تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

برای کرونا چه چیزهایی خوب است؟

در خصوص تغذیه در بیماری کرونا تا کنون هیچ شواهد علمی مستدلی وجود ندارد، از این رو تمامی تدابیر برای حفظ و ارتقا سیستم ایمنی افراد در معرض خطر  (کارکنان و بیماران) در نظر گرفته می شود.
مسئولان تغذیه بیمارستان ها می بایست نسبت به تغییر منو های غذایی با تاکید بر گنجاندن موارد ذیل در رژیم غذایی بیماران و برنامه غذایی پرسنل ضمن رعایت تنوع و تعادل اقدام نمایند. طبیعی است رعایت بهداشت مواد غذایی در تمام موارد زیر جزو اولویت ها خواهد بود.
۱.     استفاده از نان های بسته بندی سبوس دار به جای نان های تصفیه شده
۲.    حذف دورچین های خام و جایگزینی دورچین های پخته کنار غذاها شامل سبزیجات رنگی مانند: لبو، کدو حلوایی، هویج، بروکلی، گل کلم، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی، اسفناج، شلغم (حداقل به میزان ۶۰ گرم)
۳.    استفاده از نارنج، زیتون و گوجه فرنگی خام کنار غذا با نظارت و آموزش نحوه شستشو بلامانع است.
۴.    حذف کوبیده گوشت و شنیسل و غذاهایی که ممکن است مرکز آنها خوب پخته نشود. (جوجه کباب در صورت تکه های ریز و پخت کامل بلامانع است.)
۵.    صبحانه متنوع با تخم مرغ آبپز خوب پخته شده، گردو و عدسی
۶.    بهتر است در وعده صبحانه از شیر پاستوریزه استفاده شود.
۷.    گنجاندن ماهی در برنامه غذایی بیمارستان بخصوص برای بیماران حداقل یکبار در هفته
۸.    جایگزین کردن لبنیات پروبیوتیک و کم چرب بجای لبنیات فاقد پروبیوتیک و پرچرب.
۹.    تهیه سوپ ها مقوی مانند سوپ کدو حلوایی، سوپ شیر و جو، خوراک لوبیا با قارچ، سوپ شیر و خامه و قارچ و… کنار وعده های غذایی
۱۰.    گنجاندن آش های تهیه شده بر پایه حبوبات و سبزیحات در برنامه غذایی
۱۱.    اضافه کردن سبوس های بسته بندی و پاستوریزه شده به سوپ، آش، کوکو و کتلت
۱۲.    تهیه میان وعده برای بیمار و کارکنان: شامل سیب، پرتقال، لیمو شیرین (پس از شستشوی مناسب در سلفون پیچیده شود)، شیر کم چرب، شله زرد(دیرین شده با عسل)
۱۳.    تهیه غذاهای نرم یا پوره برای بیماران بی اشتها یا ناتوان (دریافت گزارش مستمر از بخش در خصوص میزان دریافت غذایی بیماران)
۱۴.    حذف غذاهای سرد مانند الویه از منو پرسنل
۱۵.    تاکید بر دریافت مایعات فراوان و برنامه ریزی و ارسال مایعات از قبیل آب، آبگوشت یا مرغ، آب میوه طبیعی و … برای بیماران و ایجاد تنوع در مایعات ارسالی برای کارکنان با آنتی اکسیدان های طبیعی
۱۶.    رژیم غذایی بیماران با بیماری زمینه ای (دیابت، سرطان، کلیوی و…) با توجه به دستور غذایی پزشک و کارشناس تغذیه مانند سابق مد نظر قرار خواهد گرفت و نیازهای تغذیه ای بیماران توسط کارشناسان تغذیه ارزیابی و برنامه حمایت تغذیه ای تدوین خواهد شد.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.