تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

برای رشد سریع مو چه کار باید کنیم؟

از لحاظ فیزیکی رفتار درستی با موها داشته باشید؛
مواد مغذیِ لازم را برای رشد موی سالم به بدن‌تان برسانید؛
به مراقبت از مو و حفظ سلامت آن اهمیت بدهید.
۱. ماساژ پوست سر
ماساژ می‌تواند جریان خون را در پوست سر شما افزایش بدهد و فعالیت فولیکول‌های مو را تقویت کند. زمانی که فولیکول‌های بیشتری فعال باشند تعداد موهای بیشتری خواهید داشت، بنابراین موهایتان بلندتر به‌نظر خواهد آمد. دو راه برای ماساژ پوست سر وجود دارد:
ماساژ با روغن‌های عصاره‌ای
یک یا دو نوع روغن عصاره‌ای تهیه کنید: نعناع، روغن درخت چای، روغن لیمو. روغن را کمی گرم کنید. پوست سر را به مدت ۲۰ دقیقه با حرکات دورانی ماساژ بدهید. به مدت ۳۰ دقیقه مو و پوست‌ سرتان را به حال خود رها کنید. نهایتا سرتان را بشویید.
روش وارونگی
خم شوید یا از روی تخت سرتان را آویزان کنید تا موها به شکل وارونه قرار بگیرند. در این حالت سر شما پایین تر از قلب‌تان قرار می‌گیرد و خون بیشتری به فولیکول‌های مو می‌رسد. در همین حالت جلوی سر، پشت و دو طرف پوست سرتان را با حرکات دورانی به مدت ۵ دقیقه ماساژ بدهید. این کار به جریان یافتن خون در پوست سر و رشد سریع مو کمک می‌کند.
۲. نوک‌گیری موهایتان را به‌طور دوره‌ای انجام دهید
در نگاه اول به نظر می‌رسد کوتاه کردن موها مخالف هدف ما یعنی رشد سریع مو باشد، هرچه باشد نوک‌گیری موها موجب کوتاهی آن می‌شود. اما این کار برای رشد سالم‌ موی شما ضرورت دارد. دلیل آن این است که موهای پر از موخوره به هم گره می‌خورند، و سر آنها چند شاخه می‌شود. موخوره‌ها تا ریشه‌ی مو بالا می‌روند، چنین موهایی نهایتا می‌میرند و از سر جدا می‌شوند. اگر به‌موقع به داد موخوره نرسید و آنها را کوتاه نکنید شکستن موهایی که چندشاخه شده نهایتا موهای کوتاه‌تری برای‌تان باقی خواهد گذاشت، بنابراین نوک‌گیری موها سلامت آنها را در درازمدت تضمین می‌کند.
۴. از کاندیشنر به دفعات بیشتر از شامپو استفاده کنید
هر بار که حمام می‌کنید از کاندیشنر استفاده کنید، عدم استفاده از این محصولات نگهدارنده‌ی ‌مو پس از شامپوزدن بدترین کاری است که می‌توانید برای موهایتان انجام بدهید. به‌یاد داشته باشید که در اثر رنگ کردن و به‌کار بردن حرارت، انتهای موها باریک‌تر می‌شوند. نرم‌کننده به بازسازی چربی و پروتئین از دست‌رفته‌ی ساقه‌ی مو کمک می‌کند، همچنین منافذ کوتیکول (پوشش شاخی سطح ساقه‌ی مو) را می‌بندد و مانع آسیب بیشتر به آن می‌شود تا بتوانید رشد سریع مو را تجربه کنید.
۵. هربار در انتهای حمام موها را با آب سرد آب بکشید
این کار واقعا به رشد سریع مو، سالم و درخشان نگه‌داشتن موها کمک می‌کند. آب سرد لایه‌ی سطحی ساقه‌ی مو را صیقلی می‌کند و با این کار مانع از دست دادن رطوبت و آسیب رسیدن به مو می‌شود. کافی است برای چند ثانیه موها را در تماس با آب سرد قرار بدهید، گرچه کار ناچیزی به‌نظر می‌رسد، این یک قدم اضافی در حمام در طولانی‌مدت می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند.
