تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

قاره استرالیا چند کشور دارد؟

اگر می‏‌خواهید بدانید که قاره استرالیا چند کشور دارد، این مقاله اطلاعات لازم در این زمینه را در اختیار شما قرار می‏‌دهد. کوچکترین قاره‌ی دنیا که استرالیا و اقیانوسیه نام دارد، از سمت شرق و شمال شرقی توسط اقیانوس هند، از سمت غرب و شمال غرب توسط اقیانوس آرام و از سمت جنوب توسط اقیانوس منجمد جنوبی احاطه شده است. این قاره شامل سرزمین استرالیا، متشکل از جزایر بزرگی مانند نیوزلند، تاسمانیا، گینه نو (تنها نیمه شرقی آن) و هزاران جزیره‌ی کوچک در مناطق استوایی ملانزی، میکرونزی و پلینزی است که در سراسر اقیانوس آرام جنوبی گسترده شده‌اند. جزایر پلینزی در مثلث پلینزی قرار دارند و در گوشه‌های این مثلث هاوایی، نیوزلند و جزیره‌ی ایستر قرار گرفته‌اند. منطقه‌ی میکرونزی از سمت غرب به فیلیپین، از سمت جنوب غرب به اندونزی، ملانزی و پاپوآ گینه نو و از سمت شرق و جنوب شرقی به پلینزی محدود شده است. منطقه‌ی ملانزی نیز از کناره‌ی غربی اقیانوس آرام شرقی تا دریای آرافورا کشیده شده است.

بسیاری از افراد نمی‏‌دانند که قاره استرالیا چند کشور دارد و اسامی این کشورها چیست. اسامی کشورهای منطقه‌ی ملانزی عبارتند از تیمور شرقی، فیجی، اندونزی، کالدونیای جدید، پاپوآ گینه نو، جزایر سلیمان و وانواتو. کشورهای منطقه‌ی میکرونزی عبارتند از گوام، کیریباتی، جزایر مارشال، مجمع الجزایر ماریانای شمالی، ایالات فدرال میکرونزی، نائورو و پالائو. کشورهای منطقه‌ی پلینزی نیز عبارتند از ساموآی آمریکا، جزایر کوک، پلینزی فرانسه، نیووی، جزایر پیتکرن، ساموآ، توکلائو، تونگا، تووالو، والیس و فوتونا.

در جواب این سوال که قاره استرالیا چند کشور دارد، باید گفت که در این قاره ۱۴ کشور مستقل و ۱۲ قلمرو وابسته خارجی وجود دارد. بزرگترین دولت مستقل این قاره استرالیاست که حدود ۸۶ درصد از کل منطقه را اشغال کرده است. استرالیا ششمین کشور بزرگ دنیا به حساب می‌آید. پایتخت این کشور شهر کانبرا است. این کشور از ۶ ایالت و دو قلمروی اصلی تشکیل شده است. این ایالات و قلمروها عبارتند از ولز جنوبی نو که مرکز آن شهر سیدنی است، کوئینزلند با مرکزیت شهر بریزبین، استرالیای جنوبی با مرکزیت شهر آدلاید، تاسمانیا با مرکزیت شهر هوبارت، ویکتوریا با مرکزیت شهر ملبورن، استرالیای غربی با مرکزیت شهر پرت، قلمروی شمالی با مرکزیت شهر داروین، و قلمروی پایتختی استرالیا با مرکزیت شهر کانبرا. زبان رسمی این کشور انگلیسی با گویش استرالیایی است. در مناطق مختلف این کشور تفاوت‌های بسیار اندکی در لهجه‌ی افراد دیده می‌شود. زبان‌های دیگری نیز از جمله ایتالیایی و چینی در میان مهاجران بسیار رایج است. تا قبل از ورود اروپایی‌ها به سرزمین استرالیا، مردمان بومی به ادیان و آیین‌های سنتی خود گرایش داشتند امادر حال حاضر بسیاری از این بومیان به دین مسیحیت گرویده‌اند. فرقه‌های مختلف مسیحیان با مهاجرت به این کشور بسیاری از بومیان را به مسیحیت دعوت کردند. همچنین با مهاجرت آسیایی‌ها از جمله چینی‌ها، هندی‌ها و ساکنان کشورهای خاورمیانه به استرالیا، ادیان اسلام، بودایی، یهودی و بهائی نیز به این کشور راه یافتند. اکنون بیشتر جمعیت این کشور خود را مسیحی معرفی می‌کنند.

کوچکترین کشور مستقل نیز نائورو نام دارد. موقعیت مکانی این کشور ۴۲ کیلومتر (۲۶ مایل) در جنوب خط استوا است. این کشور جزیره‌ای بیضی شکل است و ۲۱ کیلومتر مربع مساحت دارد. با جمعیتی معادل ۱۰۰۸۴ نفر، نائورو پس از واتیکان کم‌جمعیت‌ترین کشور جهان محسوب می‌شود. این کشور آنقدر کوچک است که دیدن آن تنها یک ساعت زمان می‌برد. نائورو هفتمین کشور مورد تهدید در برابر سیل‌های ناشی از پدیده‌ی گرمایش زمین است. این کشور از ۱۴ استان مختلف تشکیل شده است.

