بر اساس یافته های جدید محققان کودکان زیر ۲ سال که آنتی بیوتیک مصرف می کنند بیشتر در معرض ابتلا به آسم در دوران کودکی، آلرژی های تنفسی، اگزما، بیماری سلیاک، چاقی و اختلال بیش فعالی کمبود توجه قرار دارند.

به گزارش ساینس دیلی، بر اساس مقاله جدید کودکان زیر ۲ سال که آنتی بیوتیک مصرف می کنند بیشتر در معرض ابتلا به آسم در دوران کودکی، آلرژی های تنفسی، اگزما ، بیماری سلیاک، چاقی و اختلال بیش فعالی کمبود توجه قرار دارند. در حالی که مطالعات قبلی ارتباط آنتی بیوتیک ها با بیماری های منفرد را بررسی می کرد، این نخستین تحقیق است که ارتباط بسیاری از بیماری ها را بررسی می کند.

در این تحقیق که در ژورنال “Mayo Clinic Proceedings” منتشر شده، محققان ۱۴ هزار و ۵۷۲ کودک متولد شده در شهرستان اولمستد، مینه سوتا بین سال های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۱ را مورد بررسی قرار دادند که ۷۰ درصد آنها در طول دو سال نخست حداقل یک نسخه آنتی بیوتیک برای تنفس یا عفونت گوش دریافت کرده اند.

یافته ها با این فرضیه سازگار است که ترکیب میکروبیوم تریلیون میکروارگانیسم مفید که در بدن ما زندگی می کنند نقشی اساسی در رشد اولیه ایمنی، متابولیسم و ​​رفتار دارد.

مارتین بلیزر، مدیر مرکز بیوتکنولوژی و پزشکی پیشرفته در راتگرز یکی از نویسندگان این مقاله گفت: تکامل باکتری های مقاوم به دارو یک پیامد ناخواسته استفاده بیش از حد آنتی بیوتیک را نشان می دهد. شیوع فزاینده شرایط بهداشتی که از کودکی آغاز می شود نگرانی در مورد مواجهه با آنتی بیوتیک ها را در دوره های مهم رشد به دلیل تاثیر آنها بر میکروبیوم ایجاد کرده است.

این مطالعه نشان می دهد آنتی بیوتیک ها با بیماری های متابولیک (چاقی، اضافه وزن)، بیماری های ایمنی (آسم، آلرژی غذایی، تب یونجه و شرایط شناختی یا اختلالات (ADHD، اوتیسم) همراه هستند، اما اثرات آن در بین آنتی بیوتیک های مختلف متفاوت است. سفالوسپورین ها با بیشترین خطر ابتلا به بیماری های متعدد و اوتیسم و ​​آلرژی های غذایی منحصر به فرد است.

محققان همچنین دریافتند خطر با مصرف بیشتر آنتی بیوتیک ها و در صورت تجویز در اوایل زندگی به ویژه در ۶ ماه اول افزایش می یابد.