تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

مراحل ماساژ کودک

این پزشک متخصص اظهار می‌کند: در مراحل اولیه ماساژ، مادر باید دست‌های خود را شسته و آنها را به روغن بچه یا روغن زیتون آغشته کند و ماساژ را شروع کند و از آنجا که در این عمل باید دست‌ها به روی بدن برهنه نوزاد حرکت کند، لذا دمای محیط نیز باید گرمای مطلوب و مناسبی داشته باشد.
به گفته وی، بهتر است ماساژ را از سر و صورت شروع و از خط وسط به سمت خارج پیشانی، گونه‌ها، زیر چانه و بالای لب حرکت و به آرامی گونه‌ها را نوازش کرد.
به گفته معاون پژوهشی مرکز تحقیقات مادر، جنین و نوزاد، بهتر است در مرحله بعد تنه را از بالا به پایین یا برعکس با انگشتان دست ماساژ داد (ابتدا جلو، شکم و سینه و سپس پشت)
وی اذعان می‌کند: ماساژ دست‌ها و پاهای کودک باید از بالا به پایین به صورت حرکات دورانی و چرخشی باشد و با انگشتان خود، کف دست و پای کودک را دورانی ماساژ داد و یک‌به‌یک انگشتان دست و پای نوزاد را تحریک کرد.
طبق تحقیقات صورت گرفته بهتر است پس از عملیات ماساژ حرکات آرام نرمشی و ورزشی دست‌ها و پاها را انجام داد و این اعمال از ۵ تا ۱۰‌دقیقه به طول می‌انجامد و روزی ۲ الی ۳ مرتبه تکرار شود.
دکتر شریعت با بیان این که اگر کودک از دل درد یا کولیک رنج می‌برد حرکات ماساژ دورانی دور ناف و پشت (کمر)‌ و جمع شدن پاها داخل شکم، می‌تواند در آرامش کودک موثر باشد، می‌افزاید: دانستن این نکته مهم است که برقراری ارتباط عاطفی در بشر از دو طریق محاوره و تحریک پوستی صورت می‌گیرد که در دوران نوزادی و شیرخوارگی بیشتر این امر با تحریک پوست امکان‌پذیر است.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.