پربازدیدترین مناطق گردشگری این قاره، شهرهای سیدنی و ملبورن و منطقه‌ی تفریحی گلد کوست در کشور استرالیا است. بهترین جاذبه‌ی طبیعی این منطقه، دیوار بزرگ مرجانی و بهترین مقاصد تفریحی جزایر فیجی و بورابورا هستند.

متخصصان در سراسر جهان تحقیقات زیادی در مورد این قاره انجام داده‌اند. قاره استرالیا چند کشور دارد که کشورهای اصلی این قاره علاوه بر استرالیا، نیوزلند و پاپوآ گینه نو هستند.

نیوزلند جزیره‌ای مستقل در جنوب غرب اقیانوس آرام است. این کشور از نظر جغرافیایی به دو سرزمین اصلی تقسیم می‌شود: جزیره‌ی شمالی و جزیره‌ی جنوبی. این کشور ۶۰۰ جزیره‌ی کوچک‌تر را نیز شامل می‌شود. نیوزلند در فاصله‌ی ۲۰۰۰ کیلومتری (۱۲۰۰ مایلی) شرق استرالیا و ۱۰۰۰ کیلومتری (۶۰۰ مایلی) جنوب جزایر فیجی، تونگا و کالدونیای جدید قرار گرفته است. ولینگتون پایتخت و سومین شهر بزرگ و پرجمعیت این کشور است. آوکلند و کرایست چرچ به ترتیب با جمعیتی معادل ۴۴۴.۱۰۰ و ۳۸۶.۱۰۰ نفر پرجمعیت‌ترین شهرهای این کشور محسوب می‌شوند. نیوزلند از نظر تقسیمات کشوری به ۱۶ استان تقسیم شده است.

کشور مستقل پاپوآ گینه نو در شرق اندونزی قرار گرفته و تنها با این کشور مرز مشترک دارد. پاپوآ گینه نو از نظر وسعت پنجاه و چهارمین کشور جهان است و ۴۶۲.۸۴۰ کیلومتر مربع مساحت دارد. پایتخت این کشور پورت مورسبی است و در سواحل جنوب شرق آن قرار گرفته است. این کشور دارای ۲۲ استان می‌باشد. کشور پاپوآ گینه نو از نظر قومی یکی از پرتنوع‌ترین کشورهای جهان به شمار می‌آید. اقوام بزرگ و اصلی این کشور پاپوآیی‌ها و استرانزی‌ها هستند.

قاره استرالیا چند کشور دارد و جمعیت بومی کشورهای این قاره با یکدیگر بسیار متفاوت بوده و دارای فرهنگ‌ها، مذاهب و ریشه‌های مختلفی هستند. جمعیت بخش اصلی منطقه‌ی استرالیا از بومیان و اهالی جزایر تنگه تورس (جزایر شمال شرق و جزیره اصلی) تشکیل شده است. در جزایر غربی مردمان پاپوآ، پلینزی و ملانزی زندگی می‌کنند. به دلیل مهاجرت‌ها و مستعمره‌سازی‌های انجام گرفته در دو دهه‌ی اخیر، جمعیت بومی به طور قابل توجهی کاهش یافته است. در عین حال اروپاییان، به خصوص بریتانیایی‌ها، بیشترین سهم را در بین مهاجران دارند. بومیان تنها حدود ۲ درصد جمعیت استرالیا را تشکیل می‌دهند. اکنون نسل مردمان منطقه‌ی تاسمانیا منقرض شده است.

جمعیت کشور استرالیا طبق آخرین آمار ۲۴.۲۵۵.۹۴۹ نفر گزارش شده شده است. کشورهای نیوزلند و پاپوآ گینه نو نیز به ترتیب جمعیتی معادل ۴.۷۲۷.۴۵۹ و ۷.۳۲۱.۵۸۹ نفر دارند. این سه کشور روی هم دارای جمعیتی معادل ۳۶.۳۰۴.۹۹۷ نفر هستند.

قاره‌ی استرالیا در مجموع حدود ۸ میلیون کیلومتر مربع مساحت دارد. این مساحت معادل ۵ درصد کل مساحت قابل سکونت کره زمین است. خطوط ساحلی داخل و اطراف استرالیا روی هم ۴۱.۱۹۳ کیلومتر طول دارند. این قاره حدود ۰.۴ درصد جمعیت جهان را در بر دارد.

قاره استرالیا چند کشور دارد و با توجه به موقعیتش در نقشه جهان به عنوان یک جزیره بزرگ شناخته می‌شود. این دیدگاه به دلیل جدایی این سرزمین از قاره‌های دیگر به وجود آمده است. این جزیره بزرگ از نظر مساحت با کل اروپا (شامل بخش اروپایی کشور روسیه) برابری می‌کند. اما دلیلی وجود دارد که این سرزمین نمی‌تواند یک جزیره باشد. یک جزیره باید دور تا دور آن را آب فرا گرفته باشد. با این که این موضوع در مورد تمام سرزمین‌ها در نظر گرفته می‌شود، اما قاره‌ها از این تعریف مستثنی هستند.

مشابه

  • استرالیا
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.