تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

غار دو اشکفت در کجاست ؟

غار دو اشکفت در کرمانشاه و در دامنهٔ کوه میوله و مشرف به پارک کوهستان قرار دارد و کهنترین بقایای سکونت انسان در شهر کرمانشاه در آن پیدا شده است.
رشته کوه های زاگرس در غرب کشور ایران، یکی از قدیمی ترین منطقه های دنیاست که انسان های نخستین در آن زندگی می کردند. این انسانها، غارهای این منطقه را بعنوان سرپناه خویش انتخاب کردند و در نزدیکی این غارها به شکار حیوانات می پرداختند. غارهای باستانی بسیاری در استان کرمانشاه وجود دارند که از درون آنها اشیای تاریخی ارزشمندی کشف شده اند. غار دو اشکفت یکی از این غارهاست.
غار دو اشکفت
غار دو اَشکَفت در شمال شهر کرمانشاه، در دامنهٔ کوه میوله و مشرف به پارک کوهستان قرار دارد و کهنترین بقایای سکونت انسان در شهر کرمانشاه در آن پیدا شده است. باتوجه به پژوهش های باستان شناسی انجام شده، غار دو اشکفت در زمان پارینه سنگی میانی( بین ۱۲۰ تا ۴۰ هزار سال قبل ) محل زندگی انسان( احتمالاً نئاندرتال) بوده است. ارتفاع غار دو اشکفت در حدود ۱۶۰۰ متر از سطح دریاست. این مکان باستانی- شامل دو غار مجاور هم می باشد. یکی از این دو غار( غار شرقی)، در دوره پارینه سنگی میانی محل زندگی موقتی یا فصلی گروه‌های کشاورز ساکن منطقه بود.
محوطه باستانی طاق بستان از جاهای دیدنی غار دو اشکفت
به مسافت نسبتا اندکی از غار دو اشکفت کرمانشاه، یکی از معتبر ترین محوطه های تاریخی دنیا به نام محوطه باستانی طاق بستان قرار گرفته است. طاق بستان یادگاریست باارزش از زمان ساسانیان که در شمال غرب شهر کرمانشاه و در دامنه کوهی به نام طاق بستان واقع شده است.
طاق بستان از دو طاق بزرگ و کوچک تشکیل یافته است. روی طاق بزرگ تر، صحنه تاجگذاری خسرو پرویز ساسانی کنده کاری شده و بر روی طاق کوچکتر میتوان تاج گذاری شاپور دوم و سوم را مشاهده کرد. همچنین در این مکان، سنگ نگاره ای مربوط به تاج گذاری اردشیر دوم ساسانی به چشم می خورد.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.