تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

آیا حاملگی باعث جوش صورت میشود؟

جوش صورت بارداری در هر زمانی می‌تواند شروع شود، اما احتمال اوج آن در سه‌ماهه سوم است، به همین سبب معمولا آن را به عنوان یکی از نشانه های بارداری نمی دانند. اگر پیش از بارداری سابقه جوش صورت شدید داشته‌اید، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به آن در دوران بارداری قرار دارید. اگر می‌خواهید حین بارداری به درمان جوش صورت خود بپردازید، ابتدا در مورد تمام گزینه‌ها با پزشک خود مشورت کنید.

آن «درخشش بارداری» که همه به دنبال آن هستند می‌تواند صرفا به پوستی چرب منجر شود یا نشانه‌ای از بیرون‌ریزی قریب‌الوقوع باشد.

هیچ‌ چیزی را نمی‌توان مقصر جوش صورت در دوران بارداری دانست، اما متخصصان پوست گمان می‌برند بخشی از آن با همان دلایلی ارتباط دارد که نوجوانان در سن بلوغ به این عارضه دچار می‌شوند و آن هورمون‌ها است. به طور خاص، نوعی هورمون به نام آندروژن‌ها. اما در هفته های ابتدایی بارداری معمولا مقدار این تغییرات هورمونی در بدن مادر کمتر از حدی است که بتوان جوش صورت را از نشانه های بارداری دانست.

کارن کمپوِل متخصص پوست از سن فرانسیسکو می‌گوید: «ترشح هورمون‌های آندروژن در بزرگسالی باعث تولید چربی می‌شود که محیط مناسبی برای جوش صورت پدید می‌آورد و موجب رشد باکتری خواهد شد.»

اما صرفا اینکه جوش زده‌اید الزاما به این معنا نیست که باردار هستید. با اینکه جوش صورت می‌تواند برای برخی از افراد اولین نشانه‌های بارداری باشد، استفاده از جوش صورت به عنوان نشانه‌ای از بارداری توصیه نمی‌شود.

آیا جوش صورت از علائم بارداری است؟ جوش صورت بارداری هر زمانی ممکن است شروع شود

جوش صورت می‌تواند در طول دوران بارداری هر زمانی ظاهر شود، چرا که میزان آندروژن و به دنبال آن، تولید چربی، از اوایل بارداری افزایش می‌یابد.

ولی خود را برای سه‌ماهه سوم آماده کنید، چراکه سطح آندروژن بسیار بالا می‌رود و می‌تواند جوش صورت را شدیدتر کند. مشخص شده است که آندروژن به آمادگی دهانه رحم برای زایمان کمک می‌کند و این موضوع می‌تواند دلیل افزایش آن هنگام نزدیک شدن به زمان زایمان را توضیح دهد.

میزان شدت جوش صورت در دوران بارداری در میان افراد متفاوت است. ممکن است برای برخی، افزایش تولید چربی یا چربی پوست خفیف و نتیجه‌اش همان درخشش بارداری باشد. اما برای باقی افراد ـ خصوصا آن‌ها که در دوران نوجوانی دچار جوش صورت بوده‌اند ـ احتمال بیشتری وجود دارد که در دوران بارداری نیز به جوش صورت دچار شوند.

در تحقیقی که در سال ۲۰۱۷ در نشریه بیماری‌های پوستی، مقاربتی و زمینه‌های مربوطه منتشر شد، ۹۰ درصد از کسانی که در دوران بارداری به جوش صورت مبتلا شدند، کسانی‌ بودند که پیش از بارداری نیز تجربه جوش صورت را داشته‌اند.

کمپول می‌افزاید: «با این‌که به نظر می‌رسد سابقه جوش صورت قوی‌ترین احتمال خطر برای بروز آن در دوران بارداری است، اما دلایل پنهان آن هنوز به طور قطع مشخص نشده است.»

آیا جوش صورت از علائم بارداری است؟ عوامل خطرساز بروز جوش صورت در بارداری

علاوه بر آندروژن، عوامل دیگری نیز می‌تواند خطر جوش صورت بارداری را افزایش دهد. گمان می‌رود که سیستم ایمنی در مبارزه با جوش صورت ایفای نقش می‌کند و در دوران بارداری، قوای سیستم ایمنی بانوان به‌طور مداوم تغییر می‌کند و این می‌تواند به بروز جوش صورت کمک کند.

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.