اگر شما یا اطرافیان تان در ران (یا هرجای دیگر مربوط به آن) دچار بورسیت شده باشید، حتما می دانید که این وضعیت چقدر دردناک است. احتمالا در این صورت تنها چیزی که به فکرتان می رسد، رهایی سریع و طبیعی از درد بورسیت است، چراکه هیچ کس از مصرف داروهای شیمیایی لذت نمی برد. اما بورسیت چیست و چرا مانند دیکنز درد می کند و از همه مهتر اینکه آیا روشی وجود دارد که بتوان با کمک آن و بدون استفاده از دارو، بورسیت را متوقف کرد.

بورسیت چیست؟

در اطراف مفاصل بدن، کیسه های کوچک و پر از مایعی به نام بورس وجود دارد. این کیسه ‌ها اطراف بافتی هستند که در آن، پوست، ماهیچه و یا تاندون ‌ها با استخوان برخورد می ‌کنند. بورس ها با ایجاد لغزش از ایجاد اصطکاک، سایش و پارگی مفاصل به هنگام حرکت جلوگیری می کنند.

وقتی این کیسه ها ملتهب می شوند، دردی به نام بورسیت ایجاد می شود. بورسیت می تواند منجر به احساس ناراحتی خفیف تا نسبتاً شدید، یا گاهی اوقات باعث سوزش شود. همچنین می تواند باعث قرمزی مفصل و تورم شود و از حرکت تان جلوگیری کند زیرا طی آن مفصل احساس سفتی می کند.

بورسیت مفصل ران

ران، بیش از یک کیسه بورس (بورسا) دارد. با این حال، تقریباً ۶۰ درصد از کل موارد بورسیت مفصل ران، شامل بیرونی ترین کیسه به نام تروکانتریک است.

این بخش در قسمت خارجی ران- یعنی جایی که پا به استخوان ران متصل می شود- قرار دارد. وقتی بایستید و بازوها را به پهلوهای خود بچسبانید، این کیسه بورس درست در وسط کف دست شما قرار می گیرد.

اگر با فشار این ناحیه، احساس درد کنید، یا در قسمت بیرونی این مفصل متوجه تورم یا قرمزی شدید، احتمالا دچار التهاب در کیسه بورسای تروکانتریک شده اید.

آیا درد ناشی از بورسیت مفصل ران برطرف می شود؟

نکته عجیب در مورد بورسیت این است که ممکن است فقط ۶ تا ۱۲ ساعت یا در بعضی موارد حتی چند هفته نیز ادامه داشته باشد!

متاسفانه، بورسیت می ‌تواند چنین به نظر برسد که بهبود یافته ‌است چراکه درد آن پس از چند ساعت یا چند هفته، برطرف می شود، اما می تواند مجددا عود کند.

بورسیت می تواند به یک بیماری مزمن تبدیل شود و کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار داده و حرکات و فعالیت های فرد را محدود کند.

با این حال، به هیچ وجه مجبور به تحمل این شرایط نیستید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد چگونگی غلبه بر این وضعیت دردناک، ادامه مطالب را دنبال کنید.

چه مواردی بورسیت ران را تشدید می کنند؟

این اختلال شایع می تواند ناشی از دویدن بیش از حد، ورزش، میکروترومای مزمن ناشی از مسائل مختلف یا ضربه شدید به این ناحیه- به سبب زمین خوردن یا تصادف- باشد.

ورزشکارانی چون فوتبالیست ها یا رقصنده های باله، گاهی اوقات به دلیل حرکت های بیش از حد در مفصل ران خود دچار بورسیت می شوند. خار استخوانی نیز می تواند باعث تشکیل کریستال ها و تحریک بورس شود.

برخی از افراد به دلیل نشستن طولانی مدت، دچار بورسیت مفصل ران می شوند. نشستن طولانی مدت- بدون داشتن حرکت و کشش- باعث کوتاه و سفت شدن عضلات می شود و بورس را کشیده و تحریک می کند.

این التهاب، اغلب ایدیوپاتیک است، به این معنی که هیچ دلیل مشخصی ندارد. با این حال، اغلب اوقات، مشورت با پزشک یا متخصص کایروپراکتیک در مورد فعالیت های روزمره و عادت های خود، علت اصلی این مشکل را مشخص می کند.

نکاتی برای تسکین بورسیت مفصل ران

مسلما هر فردی- صرف نظر از علت اصلی بورسیت- خواهان توقف درد آن است!

در ادامه لیستی از ساده ترین روش ها برای تسکین درد هیپ ارائه شده است.

  1. تمرینات کششی

ممکن است چنین فکر کنید که به خاطر درد ران خود نمی ‌توانید ورزش کنید، اما تمرینات کششی زیر بخشی از درد شما را تسکین می بخشند به گونه ‌ای که می ‌توانید ورزش ‌های دیگری مانند شنا و یا ایروبیک را انجام دهید. برای شروع، تمرینات کششی زیر را امتحان کنید:

  • حرکت پل مفصل ران
  • بالا کشیدن پاها از ناحیه پهلو
  • حرکات دایره وار پاها در حالت درازکش
  • کشش روتاتور هیپ
  • کشش ایلوتیبیال باند (نوار لگنی درشت- درشت نی)
  • حرکت صدفی

با جستجوی آنلاین عکس ها، دستورالعمل ها و حتی فیلم هایی از نحوه انجام صحیح این کشش ها، می توانید با طرز انجام این حرکات آشنا شوید.

  1. موقعیت مناسب خواب

چیزی که در مورد بورسیت مفصل ران بسیار آزار دهنده است این است که شما نمی توانید به پهلو بخوابید! استراحت شبانه مهم است پس شما باید با آموزش موقعیت مناسب خواب، از آسیب دیدگی مفصل ران خود جلوگیری کنید.

اگر دوست دارید به پهلو بخوابید، می توانید یک بالش کوچک را زیر ران یا بین زانوها قرار دهید تا فشار وارده بر مفصل را کاهش دهد. اگر دوست دارید به پشت بخوابید، می توانید از بالشی در زیر زانوهای خود استفاده کنید یا از آن به عنوان تکیه گاهی برای مفصل ران تان استفاده کنید.

  1. موقعیت مناسب نشستن و برخاستن

خانم ها، اگر میز کار دارید و متوجه می شوید که فقط هنگام نشستن و برخاستن از پشت میز احساس درد می کنید، بهتر است روال نشستن تان را اصلاح کنید.

پاهایتان را در وضعیت ساعت ۱ و ۱۱ قرار دهید و بدون اینکه پاها و انگشتان تان را کنار هم قرار دهید، بایستید. این مسافت، فاصله حرکت تاندون از عرض بورس را کاهش داده و بلند شدن یا نشستن را راحت تر می کند.