانی رفت و اظهار فروتنی کرد.

حتی احمدخان علاءالدوله را از حکومت تهران برکنار کرد، اما مدتی بعد بار دیگر به آزار میلیون پرداخت و بر سختگیری خود افزود و در صدد برآمد که به زور سرنیزه از اجتماعات مردم جلوگیری کند.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.