۶. موهایتان را طوری شانه کنید که انگار رشته‌هایی از طلا هستند
شانه زدن موها با ملایمت به رشد سریع موها کمک می‌کند شانه زدن دائمی موها می‌تواند به آن آسیب بزند. زمانی که می‌خواهید موی خیس را شانه کنید حتما از پایین موها شروع کنید و به سمت بالا پیش بروید، ما اغلب از ریشه‌ی موها شانه زدن را آغاز می‌کنیم اما این کار گره‌های کوچک را به گره‌هایی بزرگ تبدیل می‌کند و می‌تواند باعث کنده شدن مو شود.
۷. از ماسک‌های روغنی و مرطوب‌کننده به‌صورت هفتگی استفاده کنید
موهایی که به سرشانه یا پایین‌تر از آن رسیده‌اند چندین سال عمر دارند و برای مراقبت از آنها صرفا استفاده از نرم‌کننده‌ها کفایت نمی‌کند. از ماسک‌ها و روغن‌های مرطوب‌کننده به‌صورت هفتگی استفاده کنید. این روغن‌ها ساقه‌ی مو را با اسیدهای چرب آغشته می‌کنند، و وقتی با شامپوی معمولی آنها را از موها می‌شویید این اسیدهای چرب در مو جای می‌گیرند.
می‌توانید این ماسک‌ها را خودتان تهیه کنید:
ماسک روغن کرچک
روغن کرچک غنی از ویتامین E و اسیدهای چرب ضروری، به‌خصوص امگا ۹ است. روغن کرچک به‌طور طبیعی به رشد سریع مو کمک می‌کند. از آنجا که این روغن چسبناک است آن را با مقدار مساوی از روغن زیتون، بادام یا نارگیل مخلوط کنید. پوست سرتان را با این مخلوط به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه ماساژ بدهید و بعد از آن سرتان را با شامپو بشویید. علاوه بر این می‌توانید روغن‌های عصاره‌ای دیگری به‌خصوص روغن رزماری، نعناع، اکالیپتوس، اسطوخودوس، و آویشن را به روغن کرچک اضافه کنید و روی موها بمالید.
۸. حداقل ماهی یک بار از ماسک تخم‌مرغ استفاده کنید
تخم‌مرغ برای رشد سریع مو بسیار مفید است زیرا ترکیبی از پروتئین، آهن، سولفور، فسفر، زینک و سلنیوم است که باعث تقویت فولیکول‌های مو می‌شود. همچنین قدرت مرطوب‌کنندگی‌ بالای آن می‌تواند مانع خشکی و نازک شدن موها بشود.   تهیه‌ی ماسک‌های مو با تخم‌مرغ :
تخم‌مرغ را بشکنید و آن را داخل ظرف بریزید سپس تا صاف شدن مایع بهم بزنید. ماست را به این مایع اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا مایع خامه‌مانندی ایجاد شود. این مایع را روی موی خیس‌تان قرار بدهید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند. بعد از این مدت ماسک را از روی موهایتان بشویید.
یک تخم‌مرغ را هم بزنید. چهار قاشق روغن دانه‌ی انگور و چند قطره روغن اسطوخودوس را به آن اضافه کنید. مخلوط را به موها و پوست سرتان بمالید و به مدت نیم ساعت به حال خود بگذارید. نهایتا آن را با آب و شامپو مثل همیشه بشویید.
دو زده‌ی تخم‌مرغ را با روغن زیتون خالص با اسیدیته‌ی پایین (extra-virgin olive oil) مخلوط کنید و به سر بمالید. بگذارید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی سرتان بماند. سپس موی خود را با شامپو بشویید.
تخم‌مرغ را هم بزنید، یک فنجان شیر و دو قاشق روغن زیتون خالص و آب نیمی از لیمو ترش را به آن اضافه کنید. این مواد را مخلوط کنید و به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه روی موهایتان بگذارید. سپس موهایتان را بشویید و آبکشی کنید.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.