قرص سیمواستاتین همراه با یک رژیم غذایی مناسب برای کمک به کاهش کلسترول بد و چربی ها (مانند LDL و تری گلیسیرید) و بالا بردن کلسترول خوب در خون استفاده می شود.

این دارو به گروهی از داروها تعلق دارد که به “استاتین” معروف هستند. با کاهش میزان کلسترول ساخته شده توسط کبد کار می کند، کاهش کلسترول “بد” و تری گلیسیرید و افزایش کلسترول “خوب” خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و به جلوگیری از سکته های مغزی و قلبی کمک می کند.
به گزارش وب ام دی، علاوه بر داشتن یک رژیم غذایی مناسب مانند رژیم کم کلسترول/ کم چربی همراه با سایر تغییرات در سبک زندگی شامل ورزش، کاهش وزن در صورت اضافه وزن و ترک سیگار ممکن است به این دارو کمک کند تا بهتر نتیجه دهد برای دریافت جزئیات بیشتر با پزشک خود مشورت کنید.

نحوه استفاده از سیمواستاتین

این دارو را طبق دستور پزشک و معمولا یک بار در روز هنگام عصر بخورید. اگر از مدل قرصی این دارو استفاده می کنید، ممکن است این دارو را بسته به نظر پزشک معالج با توجه به شرایط بیمار هنگام صرف غذا یا در زمان دیگری مصرف شود، اما اگر از فرم مایع این دارو استفاده می شود باید با معده خالی خورده شود. قبل از هر بار مصرف حداقل۲۰ ثانیه بطری را به خوبی تکان دهید. دوز را با استفاده از قاشق اندازه گیری خود دارو تعیین کنید و از قاشق خانگی استفاده نکنید. دوز مصرفی بر اساس شرایط پزشکی، پاسخ به درمان، سن و سایر داروهایی است که ممکن است مصرف کنید تعیین می شود حتما پزشک و داروساز را از تمام داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی مصرفی خود مطلع کنید.

حداکثر دوز معمول این دارو ۴۰ میلی گرم در روز است. اگر پزشک تان به شما گفته بیش از ۴۰ میلی گرم از این دارو استفاده کنید همان مصرف دوز تجویز شده را ادامه دهید. سرخود دوز دارو را افزایش ندهید و آن را بیش از زمان تجویز مصرف نکنید. با این کار وضعیت شما سریع تر بهبود نخواهد یافت و ممکن است خطر عوارض جانبی جدی افزایش یابد. هنگام استفاده از این دارو از خوردن گریپ فروت یا نوشیدن آب گریپ فروت خودداری کنید مگر اینکه پزشک خلاف این امر را به شما توصیه کند. گریپ فروت می تواند میزان این دارو را در جریان خون افزایش دهد. برای دریافت طلاعات بیشتر با پزشک خود یا مسئول داروخانه مشورت کنید.
دارو را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین بهره را از آن ببرید، به یاد داشته باشید هر روز سر ساعت مشخص دارو را مصرف کنید. بسیار مهم است که به توصیه های پزشک در مورد رژیم غذایی و ورزشعمل کنید، مصرف کامل این دارو ممکن است ۴ هفته طول بکشد.

اثرات جانبی سیمواستاتین

به یاد داشته باشید پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است پس استفاده از این دارو را به افراد دیگر توصیه نکنید. تعداد بسیار کمی از افرادی که سیمواستاتین مصرف می کنند ممکن است از مشکلات خفیف حافظه یا گیجی رنج ببرند در صورت بروز این عوارض نادر با پزشک خود صحبت کنید. به ندرت، استاتین ها ممکن است باعث دیابت یا بدتر شدن شرایط بیماران شوند پس با پزشک خود در این باره مشورت کنید.
به علاوه این دارو به ندرت ممکن است باعث مشکلات عضلانی شود که به ندرت می تواند منجر به شرایط بسیار جدی به نام رابدومیولیز و میوپاتی خودایمنی شود. زنان، افراد مسن و آسیب پذیر احتمال دارد بیشتر در معرض خطر عوارض آن قرار بگیرند در صورت بروز هر یک از علائم درد عضلانی، حساسیت به لمس، ضعف به ویژه با تب یا خستگی غیرمعمول، مشکلات کلیوی مانند تغییر در مقدار ادرار حین درمان و حتی اگر این علائم پس از قطع این دارو بروز کردند فوری به پزشک خود اطلاع دهید.

