تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

علائم ترکیدن کیست تخمدان چیست ؟

درد شدید در ناحیه شکم
ترکیدن کیست تخمدان موجب دردی شدید، ناگهانی و در برخی خانم ها با بی حسی فضای زیر شکم همراه است. معمولا درد در طرفی که کیست پاره شده است اتفاق می افتد. مطالعات نشان داده اند که ترکیدن کیست های تخمدان راست شایع تر است. محققان گمان می کنند که علت این امر، تفاوت ساختار رگ های خونی تخمدان است که در تخمدان راست فشار خون بیشتری تولید کرده و احتمال ترکیدن کیست های سمت راست را افزایش می دهد.
خونریزی
احتمال ترکیدن کیست ها در زمان عادات ماهانه افزایش می یابد. بنابراین اغلب خونریزی که از علایم پارگی کیست تخمدان است در عادات ماهیانه تشخیص داده نمی شود. خونریزی ناشی از ترکیدن کیست تخمدان عارضه ای شایع و شناخته شده است. به هر حال اگر خونریزی زیاد باشد، می تواند به نوبه خود فاجعه آفرین باشد. کیست های عملکردی (فانکشنال: چه از نوع فولیکولار باشد چه جسم زرد) نسبت به سایر کیست ها بیشتر احتمال خونریزی دارند. محققین معتقدند، دیواره های کیست جسم زرد دارای عروق فراوانی بوده که بیشتر مستعد خونریزی هستند.
طبق مطالعه ای که در این باره انجام شد، تشکیل کیست هایی با شکل نامتوازن بیشتر در ترکیدن کیست های شکلاتی دیده می شوند؛ اما ترکیدن کیست تخمدان به همراه از بین رفتن دیواره ی آن و خونریزی در حفره صفاق ( فضای بین لایه داخلی دیواره شکمی و ارگان های داخل شکم را صفاق می گویند.) بیشتر در کیست های جسم زرد دیده می شود.
فشار و برآمدگی شکم
کیست ها در فضای شکم جای زیادی می گیرند و به ارگان های مجاور فشار وارد می کنند. با اینکه این فشار پس از ترکیدن کیست کمی کاهش پیدا می کند، برآمدگی شکم از زمان ترکیدن و تخلیه مایع در فضای شکمی ادامه داشته و موجب تورم بیشتری می شود.
سرگیجه، حالت تهوع، استفراغ و کمی تب از علائم شایع ترکیدن کیست ها هستند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.