تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چگونه باتری مناسب خودروی خود را انتخاب کنیم؟

باتری خودرو از اصلی‌ترین بخش‌های تامین‌کننده انرژی درون خودروهاست و اهمیتی آنقدر بالا دارد که میزان سلامتی آن بر کیفیت راندمان خودرو تاثیر مستقیم می‌گذارد. وظیفه عمده باتری، تامین انرژی مورد نیاز استارتر است. پس از روشن شدن پیشرانه، آلترنیتور یا دینام، نیروی الکتریکی مورد نیاز تجهیزات جانبی و رفاهی را تامین می‌کند.

آمپراژ باتری مناسب خودرو شما

کمپانی‌های ساخت خودرو، آمپراژی را به عنوان حداقل آمپر (فابریک شرکتی) مشخص می‌کنند. این عدد بر اساس میزان مصرف انرژی اتومبیل تولیدی آنها تعیین شده است. حال اگر تجهیزاتی اضافی همانند صفحه‌نمایش، چراغ‌های مه‌شکن یا بوق‌های متفاوت روی ماشین خود نصب کنید، باید از آمپراژ بیشتری استفاده کنید. البته آمپراژ بالا هیچ آسیبی به ماشین وارد نمی‌کند. یعنی اگر شما از آمپراژی بالاتر از فابریک شرکتی (باتری مناسب ماشین خود) استفاده کنید، ضرری برای ماشین شما ندارد. با وجود این، باید دقت داشت که باتری‌های با آمپر بالاتر، قیمت بیشتری هم دارند. بنابراین توصیه می‌شود با رجوع به دفترچۀ راهنمای خودرو، از میزان آمپر باتری مناسب خودرو خود آگاهی پیدا کنید. همچنین تست باتری و دینام ماشین با ولت‌متر دیجیتال، راهنمای خوبی برای انتخاب باتری مناسب ماشین شماست.

ابعاد باتری مناسب خودرو

ابعاد باتری باید با موتور خودروی شما تناسب داشته باشد. سایز محفظۀ باتری اتومبیل‌ها با هم متفاوت هستند. دقت نکردن به این نکته موجب درست قرار نگرفتن باتری در محفظۀ مخصوص و در نتیجه تکان خوردن و آسیب دیدن باتری ماشین شما می‌شود. همچنین محل قرارگیری قطب‌های منفی و مثبت باطری در سمت راست یا چپ بسیار مهم است.

در زمان خرید باطری ماشین و نیز موقع گزینش باتری مناسب خودرو حتماً باید به این موضوع توجه کرد. موضوع دیگری که به‌خصوص در مورد خودروهای چینی و کره‌ای صدق می‌کند، ارتفاع این باتری‌هاست. محفظۀ باطری این خودروها برای باتری‌هایی با ارتفاعی کمتر از باتری‌های قدیمی طراحی شده‌اند. در نتیجه باید حتماً باتری متناسب با همان مدل خودرو را تهیه کرد.

آب‌وهوای منطقۀ شما

هنگام خرید یا تعویض باطری ماشین، به شرایط آب‌وهوایی محل سکونت یا کار و تردد خود توجه نمایید. باطری‌های مناسب مناطق گرمسیر معمولاً برچسب «S» یا «جنوب» را بر خود دارند و باطری‌های مناسب مناطق سردسیر معمولاً برچسب «N» یا «شمال» دارند. توجه به این نکته در زمان انتخاب باتری مناسب خودرو در مناطقی با آب‌وهوای بسیار گرم یا بسیار سرد اهمیت ویژه‌ای دارد.

همچنین جنس قاب باتری ماشین یا همان کِیس باطری که تمام اجزای باتری در آن جای می‌گیرند باید در برابر رطوبت و تغییر دما مقاوم باشد. امروزه جعبۀ باتری‌های ماشین را عمدتاً از پلی‌پروپیلن می‌سازند که نوعی پلاستیک فشرده است. این ماده از دمای منفی پنجاه درجۀ سانتی‌گراد تا صد و پنجاه درجۀ سانتی‌گراد را تاب می‌آورد و هیچ تغییر شکلی نمی‌دهد. هنگام تست باطری ماشین خود همواره دقت کنید که این قاب ترک نخورده باشد. همچنین در صورت مشاهدۀ هر نوع بادکردگی یا تغییر شکل، در اسرع وقت به تعمیرگاه مراجعه کنید.

به خاطر داشته باشید که برندهای باتری ماشین ایرانی از نظر کیفیت دست‌کمی از برندهای باتری ماشین خارجی ندارند. آمپراژ مناسب، ابعاد متناسب و مناسب بودن برای شرایط اقلیمی محل زندگی شما مهم‌ترین فاکتورها برای تهیۀ باتری مناسب خودرو شماست.

اگر باتری مناسب خودرو خود را به درستی انتخاب کنید، با خیال راحت و بدون نگرانی پشت فرمان ماشین خواهید نشست. همچنین برای خرید باطری مناسب ماشین خود بهتر است به فروشندگان مطمئن مراجعه کنید.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.