تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

کشورها بدون دانشمندان ذوب می‌شوند

به گزارش ایسنا، پروفسور منظور حسین سومرو در میزگرد مجازی سیاست‌گذاری ملی و معماری نهادی در عرصه ارتباطات سلامت که در بنیاد مصطفی برگزار شد، با بیان اینکه تاکید من بر این است که یک مشاور عالی برای رئیس دولت یا رئیس کشورها درنظر گرفته شود تا او متوجه شود که چه اتفاقاتی در جامعه علمی رخ می‌دهد، گفت: در کشور پاکستان مرکزی علمی، جهت فرماندهی وجود دارد که اطلاعات را جمع‌آوری و تصمیم گیری و نتایج را به کابینه رئیس جمهور منتقل می‌کند. درحال حاضر همه مراکز علمی کشور پاکستان تا ژانویه تعطیل هستند اما واکنش‌های مختلفی را از مراکز گوناگون دریافت و تصمیماتی را گرفتند.
رئیس بنیاد علمی اکو با تاکید بر اینکه به نظر من باید یک اداره مرکزی وجود داشته باشد که به سوالاتی نظیر اثرات اشتباه واکسن پاسخ دهد، خاطر نشان کرد: واکسن‌ها به طور مستقیم استفاده نشده‌اند. پس باید به این موضوع پرداخته شود و مسئولی نیز برای آن مشخص شود. مسئولیت این امر با دولت است؛ همچنین وظیفه دیگر دولت، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی است.
سومر با اشاره به اینکه در طول زمان باید سیاست‌گذارانی داشته باشیم که در زمینه فعالیت‌های علمی سابقه کاری دارند، خاطرنشان کرد: داشتن مشاور علمی برای روسای دولت‌ها اهمیت بسیاری دارد زیرا ما در اوضاع نابسامان کرونا قرار داریم.‌ همه ما باور داریم که یک دانشمند باید در بخش دولت باشد؛ به ما ثابت شده بدون حضور دانشمندان ممکن است کشورها ذوب شوند؛ فاصله میان دانشمندان و جامعه علمی و مردم عادی همه چیز را بهم ریخته است.
زرین زردار، مدیر اجرایی کرسی ارتباطات علم یونسکو در ایران نیز در سخنانی اظهار کرد: درحال حاضر ما با چالش‌های بسیاری روبه‌رو هستیم که پاسخی برای آنان نداریم؛ امروزه میان علم و جامعه فاصله بسیاری وجود دارد و ما در سیستم‌های بهداشتی هیچ راه‌حلی برای حل این مشکل نداریم.
زردار همچنین افزود: ما راه بسیاری برای آموزش به مردم جهت افزایش سواد رسانه‌ای و بهداشتی آنان داریم؛ اگر ما با یک اینفودمیک دیگری مواجه شویم، چالش‌های بسیاری را پیش‌رو خواهیم داشت؛ همچنین مشکلات بهداشتی نیز وجود دارند. برای ارتباط با یکدیگر و پیدا کردن راه‌حلی جهانی باید با یکدیگر به گفت‌وگو بپردازیم.
ماهالتچامی آروجانان، مدیر اجرایی انجمن اطلاعات بایوتکنولوژی مالزی نیز در این میزگرد درباره نقش ارتباطات علم گفت: زمانی که نتیجه تحقیقاتی در مجلات تخصصی منتشر می‌شود، فقط همکاران ما آن‌ها را مطالعه می‌کنند و مردم نیز مطالعه نمی‌کنند، اما اگر یافته‌ها را در مجلات عمومی منتشر کنیم علاوه بر همکاران متخصص، مردم، سیاست‌گذاران، سرمایه‌گذاران و دانشمندان نیز به مطالعه مطالب علمی می‌پردازند؛ این امر در جذب سرمایه‌گذار و همکار جهت افزایش ارتباطات علمی نقش مهمی را ایفا می‌کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.