مدیر کل داروی وزارت بهداشت گفت: برای جلوگیری از سوء استفاده از استامینوفن کدئین میزان کدئین این قرص از ۲۰ میلی گرم به ۱۰ میلی گرم در هر قرص کاهش یافت.
محمدرضا فاضلی در گفت و گو با فارس،‌افزود: داروی استامینوفن کدئین جزء داروهای مخدر و خارج فهرست داروهای بدون نسخه است و فروش بدون نسخه آن ممنوع است اما با توجه به فروش بدون نسخه این دارو در داروخانه‌ها ضمن برخورد با داروخانه های متخلف میزان کدئین این قرصها به نصف کاهش یافته است تا امکان سوء استفاده از این قرصها کمتر شود.
وی اضافه کرد: علاوه بر استامینوفن کدئین، قرص ترامادول نیز به عنوان یک مسکن قوی جزء داروهای مخدر است که متاسفانه مصرف این داروی مخدر طی یکسال گذشته حدود ۵/۲ برابر افزایش یافته است.
وی اضافه کرد: فروش این دو دارو، بدون نسخه پزشک در همه داروخانه‌ها ممنوع است و به همه دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است تا نظارت بیشتر و برخورد شدیدتری با داروخانه‌هایی که این داروها را بدون نسخه می‌فروشند اعمال کنند و جرائم سنگینی برای این داروخانه‌ها اعمال می‌شود.
فاضلی ادامه داد: پرونده این داروخانه‌های متخلف به کمیسیون ماده ۲۰ وزارت بهداشت ارجاع می‌شود و پس از بررسی موضوع در صورت احراز تخلف جرائم سنگین و متنوعی بر حسب میزان جرم اعمال می‌شود.