اسپوندیلیت آنکیلوزان یا روماتیسم ستون فقرات نوعی آرتروز است که با تحت تاثیر قرار دادن ستون فقرات باعث درد کمر می شود. در واقع یک بیماری مفصلی پیشرونده، مزمن و خودایمنی است که اغلب ستون فقرات و استخوان‌های لگن را درگیر می‌ کند.

به گزارش ایندیاتایمز، این عارضه باعث التهاب شدید مهره ها می شود که نه تنها باعث ناراحتی می شود بلکه ممکن است به یک درد مزمن تبدیل شود. در مرحله پیشرفته تر و جدی این بیماری ممکن است برخی از استخوان های کوچک در ستون فقرات با هم ادغام شده و یک استخوان جدید ایجاد می کنند. این جوش خوردن استخوان ها می تواند بسیار دردناک باشد و منجر به تغییر شکل وضعیت بدن شود، در این حالت کمر قوز کرده و مشکلات در صاف نگه داشتن ستون فقرات شایع ترین مسئله در هنگام ابتلا به بیماری اسپوندیلیت است. در بیشتر مواقع، افرادی که از قوز کمر رنج می برند نیز از مشکلات تنفسی نیز گلایه دارند زیرا خم شدن باعث فشار بر ریه می شود که این امر ممکن است منجر به اختلال در تنفس و ریه ها شود. سایر مفاصل بزرگ بدن مانند شانه ها، باسن و زانوها نیز می توانند تحت تاثیر اسپوندیلیت قرار بگیرند. این بیماری معمولا مردان را بیش از زنان درگیر می کند و در اوایل بزرگسالی با علائمی مانند دردهای مکرر در ناحیه کمر و گردن شروع می شود.

همچنین بسیاری از افراد از التهاب و مشکلات چشمی مانند پف چشم و مشکل تمرکز شکایت می کنند. در حال حاضر هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد زیرا یک بیماری مزمن است، اما با دارو و مراقبت مناسب می توان علائم آن را تقریبا به صفر رساند. با داروهای مطلوب برای کاهش درد، ورزش برای تقویت کمر و نکات اصلاح وضعیت توسط پزشک می توانید روند پیشرفت آن را نیز کاهش دهید. اگر درد مداوم در ناحیه کمر یا مفصل ران دارید که صبح ها شدت آن بیشتر می شود یا صبح زود شما را بیدار می کند باید به دنبال دریافت درمان و مشورت با یک پزشک باشید. در صورت ایجاد قرمزی دردناک در چشم یا احساس سنگینی در چشمان یا ایجاد تاری دید بلافاصله با یک متخصص چشم مشورت کنید.

علت بیماری اسپوندیلیت

دلیل مشخصی در مورد ابتلای افراد به اسپوندیلیت وجود ندارد. در حالی که بسیاری از افراد عامل ژنتیکی را در آن دخیل می دانند، اما بسیاری از عادت های زندگی برای ایجاد این عارضه نقش بسزایی ایفا می کنند، افرادی که ژنی به نام HLA-B27 دارند در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان در طول زندگی خود قرار دارند، اگرچه همه افراد مبتلا به این ژن خاص به اسپوندیلیت مبتلا نمی شوند.

عوامل وجود دارد که ممکن است شما را مستعد ابتلا به این بیماری خاص کند. اول از همه گفته می شود مردان در مقایسه با زنان احتمال بیشتری برای ابتلا به اسپوندیلیت دارند، همچنین این بیماری با سن ارتباط دارد و بیشتر در بزرگسالان جوان درگیر می شوند.