تاریخ ما
گزیده‌ای از تاریخ و تمدن جهان باستان
رادیو جوان - همه اهنگ های ایرانی مجاز و غیرمجاز لس آنجلسیتلگرام بدون فیلتر - تله پلاس 24

شوره سر با خشکی پوست سر چه تفاوتی دارد؟

شوره اساسا همان پوسته پوسته شدن پوست سر است و زمانی‌که درباره شوره موی سر صحبت می‌کنیم، معمولا منظورمان نوعی اختلال پوستی به نام «درماتیت سبورئیک» است. شوره و درماتیت سبورئیک، در طیف بیماری یکسانی قرار دارند و معمولا در ادامه یکدیگر ظاهر می‌شوند. شوره فقط در پوست سر به وجود می‌آید، در حالی‌که درماتیت سبورئیک می‌تواند در قسمت‌های دیگری از بدن نیز پدیدار شود.
شوره ملایم سر، پوسته پوسته و فلس‌مانند است و گاهی با قرمزی پوست همراه می‌شود. درماتیت سبورئیک معمولا بیشتر روی پوست کف سر، پشت گوش‌ها، اطراف ابروها و سوراخ بینی و در بعضی موارد روی کل صورت و قفسه سینه ظاهر می‌شود.
درماتیت سبورئیک نوعی بیماری نسبتا شایع است که معمولا نیمی از افراد بزرگسال به آن مبتلا هستند. علت درماتیت سبورئیک ناشناخته است اما طبق گزارش کلینیک مایو (Mayo Clinic) این بیماری ممکن است با موارد زیر در ارتباط باشد:
وجود مخمری به نام «مالاسزیا» که در ترشحات چربی روی پوست یافت می‌شود.
واکنش غیرطبیعی سیستم ایمنی بدن.
درماتیت سبوریک در افراد مبتلا به پارکینسون و HIV تشدید می‌شود.
خشکی پوست سر
خشکی پوست کف سر نوعی از خشکی پوست است که می‌تواند با پوسته پوسته شدن و خارش نیز همراه باشد‌. خشکی پوست می‌تواند ارثی باشد و با افزایش سن تشدید شود.
ممکن است فرد تنها به خشکی پوست مبتلا باشد؛ با این وجود، خشکی پوست، اغلب با اگزما همراه است. اگزما نوعی بیماری پوستی غیر واگیردار است که بافت پوست را خشن و پوسته‌پوسته می‌کند و معمولا شدت علائم آن در هر فرد متفاوت است.
چگونه تفاوت بین خشکی پوست سر و شوره سر را تشخیص دهیم؟
خشکی پوست و شوره خفیف سر، ظاهر یکسانی دارند؛ بنابراین برای درمان صحیح، ابتدا باید دقیقا تشخیص دهید دچار کدام یک از این دو بیماری هستید‌. اگر پوست سر و بدن‌تان به‌طور خفیفی پوسته پوسته می‌شود، برای تشخیص دقیق علت آن، به متخصص پوست مراجعه کنید.
همچنین اگر برخلاف مراقبت‌های پوستی که انجام می‌دهید، پوست‌تان همچنان پوسته پوسته و قرمز می‌شود، باید از متخصص پوست کمک بگیرید. متخصص پوست در زمان شعله‌ور شدن این نوع اختلال پوستی، برای شما ضد التهاب های موضعی قوی‌تر تجویز می‌کند.
ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.