تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

تاریخچه شهر قسطنطنیه

که به افتخار قیصر روم، کنستانتین یکم نام‌گذاری شده‌بود. این شهر سال‌ها پایتخت امپراتوری روم شرقی بود. این شهر پس از سرنگونی رومی‌ها و روی کار آمدن مسلمانان عثمانی، اسلامبول خوانده شد که با گذشت زمان به استانبول تغییر نام پیدا کرد.

پیشینه
بنیانگذار این شهر کنستانتین یکم (۲۷۴–۳۳۷ میلادی)، نخستین امپراتور روم است که مسیحیت را پذیرفت و آن را دین رسمی کشور روم اعلام کرد و کلیسا را با حکومت پیوند داد. وی پس از اینکه بر دشمنانش پیروز شد، در سال ۳۳۰ پایتخت خود را به دهکده بیزانتیوم (قسطنطنیه) که در حاشیه تنگه بسفر قرار دارد انتقال داد و آن را گسترش داد؛ ساختمان‌های زیادی در آن ساخت و آن را پایتخت اصلی خود اعلام کرد.

حاکمان امپراتوری روم شرقی همیشه بر این مطلب تأکید داشتند که دولت بیزانس (دولت روم شرقی) دولتی شرقی است. قسطنطنیه تا سال ۱۴۵۳ پایتخت امپراتور روم شرقی محسوب می‌شود. در این سال این دولت از سپاهیان دولت عثمانی به فرماندهی سلطان محمد فاتح شکست خوردند و قسطنطنیه تصرف شد و بدین ترتیب عمر امپراتوری هزار ساله روم شرقی پایان یافت. شهر قسطنطنیه پس از تصرف توسط نیروهای عثمانی (اسلامبول) یعنی شهر اسلام خوانده شد.

این شهر هم‌اکنون یکی از شهرهای مهم و بزرگ کشور ترکیه به‌شمار می‌آید که در کنار تنگه بسفر (تنگه‌ای که دریای سیاه را به دریای مرمره می‌پیوندد) قرار دارد. اسلامبول یا استانبول در بخش اروپایی ترکیه‌است و حلقه ارتباطی آسیای صغیر با اروپای شرقی به‌شمار می‌آید.

 

بنیانگذار قسطنطنیه ” کنستانتین یکم” می باشد که نخستین امپراطور روم بوده ، او اولین امپراطوری بوده که در روم دین مسحیت را پذیرفته و آنرا به عنوان دین رسمی روم اعلام کرده.
او با این کارش کلیسا و دولت روم را به هم پیوند داد.

زمانی که دولت روم از سپاهیان دولت عثمانی به فرماندهی سلطان محمد فاتح شکست خورد این شهر به تصرف دولت عثمانی درامد و به عنوان شهراستامبول یعنی شهر اسلام نامیده شد.

 

منبع : ویکی پدیا – جدولیاب

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.