همچنین این دارو به ندرت ممکن است باعث مشکلات کبدی شود. اگر هر یک از عوارض جانبی نادر، اما جدی از جمله زردی چشم و پوست، ادرار تیره، درد شدید معده و شکم و تهوع مداوم و استفراغ را مشاهده کردید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی از جمله بثورات پوستی، خارش یا تورم به خصوص در ناحیه صورت، زبان وگلو، سرگیجه شدید و مشکلات تنفسی به پزشک مراجعه کنید. این فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی مصرف این دارو نیست، بنابراین در صورت مشاهده هرگونه عوارض به پزشک مراجعه کنید.

موارد احتیاط درباره مصرف سیمواستاتین

قبل از مصرف سیمواستاتین اگر به آن آلرژی دارید پزشک یا داروساز را آگاه کنید. این محصول ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد که می تواند باعث واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. قبل از استفاده از این دارو سابقه پزشکی خود را به ویژه اگر به بیماری کبدی،کلیوی مبتلا بوده یا هستید و الکل مصرف می کنید به پزشک یا داروساز اطلاع دهید. قبل از عمل جراحی تمام محصولات مورد استفاده خود از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی را به پزشک تان بگویید. مصرف نوشیدنی های الکلی را محدود کنید چراکه استفاده روزانه از الکل ممکن است خطر ابتلا به مشکلات کبدی را افزایش دهد به ویژه هنگامی که با سیمواستاتین ترکیب شود. افراد مسن احتمال می رود حساسیت بیشتری نسبت به عوارض جانبی این دارو به ویژه مشکلات عضلانی داشته باشند.
این دارو نباید در دوران بارداری استفاده شود چراکه سیمواستاتین ممکن است به نوزاد متولد شده آسیب برساند، بنابراین مهم است که هنگام مصرف این دارو از بارداری جلوگیری کنید. برای جزئیات بیشتر و بحث در مورد استفاده از اشکال قابل اطمینان کنترل بارداری مانند کاندوم و قرص های جلوگیری از بارداری هنگام مصرف این دارو با پزشک خود مشورت کنید. اگر باردار شدید یا فکر می کنید باردار هستید فورا به پزشک خود اطلاع دهید. مشخص نیست که این دارو به شیر مادر منتقل می شود یا خیر. به دلیل خطر احتمالی برای نوزاد شیردهی هنگام استفاده از این دارو توصیه نمی شود و قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات دارویی با سیمواستاتین

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای شما را تغییر دهد یا خطر ابتلا به عوارض جانبی جدی را افزایش دهد. این سند شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست فهرستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید حتی شامل داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی را به پزشک و داروساز نشان دهید و توجه داشته باشید بدون تایید پزشک دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.
برخی از فرآورده هایی که ممکن است با این دارو تداخل داشته باشند عبارتند از:
سایر داروها می توانند روی حذف سیمواستاتین از بدن شما تاثیر بگذارند که ممکن است روی عملکرد سیمواستاتین اثر داشته باشند به عنوان نمونه می توان به برخی از ضد قارچ های آزولد مانند (ایتراکونازول، کتوکونازول، پوساکونازول و ووریکونازول)، بوپسرویر، کوبی سیستات، کلشی سین، دلاواردین، آنتی بیوتیک های ماکرولید (مانند کلاریترومایسین و اریترومایسین)، نفازودون، مهارکننده های پروتئین اچ آی وی و تلیترومایسین اشاره کرد.
افراد آسب پذیر هنگام مصرف این دارو نباید در دوزهای مورد استفاده برای کاهش کلسترول (۱ گرم یا بیشتر) نیاسین مصرف کنند. با این کار ممکن است خطر عوارض جانبی به ویژه مشکلات عضلانی افزایش یابد برای دریافت جزییات بیشتر با پزشک خود صحبت کنید.
در حالی که سیمواستاتین مصرف می کنید هیچ نوع محصول مخمر قرمز برنج مصرف نکنید زیرا برخی از محصولات آن ممکن است حاوی استاتین به نام لووستاتین باشند، بنابراین مصرف سیمواستاتین و محصولات مخمر قرمز برنج با هم می تواند خطر ابتلا به مشکلات جدی عضلانی و کبدی را افزایش دهد.