تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

چه تغیراتی در زنان نشانه ی شروع دوران یائسگی است؟

۱٫ عادت‌های ماهانه نامنظم
ممکن است با نزدیک شدن به دوران یائسگی، خونریزی نامنظم واژن را تجربه کنید. برخی از خانم‌ها در دوره پیش از یائسگی به میزان اندکی خونریزی غیرطبیعی را تجربه می‌کنند؛ در حالی که برخی دیگر، خونریزی بیش از حد و غیرقابل پیش‌بینی دارند. عادت ماهانه قبل از یائسگی ممکن است با دفعات بیشتری اتفاق بیافتد و طول مدت چرخه قاعدگی کوتاه‌تر یا طولانی‌تر شود.
الگوی خونریزی عادی و یکسانی برای همه خانم‌ها در طول دوره پیش از یائسگی وجود ندارد و در افراد مختلف، متفاوت است. طبیعی است که خانم‌ها در طول دوره پیش از یائسگی پس از چند ماه نداشتن عادت ماهانه، مجددا عادت ماهانه داشته باشند.
همچنین مدت زمان مشخصی برای تکمیل گذر به یائسگی وجود ندارد. ممکن است سال‌ها قبل از رسیدن به یائسگی قاعدگی‌های نامنظم را تجربه کنید. یادآوری این نکته حائز اهمیت است که اگر دچار قاعدگی نامنظم شدید، باید توسط پزشک معاینه شوید تا تأیید کند که به دلیل دوره پیش از یائسگی است یا نشانه‌ای از مشکل پزشکی یا بیماری دیگری است.
۲٫ کاهش باروری
اختلالات قاعدگی که در دوره پیش از یائسگی شروع می‌شود، با کاهش باروری در خانم‌ها همراه است؛ به دلیل اینکه تخمک‌گذاری نامنظم می‌شود و سطح استروژن به میزان قابل توجه‌ای پایین می‌آید.
با این حال اگر در دوره پیش از یائسگی هستید، تا زمانی که به یائسگی واقعی نرسیده‌اید (عدم وجود عادت ماهانه برای یک سال) همچنان امکان بارداری وجود دارد. اگر تمایلی به بارداری ندارید، پیشنهاد می‌شود که همچنان از روش‌های پیشگیری از بارداری استفاده کنید.
۳٫ خشکی واژن
ممکن است در طول دوره پیش از یائسگی دچار خشکی، خارش و ناراحتی واژن شوید. به دلیل افت سطح استروژن، بافت‌های پوشاننده واژن نازک‌تر و خشک‌تر می‌شوند و حالت ارتجاعی آنها کاهش پیدا می‌کند.
تخفیفات شگفت انگیز لافارر در بلک فرایدی خانومی
در نتیجه، ممکن است دچار مقاربت دردناک یا درد در طول رابطه جنسی شوید. این درد به دلیل پایین آمدن سطح استروژن احساس می‌شود. سطح پایین استروژن موجب آتروفی (تحلیل رفتن و ضعیف شدن) واژن می‌شود.
برای کاهش علائم یائسگی مانند خشکی و آتروفی ناحیه ژنیتال، می‌توانید از محصولاتی مانند ژل شستشوی بانوان استفاده کنید. این محصولات موجب تنظیم PH ناحیه تناسلی و افزایش فعالیت باکتری های مفید در این ناحیه می‌شوند و تسکین دهنده التهاب، سوزش، خارش و حساسیت نیز هستند.
۴٫ آتروفی واژن
آتروفی واژن وضعیتی است که به دلیل کاهش تولید استروژن ایجاد می‌شود و با نازک شدن و التهاب دیواره‌های واژن مشخص می‎شود. این شرایط می‌تواند رابطه جنسی را برای خانم‌ها دردناک کند، که در نهایت تمایل به رابطه جنسی را کاهش می‌دهد.
روان‌کننده‌های بدون نسخه (OTC) یا داروهای تجویزی که شامل درمان موضعی با استروژن می‌شوند – مانند کرم استروژن یا حلقه واژینال – می‌توانند این وضعیت را درمان کنند.
۵٫ گرگرفتگی
گر گرفتگی در میان خانم‌های یائسه شایع است. گر گرفتگی احساس گرمایی است که در بدن پخش می‌شود و اغلب در سر و سینه احساس می‌شود. ممکن است پوست شما در این شرایط قرمز و لکه‌دار شود و شروع به عرق کردن کنید. ضربان قلب نیز می‌تواند به صورت ناگهانی افزایش پیدا کند، قوی‌تر شده یا نامنظم شود.
گر گرفتگی‌ معمولاً در طول سال اول و پس از آخرین عادت ماهانه اتفاق می‌افتد و از ۳۰ ثانیه تا چند دقیقه طول می‌کشد. اگرچه هنوز هم علت دقیق آن شناخته نشده است، اما ممکن است به دلیل ترکیبی از نوسانات هورمونی و بیوشیمیایی (واکنش‌های شیمیایی که در بدن رخ می‌دهد) ناشی از کاهش سطح استروژن باشد.
گرگرفتگی یائسگی چقدر طول می‌کشد؟
در حال حاضر هیچ روشی برای پیش‌بینی زمان شروع گر گرفتگی و مدت زمان ماندگاری آن وجود ندارد. گر گرفتگی در ۴۰٪ خانم‌هایی که قاعدگی منظم دارند، در سنین چهل تا پنجاه سالگی رخ می‌دهد. بنابراین ممکن است پیش از شروع بی‌نظمی‌های قاعدگی، مشخصه یائسگی را در خود مشاهده کنید.
گر گرفتگی حدود ۸۰٪ از خانم‌ها پس از گذشت ۵ سال به پایان می‌رسد. گاهی اوقات (حدود ۱۰٪) گر گرفتگی می‌تواند تا ۱۰ سال ادامه داشته باشد. هیچ راهی برای پیش‌بینی زمان پایان گر گرفتگی وجود ندارد؛ اگرچه با گذشت زمان تعداد دفعات آن کاهش پیدا خواهد کرد، اما ممکن است شدت آن کم یا زیاد شود. به طور میانگین، خانم‌ها حدود ۵ سال به گر گرفتگی مبتلا خواهند بود.
۶٫ تعریق شبانه
یکی دیگر از علائم یائسگی تعریق شبانه (اپیزودهای خیس عرق شدن در شب) است که گاهی اوقات همراه با گر گرفتگی است. این موضوع ممکن است منجر به بیدار شدن و مشکل در خوابیدن دوباره شود. در نتیجه خواب ناآرام و خستگی در طول روز را به همراه دارد. بر اساس مطالعات انجام شده، تعریق شبانه متوسط تا شدید و گرگرفتگی ممکن است به مدت ۱۰ سال برای فرد مشکل ایجاد کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.